Google My Business
>

Google My Business – Et undervurdert medium for økt synlighet

Tina Asla 
14. nov. 2017

Hvordan kan du bruke Google My Business og lokale listinger for å øke din synlighet i søkeresultatene? Lær mer om best practice for optimalisering av din konto og les om Googles siste oppdateringer.

I del 1 presenterte vi hvordan du best mulig kan optimalisere din nettside med en lokal SEO strategi og del 2 fokuserte på optimalisering av innhold. I denne artikkelen vil vi gå inn på hvordan du best mulig kan bruke verktøyet Google My Business og hvordan du utnytter lokale listinger. 

Location, location, location

Med den stadig voksende trenden i lokasjonsbaserte- og «nær meg» søk blir lokasjon stadig mer viktig, der Google rapporterer at en av fem søk er lokasjonsrelaterte. Siste oppdatering fra Google (per 30.10) er at Google ikke lenger vil bruke lokasjonskoder i hoveddomenene som en indikasjon på hvor søkeren befinner seg. Tidligere har søkeresultatene som har blitt vist til en bruker vært bestemt av bruken av domener som .no, .se og .com. Fremover vil søkeresultatene du får opp automatisk bestemmes av hvor du befinner deg hen. Dette gjelder også selv om du manuelt skriver inn for eksempel google.co.uk. Dersom du ønsker å få resultater utenfor din nåværende lokasjon må du inn i innstillingene og endre din lokasjon.

To GMB or not to GMB

For å drive en god, lokasjonsbasert strategi er en av de viktige grunnsteinene gratisverktøyet Google My Business (GMB. Dette er en type bedriftsdatabase fra Google der enhver forretning kan lage en egen profil som fylles ut med bedriftsinformasjon slik som åpningstider, adresse, navn og kategori. Denne bedriftsoppføringen fungerer ikke som et substitutt for din nettside, men gir deg en god mulighet til å gi Google mye informasjon om bedriften din fra en annen kilde enn kun nettsiden. Dersom du har tatt eierskap til din bedriftsprofil og lagt inn korrekt informasjon vil Google kunne vise mer og bedre informasjon om deg og din bedrift i søkeresultatene og i Google Maps.

Et eksempel på dette er lokale søkeresultater slik som i bildet under, der en liste med relevante bedrifter dukker opp på kartet. Dersom du har tatt kontroll over din GMB konto sørger du for at du har mer kontroll over informasjonen som Google viser samt at bedriften din i det hele tatt vises i resultatene. I slike lokale søkeresultater vil Google ofte hente informasjon rett ut av din GMB konto dersom de har mulighet til det.

Google Maps Example

Et annet lokalt søkeresultat kalles Knowledge Graph (se bildet under), ofte presentert av et fremhevet business card som stikker seg ut fra de vanlige søkeresultatene. Disse dukker opp når de anses som relevante for søkefrasen, gjerne når bedriftsnavn er brukt.

Knowledge Graph Snippet

Google lanserer stadig nye oppdateringer for Google My Business som lar bedriftseiere bruke verktøyet enda bedre og smartere. En av fordelene ved å operere som et lokalt, norsk selskap er at disse oppdateringene rulles ut i Norge en stund etter første lansering i USA, slik at man kan forberede seg på eventuelle endringer og ta i bruk de nye funksjonalitetene med en gang. Hvilke endringer som har blitt gjort den siste tiden kommer vi tilbake til lenger ned i artikkelen.

Hvordan optimaliserer du din konto?

Dersom din bedrift består av én fysisk lokasjon kan du fint håndtere kontoen manuelt og direkte i GMB dashboardet. Dersom du for eksempel driver en hotellkjede med flere ti- eller hundretalls lokasjoner vil det lønne seg å bruke bulk-edits eller API for en mer effektiv drift av kontoen.

Følgende informasjon kan i dag legges inn i kontoen (uavhengig av vertikal):

  • Bedriftsnavn
  • Kategori
  • Adresse
  • Åpningstider
  • Spesielle åpningstider
  • Telefonnummer
  • Nettsted
  • Bilder
  • Butikkode
  • Etiketter
  • AdWords telefonnummer

Her har du mest sannsynlig god kontroll på hva slags informasjon som skal legges inn per lokasjon du eier, men det er noen best practice tips som er lure å følge ved oppsett av konto:

