SEO Keywords
>

Slik skriver du godt SEO innhold

Tina Asla 
9. aug. 2017

Innholdet er selve prikken over i’en når det gjelder søkemotoroptimalisering (SEO). Dette er kjøttet på nettsidens ben og forteller både søkemotorer og kunder hva du driver selger/leverer/arbeider med. I en jungel av algoritmer og rangeringer, hvordan skriver du egentlig søkemotoroptimalisert innhold?

Optimaliser med leser i tankene

Tidligere handlet det om å finne et nøkkelord man ønsket å rangere for, og skrive en tekst som inkluderte dette nøkkelordet så mange ganger som mulig, både med synlig og usynlig tekst. Google er i stadig utvikling og metodene deres for å forstå og rangere innhold blir mer og mer sofistikerte. Måten vi søker på endrer seg, og Google ønsker å gi søkerne de mest relevante svarene på deres spørsmål. Derfor gjelder ikke de gamle optimaliseringsmetodene lenger.

En tommelfingerregel er å skrive ut fra søkerens intensjoner. Dette krever kjennskap til kunden og data som kan hjelpe oss til å forstå nettopp hvorfor de søker etter det de gjør. Det er slik vi kan skrive innhold som har verdi. Det finnes tre kategorier av søk, og disse kan være til hjelp når vi målretter innholdet vårt:

  • Navigasjonssøk: Et søk som har som formål å finne en spesifikk nettside. Et eksempel er når man søker på «facebook» istedenfor å skrive inn URL-en
  • Transaksjonelle søk: Et søk som indikerer et ønske om å gjennomføre en transaksjon. Disse kan være søk på spesifikke merkenavn eller søk om inkluderer ord som «kjøpe» eller «bestille»
  • Informasjonssøk: Spørsmål som søker spesifikke svar om et tema, uten noe spesifikt ønske om en spesiell side eller å utføre en transaksjon

Dersom du har et bevisst forhold til hva slags søk som er aktuelle for din side og skriver relevant innhold for nettopp dette er du et langt steg på vei.

Lag en innholdsstrategi

Det er vanskelig å lykkes, men en god strategi er en god start. Sett deg ned, se på dataene du har tilgjengelig og lag en ordentlig innholdsstrategi som passer for deg og dine kunder.

Å skrive for en ny nettside

Det å produsere innhold til en ny nettside uten en god og gjennomtenkt strategi blir litt som å skulle bygge en bil kun med tanke på utseende, uten å tenke på funksjonalitet – bilen ser kanskje fin ut, men den tar deg ikke fra A til B. Dersom du lager innhold til en helt ny nettside bør sidestrukturen tegnes opp slik at du er sikker på at den viktigste informasjonen havner på rett innholdsnivå og at det planlagte innholdet ligger i en naturlig og logisk struktur. Husk å spørre deg selv hva besøkende til nettstedet ditt egentlig ønsker eller trenger å vite, og bruk innsikt for å finne ut hva slags søkeord og søkefraser som brukes. Noen ganger kan innholdet du selv ønsker å ha på nettstedet være annerledes enn hva kundene egentlig trenger. Etter hvert som innholdet er produsert og har vært live på siden vil innsikt fra blant annet Google Analytics gi informasjon om det du har skrevet er av god nok kvalitet og om det tilfredsstiller kundens behov.

Innholdsproduksjon til en eksisterende nettside

Dersom du skal skrive innhold som skal legges inn på din eksisterende nettside bør det planlegges slik at det passer inn i den eksisterende strukturen, men mindre man lager noe helt nytt. Finn det naturlige stedet siden skal passe inn og planlegg interne lenker på lavere nivåer. Dette gjør det enklere for søkemotorer og brukere å navigere seg rundt, og gir indikasjoner på at innholdet står i sammenheng med resten av siden. Skriv gjerne dypt innhold som bygger på det eksisterende og som er en naturlig forlengelse av det som allerede finnes på nettsiden din. Søkemotorene ser innholdet ditt i sammenheng og som en helhet, og mye variert innhold om spesifikke temaer hjelper deg på vei til å bli en emneautoritet. Dette vil igjen hjelpe med å øke din synlighet da søkemotoren får sterkere signaler om at nettsiden din er en god kilde til informasjon om det aktuelle temaet.

