Bouvet nest best i verden

I klassen teknologi og kommunikasjon


18.10.2016


Under utdelingen av ECHO Awards i Los Angeles, søndag 16. oktober, stakk Bouvet reklamebyrå av med sølvet i kategorien ”Technology and Communications”, for jobben ”Zero Waste” for Viasat.

Se jobben her

Zero Waste

AD, Håvard Wibye Nærdal, og utvikler, Nikhil Andre Luthra, tok den lange men glade veien over Atlanteren.

- Jeg som er programmerer hadde aldri sett for meg at jeg skulle jobbe med reklame, men dette var fantastisk gøy! Og så er det jo sinnsykt gøy å oppdage folk i eget miljø som kan utrolig mange kule ting en selv ikke kan. Jeg mener dette er det første av garantert mange bevis på at vi i Bouvet hele veien har tenkt og satset riktig, når det gjelder kombinasjonen av teknologi og kommunikasjon. For når to bransjer møtes på en felles faglig arena med gjensidig respekt, som de gjør hos oss, er det mulig å lage noe virkelig bra og uventet sammen, sier Nikhil.

- For det første synes jeg det er utrolig kult å vinne en pris for en digital jobb som er så analog. Dette har vært et vanvittig morsomt forskningsprosjekt, der vi har fått til å leke og ha det moro, samtidig som vi har gjort en sinnsykt bra jobb for kunden.

Her har Viasat vist oss tillit gjennom å lukke øya og la oss kjøre på, selv om verken vi eller de visste helt hvor dette skulle ende, eller hvordan vi faktisk skulle løse det rent teknisk. De valgte å gjøre noe så sjeldent i dag som å stole på en god ide, og skal virkelig ha kudos for både tillitten og en gjennomgående positiv innstilling.

For det andre mener jeg denne jobben er et godt eksempel på at man ikke alltid skal gi kunder nøyaktig det de bestiller, eller det de mener de trenger. Det er tøffe tider i alle bransjer, men vi må fortsatt tørre å utfordre oppgavebeskrivelser, spesielt når det er snakk om å endre handlingsmønstre som her – og det gikk jo fint, avslutter Håvard.

ECHO Awards, også kalt ”VM i Datadrevet Markedsføring”, har i likhet med alle andre internasjonale konkurranser måtte kjenne på den digitale omstillingen i bransjen. Men selv om flatene har blitt andre og flere, legger denne prestisjefylte konkurransen langt større vekt på resultat enn andre. Her er en god ide lite verdt, om den ikke også kan vise til spesielt god effekt. Samtidig er et godt resultat bare godt om det har blitt kommunisert gjennom en virkelig god ide – altså et spørsmål om totalitet i både kreativitet og effekt.

Teamet bak jobben:

Art Director: Håvard Wibye Nærdal
Art Director: Ole Hallvard Kveseth
Tekstforfatter: Einar Fötschl
Konsulent: Ina Svarød
Prosjektleder: Vilje Mohn
Utvikler: Nikhil Andre Luthra
Utvikler: Martin Gravråk
Ansvarlig hos Viasat: Kristian Surén

Av andre norske innsendelser tok Kitchen bronse for Bring, i klassen for Travel and Hospitality.

Bouvet team