  1. Bedriftsnavn skal etter Google sine retningslinjer samstemme med navnet som står på bygningen til bedriften. For et hotell vil dette for eksempel si at dersom navnet på hotellet er «Eksempel Hotell» så skal man ikke bruke «Eksempel Hotell Oslo» fordi man ønsker å ha med nøkkelordet i bedriftsnavnet
  2. Kategori skal samsvare med hva din bedrift faktisk er, ikke søkeord dere ønsker å dukke opp på. Det skal holde med en hovedkategori og kanskje noen underkategorier dersom det er aktuelt for din bedrift
  3. Google sine retningslinjer ønsker tre bilder under hver kategori, slik som eksteriør og interiør
  4. Dersom du gjør betalte annonser vil AdWords kunne hente ut telefonnummeret du spesifiserer i GMB

Viktig å huske på: Din Knowledge Graph trekker informasjon fra flere steder slik som nettsiden din, Google My Business, andre nettsider som har informasjon om din bedrift og foreslåtte endringer fra søkere. Dette gjør at informasjonen som vises i din Knowledge Graph tidvis kan være feil. Dersom du har mange lokasjoner vil du kunne bruke mye tid på å passe på at informasjonen er korrekt. Få en rutine på dette eller gi driftsansvaret til noen som har tid til å holde ta kontroll.

Hvordan bruke lokale listinger?

Lokale listinger/oppføringer betyr bedriftsoppføringer på tredjepartssider slik som for eksempel Gule Sider, 1881.no og lignende «listesider» som tilbyr bedriftsinformasjon. I andre markeder florerer det med slike type listingsider der en kan legge inn informasjon om bedriften sin. Det er viktig å huske på at det ikke nødvendigvis er slik at jo flere oppføringer du har jo bedre er det, alt med måte og vær kritisk til hvilke sider du velger. Dersom siden ser ut som en spamside vil du mest sannsynlig ikke få mye verdi av å ha informasjonen din der. Det som er viktig med hensyn til slike lokale oppføringer er å ta en gjennomgang i ny og ne og passe på at informasjonen om din bedrift er korrekt. Igjen vil arbeidet her avhenge av hvor stor bedriften din er og hvor mange lokasjoner du har.

Nylanseringer i Google My Business

Det er slik at din bedriftstype avgjør hva slags ulike funksjonaliteter du har tilgang til. Hoteller har for eksempel tilgang til andre type kategorier enn andre bedrifter, og restauranter har mulighet til å legge til sin meny. Avhengig av din vertikal vil det være ulike optimaliseringer du kan gjøre i din konto. Likevel er det noen endringer som gjøres på tvers av alle vertikaler som i den siste tiden har tilrettelagt for enklere konverteringer igjennom GMB direkte i søkeresultatet og økt grad av engasjement fra søkeren.

  1. Spørsmål og svar: I august lanserte Google en «spørsmål og svar» funksjon direkte i Knowledge Graph som lar søkeren stille spørsmål rett i resultatet (kun for Android per i dag). Du som bedrift kan svare på spørsmålet direkte i søkeresultatet slik at andre søkere også får svar på samme spørsmål.
  2. Google Posts: En ny funksjonalitet som lar deg promotere nye produkter, salg, artikler, eventer og lignende. Dette bruker du ved at du oppretter artikkelen direkte i Google My Business med mulighet for å lenke til nettstedet ditt. Postene får svært god eksponering i karusellformat i bunnen av din bedrift sin Knowledge Graph og kan være med på å dra trafikk inn til kampanjesider og lignende. Dette er en flott oppdatering ettersom du som bedrift får en mulighet til å promotere enkelte deler av nettsiden din uten at søkeren må gå inn på nettsiden din og navigere seg frem der. Dersom du velger utløpsdato vil posten automatisk forsvinne når sluttdatoen er nådd. Dersom du ikke velger utløpsdato vil posten være live i 7 dager. Dersom du bruker Google My Business API kan du styre Google Posts derfra, dette er nytt fra midten av oktober.
  3. Knowledge Graph Bookings: Google ruller i disse dager ut en fantastisk nyhet, dessverre er det mulig det tar litt tid før denne er tilgjengelig i Norge. Det legges til en bookingknapp direkte på Knowledge Graph resultatet som lar bedrifter ta imot bestillinger direkte gjennom GMB. Per i dag er det kun bedrifter på utvalgte lokasjoner med utvalgte bookingpartnere som kan ta i bruk dette.
  4. Ventetider hos restauranter: Google har kunngjort at de snart ruller ut ventetider for populære restauranter. Dette vil vises i søkeresultater og Google Maps, samme sted som populære besøkstider vises. Ventetiden baseres på anonymisert, historisk data.

Toppbilde: ©IB Photography/Shutterstock.com

Temaer

SEO