bbr_bouvet_deler
>

Bouvet Battle Royale - Decipher

Sondre Wabakken Engell 
20. nov. 2018

Det var en mørk og regnfull ettermiddag i november. Kollentåka hang, som vanlig, tett over åsen og rådville hoppere i alle farger og fasonger virret rundt i lobbyen på Holmenkollen Park Hotell. Som et fyrtårn som lyser opp og viser vei stod det derimot et oransje flagg med Bouvet sin stolte logo og viftet freidig og guidet ivrige og forventningsfulle Bouvetere inn til årets store happening, Bouvet Battle Royale.

Decipher blir til 

På møterom Colosseum i 5. etasje sitter en gjeng spente konsulenter klare til å gyve løs på oppgaven med å arrangere Bouvet Battle Royale 2018. Det er tidlig september, vi har god tid, det er lyst ute og alt går etter planen. Agenda for dagen er å finne konsept for årets arrangement. Vi diskuterer frem og tilbake om roboter, AI, legobyer, gamification, kameraer, labyrinter og arenaer. Så på tampen av totimersmøte er det en som sier: «Hva med noe escaperoom-ish!» For en ide! Dette går vi for! Decipher var unnfanget uten at vi på noe som helst måte så omfanget av hva vi hadde startet.  

Det samme møterommet, den samme gjengen, men nå er det mørkt ute, regnet pisker på vinduene og vi er ikke så tidlig ute lenger. Det er fire dager til over 60 av våre kolleger skal innta konferansesal Saga C på Holmenkollen Park Hotell, og vi er samlet for å gå gjennom alle oppgavene. Sykdom, prosjektarbeid og andre uforutsette ting har gjort prosessen mer utfordrende enn vi hadde sett for oss, men vi føler vi har en viss kontroll på opplegget selv om det fortsatt gjenstår en hel del arbeid de siste dagene. Det er vel sånn det skal være? 

Røykbjørg entrer scenen 

Så var dagen her. Dagen da man skal få kjempe mot sine likemenn og kvinner. Dagen da integrasjonstester, designmøter, dokumentasjon og røde bygg skal få ligge i skuffen. Dagen da kreativitet, fikling, samarbeid, god stemning lek og moro får sitte i førersetet.  
Tidligere år har lagene jobbet fredag og lørdag morgen med å forberede en avgjørende Battle Royale på lørdag formiddag. Slik var det ikke i år. Lagene, som bestod av en blanding av konsulenter fra ulike avdelinger og områder, fikk i år et oppdrag fra sekretæren i Piperiet, et ærverdig pipe og tobakk foretak, om å finne ut hvor deres CEO Patrick Ipe Røyken hadde gjemt seg. For å hjelpe lagene hadde Røykbjørg samlet sammen det hun kunne finne av interesse fra kontoret til Patrick. Nå fikk hvert lag hver sin eske med eiendeler og dermed var konkurransen i gang! 

20181110-IMG_3520

Oppgaven var altså enkel, hvor er Patrick? Jobben med å nøste opp i alle trådene for å komme frem til svaret viste seg derimot ikke å være så rett frem. I esken fra Røykbjørg fant lagene blant annet et adgangskort som de skulle lese en melding fra ved hjelp av en RFID leser som måtte kobles til en RasberryPi. Meldingen var derimot ROT13 enkodet, så her måtte man tenke litt før man kom frem til sporet som var gjemt der. I esken lå det også en del ting som ikke var relevante for selve oppgaven og mange av lagene brukte mye tid på å lese og analysere en forskningsrapport om piperøykingens påvirkning på lungene, til ingen nytte. 

The plot thickens  

Ettersom timene gikk ble det klart at vår frykt for at vi hadde laget for enkle oppgaver var ubegrunnet. Lagene jobbet iherdig med flere parallelle spor og alle deltakerne var i sving med å analysere piperiet.no, undersøke e-postadresser fra visittkort, pusle makulerte post-it lapper og undersøke villspor som at det tilfeldige bilde av jentene fra «Full House» hadde noe med kortstokken de hadde fått fra Patrick sitt kontor. 

