Fl urishing business canvas

Clip art, Circle


Logo, Line, Font, Text

Hvordan fremme bærekraftige løsninger som sørger for at mennesker og miljø ivaretas og styrkes, samtidig som virksomhetene er lønnsomme økonomisk?

Artikkel av Bærekraftsatsningen i Bouvet


Vi er på vei inn i en ny tid med nye perspektiver. Digitale virksomheter må sees i sammenheng med samfunn og miljø.

Bouvet har status som First Explorer og har inngått et samarbeid med Innovasjon Norge om Flourishing Business Canvas (FBC). 

Canvaset utvider Osterwalders perspektiv på forretning og verdiskaping og inkluderer samfunn og miljø. Lær mer om verktøyet i denne artikkelen.

Hvorfor FBC?

Høsten 2019 var vi i Bouvet på leting etter et strategisk rammeverk for å hjelpe virksomheter med bærekraft. På den tiden handlet veldig mye om rapportering. Men hva med oss som ønsker å jobbe med bærekraft “by design”?

Gjennom kontakter i Innovasjon Norge og GCE Node kom vi over “The Flourishing Business Canvas”, og hadde møter med Antony Upward og gjengen hans.


Logo, Line, Font, Text
Brand, Logo, Orange, Font, Text




Fra business Canvas til Flourishing  

Antoy Upward hadde god erfaring med å hjelpe foretak i Canada med strategiarbeid basert på  “Osterwalder Business Canvas”, som sikkert mange av dere kjenner til.

Det er et kraftfullt visuelt verktøy som gjennom ni spørsmål leder oss til å få et overblikk over hva vi faktisk driver med, for hvem, og med hvilke interessenter.



Samtidig så Antony et stort behov for å hjelpe foretak som vil jobbe med bærekraft på den sammen måten. For Osterwalders metode ivaretar bare behovet for å jobbe lønnsomt. Kunne man finne på noe tilsvarende som ivaretar samfunn og miljø på samme måten?

Resultatet er “The Flourishing Business Canvas”, og et verdensomspennende nettverk som nå tester det ut og gir tilbakemeldinger. 

Line art, Text, Diagram



Målet med denne modeller er å designe bærekraft inn i forretningsmodellen og sørge for at bedriften er økonomisk og bra for samfunnet og miljø. Den kan være et nyttig verktøy i produkt- og tjenesteutvikling, og kan hjelpe med å gi et økt konkurransefortrinn.  

Vi ser at modellen hjelper bedrifter tenke mer langsiktig ved å blant annet kartlegge hvilket risikobilde de har eller vil møte i fremtiden, forteller Kristian.   






–  FBC hjelper bedrifter kartlegge potensiell risiko, men også finne løsninger før det er for sent. Mange suksessrike bedrifter oppdager nye ting når de sitter sammen og lærer om sin egen bedrift helhetlig, ved å ta i bruk denne modellen. Det gjør bedriften sterkere og sørger for at du ikke får uventede overraskelser som er irriterende å oppdage for sent.

Kristian F. L. Amlie, rådgiver i Bouvet

Kartlegger potensiell risiko og hjelper bedrifter tenke mer langsiktig

Event


Hvordan bruker vi FBC?  

Veldig mange bedrifter har kjempesuksess med at eksterne rådgivere kommer og har en workshop hvor vi sammen ser på sentrale spørsmål.  

Og så kan folk fra flere deler i selskapet sammen forstå bedriften bedre. Det er veldig typisk oss mennesker at vi fokuserer på våre oppgaver og gjør det vi skal veldig bra, ikke alltid ser helheten. Mange suksessrike bedrifter oppdager ting om sin bedrift når de sitter sammen og lærer om sin egen bedrift helhetlig gjennom å kartlegge og svare på sentrale spørsmål knyttet til deres forretningsmodell.  

Samarbeidet gjør det mulig å skissere, prototype, designe, forbedre, kommunisere, forstå, måle, diagnostisere og snakke rundt enhver forretningsmodell eller -idé 


Plan, Text

KONTAKT OSS HER

Har du spørsmål knyttet til denne artikkelen, eller ønsker du bare å ta en uforpliktende prat med oss om hvordan vi kan hjelpe deg og din virksomhet med å løse utfordringer eller skape gevinster gjennom flourishing business canvas.

Da håper vi at du tar kontakt med én av disse hyggelige Bouveterne:

Simen Sommerfeldt, teknologidirektør i Bouvet

Ida Meuche, Prosjektleder for bærekraftssatsningen i Bouvet

Kristian F. L. Amlie, Rådgiver og konsulent i Bouvet