Innholdsproduksjon til blogg

De siste årene har vært preget av blogg-kulturen der «alle» skal ha en blogg med eget innhold, enten det er originalt eller ikke. Dersom du skal skrive til din egen blogg bør det ligge en god innholdsstrategi bak – ikke produser innhold kun for å produsere innhold. Det du skriver bør være interessant og av merverdi for din(e) målgruppe(r), samt skille seg ut fra den stadig voksende skogen av informasjon. Finn ut av hva dine lesere ønsker å vite mer om og lag en plan for hvilke innlegg du skal skrive og når de skal publiseres.

Profftips: Skriv innhold for hele informasjonshentingsprosessen! Noen ganger har søkeren oppfølgingsspørsmål, eller så kommer de på nye spørsmål/problemer når de har lest ditt innhold. Prøv å forutse dette, lag ekstra innhold og plasser lenker til dette innholdet på nettsiden din.

Husk på lenkene

SEO optimalisert innhold

Når vi skal snakke om spesifikke elementer ved innholdet som bør inkluderes er det mye som fortjener en plass på listen, men noe som stikker seg spesielt ut er backlinks, eller eksterne lenker. Når du produserer godt innhold som andre velger å lenke til eller dele, vil Google se på dette som et tegn på at innholdet er av kvalitet og vil være til nytte for søkere, altså er innholdet ditt relevant. Det er likevel slik at en lenke ikke er en lenke, og det er viktig at man trår forsiktig i dette landskapet. Her gjelder gamle slagord som kvalitet over kvantitet, og fortjent fremfor betalt. Det er ikke nødvendigvis slik at antall lenker som peker mot ditt innhold er en suksessfaktor dersom mesteparten av disse kommer fra kilder som Google anser som spam. I verste fall kan ditt innhold lide konsekvensene av dette og bli vurdert som spam det også. Det er noe som kan skje dersom man kjøper lenker ettersom Google ser at de ikke er fortjent, men betalt. Det er derfor slik at best practice sier at godt innhold naturlig blir lenket til, så fokuser heller på innholdsproduksjonen enn lenkene.

Den siste finpussen

Det er også mer spesifikke elementer som må arbeides med for å bli synlig i søk. Det er for eksempel viktig å bruke nøkkelordene i H1, samtidig som den skal være sterk og tydelig. Hver side bør også ha en unik sidetittel og meta beskrivelse, slik at nettopp din side skiller seg ut i søkeresultatet samtidig som det forklarer hva leseren kan finne på siden din. Målet for innholdet bør alltid være å tilby mer relevant og bedre innhold enn de som per i dag rangerer øverst. Ta gjerne en kikk på hva konkurrentene som presterer bedre gjør, og finn den optimale strategien for deg og din nettside.

Sjekkliste for SEO optimalisert innhold
Stil

  • Skriv innhold som er basert på en forståelse av målgruppen og deres intensjoner.
  • Bruk kundens språk og gi dem informasjon de faktisk trenger. Inkluder nøkkelordene de bruker.
  • Hjelp leseren med å fullføre en spesifikk oppgave, eller svar på et spesifikt spørsmål.
  • Inkluder en call to action eller «neste steg» tilnærming. Pek dem i retning av hva de ønsker.
  • Lag delbart innhold: Ville du delt det du skriver? Vil målgruppen dele det du skriver? Kan de dele det du skriver (deleknapper osv)?
  • Kan det leses raskt? Skriv med korte paragrafer, punkter, lister, quotes osv. Gjør det enkelt og luftig å se på.
  • Bruk sterke titler og H1: Lag spennende og gode titler som bruker nøkkelord strategisk og naturlig.
  • Forutse målgruppens ønsker, bekymringer og mål og bruk dette i teksten.
  • Sammenlign med konkurrenter som skriver lignende innhold og skriv bedre/differensiert.
  • Korrekturles teksten.
  • Legg inn gode lenker til autoritetssider der det er naturlig.

Nøkkelord

  • Ikke bruk sentrale nøkkelord mer enn det som er naturlig og varier med nære nøkkelord, Google forstår dem stadig bedre
  • Bruk naturlige nøkkelord i ALT-tekst når du bruker bilder og i URL-en.
  • Inkluder viktige nøkkelord på en naturlig måte i øverste del av artikkelen slik at det er tydelig hva leseren kan forvente.

Teknisk

  • Pass på at bilder og media er av mindre størrelse så de ikke forsinker lastingen av siden.
  • Tenk på ulike devices, passer innholdet for mobil?
  • Er siden inkludert i XML Sitemap?
  • Interne lenker: Pass på å inkludere interne lenker med riktig ankertekst der det er mulig, eks: referer til lignende/tidligere artikler.
  • Korte URL-er: Kortere URL-er rangerer bedre (rundt 59 tegn).

Temaer

SEO