20181109-IMG_3485
20181109-IMG_3479

For å yte maksimalt er det viktig å spise noe annet enn potetgull og smågodt, så kl. 21 var det på tide å innta spisesalen for en bedre middag. Da vi tuslet oss opp fra Saga C til middagen var det «PST», et lag bestående av brilliante hjerner fra Dev5 og Microsoft 1, 3 og 4, som ledet. De hadde da løst tre oppgaver mens det var fem lag som stod med to løste oppgaver.

Middagen ble unnagjort mens diskusjonene om oppgavene gikk høylytt rundt bordene i den ærverdige spisesalen. Kanskje hakket mer intens var diskusjonen om hvor vidt det er greit å servere rødvin til torsk og om fisken var for lite salt. Mat fikk vi og kanskje fikk man stiftet noen nye bekjentskaper også. Disse bekjentskapene måtte man i så fall legge raskt til side for nå var det alvor igjen.  

20181109-IMG_3421

Natten senker seg 

Det var tydelig at litt mat og pause hadde gjort godt for lagene. I den drøye timen fra vi var ferdige med middagen til klokka slo 12 ble det løst mange oppgaver og i det fredag ble til lørdag var det «FBI:Larvik», med en blanding fra CMS 1 og Microsoft 4, som var i tet med fire løste oppgaver, men bak jaget tre sultne lag med tre poeng.  

Natten senket seg over hotellet, men fra Saga C kunne man høre en kombinasjon av ivrige tastetrykk, musikk av det mystiske slaget, sukking og latter, kun avbrutt av sporadisk jubel når et av lagene klarte en ny oppgave. Som seg hør og bør på Battle Royale så gikk ikke alt helt knirkefritt for seg denne gangen heller. Den største utfordringen vår var noe så «enkelt» som å logge på RasberryPi’ene via ethernet. Dette skulle i utgangspunktet ikke være noe problem, men ble altså det. Noen lag brukte derfor en del tid på å plundre med teknikken i stedet for å løse oppgaver.

20181109-IMG_3469

Pølser er bra, spesielt kl. 01:00 på natten. Servering av nattmat skapte en liten pause for de over 40 som fortsatt var opptatt med å finne ut hvor Patrick hadde tatt veien. Utholdenheten til disse hadde også gitt dem et fortrinn. Røykbjørg hadde via vår slack-kanal informert lagene om ny informasjon hun hadde kommet over og som kunne lede lagene videre på sin ferd i pipenes verden. 

Stillheten hadde lagt seg over rommet, men noen stolte riddere holdt fortsatt stand da kontoret stengte ned kl. 04:00. På tide å få litt søvn og lade batteriene før nye utfordringer skulle overvinnes om bare noen få timer. 

Avgjørelsen faller 

Etter litt søvn og en deilig frokost var det absolutt på tide å gjenoppta søket etter den forsvunne CEO’en. På resultattavlen var det nå hele syv lag i tet med fire løste oppgaver. Her var det duket for et skikkelig race mot mållinjen. Røykbjørg hadde heller ikke ligget på latsiden og kom med ganske mange tips, råd og til og med en minnepinne til lagene. Det viste seg omsider at det var innholdet på denne minnepinnen som ga lagene det de trengte for å finne frem til gjemmestedet til Patrick. 

20181110-IMG_3503

Da lagene gikk til lunsj kl. 12 var konkurransen avsluttet, men den siste timen hadde resultattavlen vært skrudd av så ingen visste foreløpig hvem som var vinneren av årets Battle Royale.  
Etter lunsj samlet lagene seg for en siste gang og ventet spent på annonseringen av årets vinner!

Det laget som til slutt stakk av med seieren var et lag som helt frem til midnatt fredag lå godt under midten på resultatlista, men som jobbet seg opp gjennom natten og ikke minst ved hjelp av en utrolig sluttspurt hvor de løste tre oppgaver på tre kvarter. De var ett av syv lag som fant ut at Patrick skjulte seg på Nauru, men de var det laget som fant ut dette først og som først fikk syv poeng. Det var to andre lag som også fikk syv poeng, men til slutt var det «CSI:NY» som stakk av med heder, ære og seieren i Bouvet Battle Royale 2018! 

IMG_20181110_130434

Gratulerer så masse til Hanna Sollie Storaker, Mari Hansen Asplem, Ali Ahmad, Ole Morten Helland Saggau, og Andreas Kjerstad!!