Bouvet-Hackathon1200x628
>

BOUVET HACKATHON ER I GANG – VI ER LIVE!

Redaksjonen 
4. feb. 2019

Fra klokken 12:00 fredag 01.februar skal 7 dyktige Bouvet-utviklere bruke 24 timer på å bidra til å løse en av vår tids største miljøtrusler: Plast i havet! Og du kan følge det hele live via Youtube.

Livestream:

Bidra via GITHUB:

Ønsker du å bidra med kode underveis via GITHUB? Da kan du gjøre dette her!
github.com/MartinForre/bouvethackathon2019

Utviklerne har valgt ide: PLUKK.

PLUKK er et system for å kunne registrere poser av plast ved hjelp av QR-kode. Posen leveres til et mottak, der du får økonomisk belønning basert på vekt på plast som leveres. Levering av plast kan være til eksisterende system (steder der man kan levere flasker til pant eller avfallssystem som eksisterer i dag).

Mottaksdelen forenkler vi til å kun være en scanner på dette hackathonet, fordi denne delen er uklar med tanke på hva som er mest hensiktsmessig og gjennomførbart.

Tanken er at systemet PLUKK blir til en app eller en nettside der du kan registrere dine poser på en lett måte, og velge om du vil lage en profil eller ikke. Du må ha en profil dersom du skal motta økonomisk belønning for det du leverer. Du skal kunne velge om du du ønsker penger til egen lomme eller om du vil gi til veldedige formål. Vi tror et system som er så lettfattelig som mulig der man får inn økonomiske belønning vil føre til både bedre handtering av plast fra husholdninger/institusjoner samt føre til at flere ønsker å bidra til å samle inn plast som allerede ligger i naturen. Fremover skal gruppen arbeide med idemyldring, konkretisering av oppgaven, sette mål og kode!

Forventningene til utviklerne

Det er knyttet stor spenning til de 24 livestreamede timene blant de 7 utviklerne. Vanligvis sitter de i ulike steder rundt om i landet, men på fredag skal de møtes for å løse en oppgave som i følge utvikler på teamet, Nikhil, føles enrom.

– Tiden er knapp, og oppgaven er enorm! Men jeg forventer å få produsert raskt, i godt lag, med mye moro og en håndfull frustrasjon. Det jeg gleder meg mest til er tidspunktet når vi har bestemt retning, slik at vi kan begynne å produsere, forteller Nikhil.

At utviklerne skulle løse oppgaven "Plast i havet", ble stemt frem av folket. Se resultatet av avstemningen og de andre alternativene her!

For Kristian, som også er utvikler på teamet, er dette faktisk en hackathon-debut.

– Dette er første hackathon jeg er med på, så jeg er veldig spent. I tillegg er dette et hackathon hvor vi er eneste deltagende lag, samt at alt blir streamet live, så det er en del press på at vi får levert noe kult. Det blir også rart å skulle ha x-antall internett-øyne på meg når jeg kløner ting til, får en kompileringsfeil eller står fast på noe. Det jeg gleder meg mest til å se, er om vi klarer å løse det vi planla, og om det lever opp til forventningene våre. Om sluttproduktet vi har laget er kult, er jo også hackathonet en suksess.

 

Ikke gå glipp av begivenheten

Publikum kan hjelpe til

Utviklerne er også veldig spent på hva dere som ser på kan bidra med.

– Noe av det vi synes er gøy med dette hackathonet, er at publikum kan bidra med kode gjennom GitHub, samt hjelpe oss på veien til å lage noe kult ved å kommunisere med oss i kommentarfeltet på Youtube. Jeg tror definitivt at de som ser på kan bidra med verdifull innsikt, tanker og idéer som vi har oversett, forteller Nikhil.

Kristian legger til at det selvfølgelig også skal være lov med litt tøys i kommentarfeltet.

– Jeg synes det er veldig gøy at de som ser på kan hjelpe til underveis. Samtidig mener jeg også at er lov å ha det gøy i chatten. Så lenge man oppfører seg noenlunde innenfor kardemommeloven, må det være lov å tøyse litt med oss, påpeker Kristian.

Derfor er hackathon viktig

Kamilla er også klar for den store oppgaven på fredag. Hun synes det er svært viktig at det arrangeres slike eventer, fordi det bidrar til intern kompetanseutvikling.

– Hackathons er en praktisk og uformell måte å utvikle kompetanse og erfaring på. Det er høyt tempo, og man har som regel ikke tid til å perfeksjonere ting på samme måte som man gjør i oppdrag. Som utvikler er det viktig å utfordre seg selv, og det gjør du ved å jobbe i en uvant situasjon. Jeg tenker det er da man lærer mest.

Kristian understreker i tillegg at han er stolt over at Bouvet arrangerer slike eventer, og at det hele gjenspeiler litt av den interne kulturen.

– Det at Bouvet arrangerer et hackathon for å bidra til noe positivt for samfunnet, gjør meg svært stolt. Det viser at vi ønsker å bidra. Jeg føler også at hackathonet gjenspeiler litt av den interne kulturen i Bouvet. Hvis du har lyst å lage noe kult, eller få til noe nytt, så er Bouvet veldig behjelpelig med å få det til å skje. Dette kan være alt ifra å kjøpe inn ting til labben, til å sende deg på kurs for å lære mer om den nye teknologien.