image_from_ios-1
>

Highlights fra Yggdrasil

Ragnhild Fidjestøl,  Tonje Mathilde Salgado Holand  
5. april

Ragnhild M. Fidjestøl og Tonje H. Salgado fra Bouvet sør var på Yggdrasil denne uken. Les deres key takeaways fra årets konferanse her.

Det har vært to dager med inspirerende foredrag, workshop og faglig påfyll. Vi har lært om de siste trendene (sjekk ut Rohit Bhargava’s 7 Non-Obvious Trends Changing The Future), at historiefortelling er viktig for å formidle og forankre endringer. (Sjekk ut Redd Kåre), bygg prototyper med bruk av Clas Ohlson-pappesker (Nye Ruter-kundesenter), IKKE vær en dust, men bruk sunn fornuft (Eg. Ikke bruk tid på unødig design og pakke inn banale selvfølgeligheter i "hypa" begreper, men gjennomfør det som er intuitivt riktig) og at fotobokser er gøy, men litt kleint.

image_from_ios-1

For de som vil fordype seg litt mer i detaljene:

Christian Brosstads foredrag «Er det sånn vi vil ha det?» startet kalaset og kan oppsummeres i disse punktene om:

1.Brand aktivisme - merkevarer tar politiske standpunkt. Eks Telia
2. Andre setter standard – Eks Apple Card – App for oversikt over personlig økonomi - kreativitet viktigere enn noen gang - koble ting sammen.
3. Vi stapper alt inn i kameraet – Eks. AR, IKEA place, google lens
4. Bruk av Stemme – Personlige assistenter, AI, styre seng, smarte hus
5. Algoritmer styrer alt... snart – Eks. uberland
6. Hvem .... snakker jeg med? Chatbot, Tips: sjekk telefonnummer og kontaktpersoner på «GetHuman.com»
7. Tillit – Eks. Techlash, Deepfake – Prøv selv morphin-avatars
8. Miljøutfordring - Empathy in tech – skolestreik for miljø

Fra workshop om historiefortelling tar vi med oss lærdom om at vi slutter med kreativ tegning i 7-8 års alderen, og at man i større grad bør fortelle historier på jobb som man gjør utenfor arbeidslivet, med bruk av analogier, metaforer og enkle eksempler. Prøv å forklar hva du holder på med på jobben til en 5 åring? Hvordan skal du forklare digitalisering så hvermansen forstår det?

Anders Hakstun fra Bouvet kunne fortelle hvor lett påvirkelig vi er ved å vise til prinsipper innen psykolog: 1. Reciprocity – Gjensidighet, 2. Scarcity – Knapphet, 3. Liking - “linking”, 4. Social proof – Flertallets makt, 5. Authority - Autoritet, 6. Commitment – forpliktelse. 

Les mer om Anders sitt foredrag her. 

Og hvis du vil prøve deg på andre kule ting (= hyperadaption) – monter en chip i handa som kan gjøre «magiske» ting (BioNyfiken), unngå impulskjøp på nett ved å «Put_It_On_Ice» med Icebox i nettleser, ta en tur med BlablaCar eller hva med å ta betalt etter prinsippetpayperlaugh

image_from_ios-1