kaffekopp, briller, iphone, pen, tastatur
>

Det er innholdet som teller

Tormod Myrland Aadnesen 
21. juni 2017

Har du lagt mye arbeid i design, en logisk meny og pene bilder? Flott! Men hvordan har du jobbet med innholdet?
– Innholdsforvaltning virker kanskje ikke så veldig sexy, men det er veien til brukernes hjerte, sier tekstguru Henriette Høyer.

Skal du selge, informere eller få meg til å bruke en tjeneste? Da gjør du lurt i å sørge for god navigasjon og en brukervennlig innpakking. Men til syvende og sist er det innholdet som gjør hverdagen min enklere og/eller får meg til å fylle handlekurven. 


Content is king
– Innholdet ditt er det viktigste du har. Derfor må du forvalte det godt, konstaterer rådgiver og tekstelsker Henriette Høyer i Bouvet. Hun har mange års erfaring med digital kommunikasjon – men hva legger hun i begrepet innholdsforvaltning?


– Det er enklere å fortelle hva det ikke er, svarer Henriette. ­– De vanligste feilene eiere av nettsteder gjør, er nemlig å:

* være mer opptatt av det de selv vil snakke om enn det brukerne egentlig lurer på
* drive med overproduksjon – pøse på med ny tekst selv om behovet egentlig ikke finnes eller er dekket av innhold de allerede har
* nedprioritere/glemme å oppdatere eksisterende innhold

– Det siste punktet minner oss på at forvaltning innebærer foredling. Du tror kanskje at du må lage masse nytt innhold i takt med nye trender, som for eksempel Content Marketing. Men det er ikke sikkert at du trenger en ny artikkel. Kanskje må du bare ordne og fikse litt på en du allerede har, påpeker innholdseksperten.

 

henrietteh_lite
Henriette Høyer

På tide å luke 
Resultatet av dårlig innholdsforvaltning kan sammenliknes med en overgrodd hage, mener Henriette.

– Du planter stadig nytt innhold, men glemmer alt du satte ned i jorden i fjor. I tillegg lar du være å luke, prikke og gjødsle. Resultatet er en overgrodd hage som er full av villniss og ugress. God innholdsforvaltning handler om å holde hagen ryddig, slik at kunder og brukere finner frem til de vakre blomstene dine. Det er nøkkelen til gode brukeropplevelser og salg.

Målbart
Når Henriette holder kurs i innholdsproduksjon og -forvaltning, handler det mye om brukersentrering, digital synlighet, godt språk, måloppnåelse og måling av effekt.

– Godt innhold er kanskje en kunst, men det er også målbart. I dag har du verktøy som gir umiddelbare svar på om innholdet ditt treffer brukerne. Dermed har du et enestående grunnlag for kontinuerlig forbedring. Gjennom løpende testing og evaluering får du bedre innhold, mer kontroll og større konvertering, konkluderer Henriette.

Her kan du lese om kurset Innholdsforvaltning i praksis