Mann lager overasket grimase
>

Gummitryner på NDC

Ylva Seiff Berge 
22. juni 2017

Visste du at vi er flinkere til å smile enn å vise avsky? Eller at folk flest ikke klarer å være triste på kommando? Det testet vi ut med emoji-spillet vårt..

På årets NDC konferanse ville vi gjøre noe litt annerledes, derfor gav vi Bouvet labben oppgaven om å lage noe spennende. Resultatet ble emoji-spillet der man konkurrere om å være best på å vise følelser.

– Jeg synes det er veldig spennende å se hvordan språket og måten vi kommuniserer på preges av smileys, eller emoticons om du vil. Det var utgangspunktet for ideen til spillet, sier Astrid Storkås, som sammen med Eivind Dale Braathen fikk utfordringen om å lage et konsept til NDC standen vår. De kom opp med et spill som fikk deltakerne til å vri og vende på ansiktet sitt.

DSC_3189
DSC_2927

En stor rød knapp

Spillet gikk ut på at man trykket på en stor rød knapp for å komme i gang. I det spillet startet var det om å gjøre å etterlikne følelsene til emojiene på få sekunder. Med oppblåste kinn, måpende munner og overdimensjonerte smil, prøvde flere seg på den tøffe utfordringen.

– Jeg synes det var en veldig morsom oppgave. For mange er det en bra måte for å gå utenfor komfortsonen. Jeg syntes det var en artig menneskelig utfordring som jeg kunne angripe med «debugging»-innstilling, forteller Lisa-Marie Thompson, som var en av de som skåret høyest med ansiktsuttrykkene sine.

Følelsene man skulle etterlikne var sinne, nøytral, lykke, forakt, avsky, frykt, tristhet og overraskelse.

DSC_2851

Forakt og avsky

I løpet av konferansen var det 132 personer som prøvde deg i emojienes følelsesspekter. Med mulighetene for å forbedre skåren, ble det spilt over 225 runder, og det var noen som prøvde opp til 13 ganger. Likevel var det noen følelser som var vanskeligere enn andre.

– De vanskeligste følelsene å etterligne var forakt og avsky. Dette var mest fordi man prøver å etterligne emojien som er avbildet, men det viste seg at det er helt feil måte å skulle få god skår. Om man ser på hvordan jeg gjør det i forhold til emojien, er det veldig stor forskjell på i alle fall de følelsene, sier Eirik Karlstad, som gikk av med seieren av konkurransen.   

I etterkant viser det seg at de enkleste emojiene å etterlikne var glede, nøytral og overrasket. Mens de vanskelige var forakt, avsky og å være trist. 

vinner

Bredt følelsesspekter

I løpet av konkurransen ble det tatt 1800 bilder av utrykkene til deltakeren. Av alle som spilte var det 161 som fikk full pott på å være glad, men kun 65 klarte samme score når de skulle være nøytrale. Folk flest klarer ikke å være trist, det var kun én person som fikk full pott på forakt og 107 fikk 0 poeng for å være fryktløse. Den vanskeligste følelsen var avsky, der fikk ingen full score.

- Etter første forsøk kunne jeg sjekke score på de ulike emojiene og dermed vite hvordan jeg kunne forbedre meg. Med noen forsøk så ble det enklere å forstå sånn cirka hva spillet var ute etter i ansiktet. Det var veldig gøy, sier Lisa-Marie. Hun legger også vekt på at det er sannsynlig at hun lager et lignende spill hjemme for å bruke på fest.

DSC_2908
DSC_2864

Teknisk duppeditt

Spillet er en enkel javascript webapplikasjon i front, som er integrert med Microsoft Cognitive Services og deres emotion API. Bildet blir tatt, analysert og vi får et JSON-objekt med tall på hvilke følelser personen i bildet viser. Dette genererte poengsummen.

– For å gjøre det hele enda litt mer spillaktig, laserkuttet jeg en boks og skrudde inn en rød arkademaskinknapp. Alle liker store røde knapper, vi måtte jo bare ha det vi også! Et trykk på denne, og du er i gang, sier Nikhil André Luthra, som programmerte spillet. Selv kom han på 64. plass i konkurransen.

Temaer