BBR_poster
Bouvet Battle Royale - The Rise of the Machines - Bouvet Norge blogmask-mobile

Bouvet Battle Royale - The Rise of the Machines

Markus Renton Skallist,  Magnus Green 
7. des. 2016

Det er fredag ettermiddag i begynnelsen av november, en usedvanlig kald start på november. Fra det store vinduet i konferanserommet Saga C på Holmenkollen Park hotell kan man se den kalde disen fra fjorden tilsløre landskapet der nede. Utenfor er det stille og tilbaketrukket, det henger noen få snøfnugg i luften. En mann ser lengselsfullt opp mot punktet der grusveien sniker seg inn i skogbrynet. Han drømmer om føret som skal komme allerede i morgen, lugger litt i båndet til fuglehunden og går videre nedover bakken.

Inne sitter to konsulenter fra Bouvet – dypt konsentrert, tydelig frustrert. Frustrasjonen skyldes det trådløse nettverket. Det skal sikre god glid i det neste døgnets virtuelle løyper. For om noen få timer skjer det. Da kommer maskinene.

Årlig hackaton

For tredje år på rad arrangerer Bouvet kodekonkurransen Bouvet Battle Royale, en årlig «hackaton» hvor alle Bouvets utviklere er invitert. Arrangementet avvikles alltid utenfor kontoret og går over to dager med en bedre middag og overnatting inkludert.

Hensikten med konkurransen er å styrke samholdet mellom alle som jobber med utvikling i Bouvet, gi utviklerne en utfordring i form av teknologi de ikke nødvendigvis får innsikt i i vanlige kundeoppdrag og å trene på å lage et «produkt» på svært kort tid i team. I tillegg fremmer konkurransen samarbeid mellom utviklere med bakgrunn fra ulike teknologiplattformer. Dette er i tråd med Bouvets visjon om å ta «gevinst ut av bredden».

stemning-e1480346166363

I Robot

Årets deltakere ble delt inn i lag på fire, til fem utviklere. Ved hjelp av kode og kreativitet skulle lagene løse et konkret problem, før ett lag til slutt sto igjen som seierherre.

I fjor gikk oppgaven ut på å lage et digitalt kart som skulle brukes til å finne poster som var gjemt i området rundt Oscarsborg festning. Denne gangen ventet en helt annen oppgave. Der det i fjor handlet om å kombinere kropp og teknologi for å sanke flest poster på kortest mulig tid, dreide det seg i år om å automatisere hele prosessen. Det skulle nemlig bygges roboter.

De til sammen elleve lagene, bestående av en miks av konsulenter fra ulike teknologiplattformer og avdelinger, fikk utdelt en Raspberry Pi-basert robot (http://www.dexterindustries.com/gopigo/) i deler. Oppgaven gikk ut på at denne roboten skulle bygges og programmeres slik at den kunne fjernstyres ved hjelp av en kontrollmekanisme – og til å se ved hjelp av et Raspberry Pi-kamera.

Gruppene kunne selv velge hvordan de ville kontrollere roboten sin, så lenge de benyttet seg av protokollen MQTT for å kommunisere med den. Og det ble laget mange kreative løsninger, fra styring med gyro via Xbox-kontroller til stemmestyring. Alle lagene klarte å lage en fungerende robot med fungerende fjernkontroll, og alle fikk kameraet til å sende video fra roboten.

Det virket som om oppgaven engasjerte de fremmøtte. Den litt dristige beslutningen om å ha fri bar fikk uventede konsekvenser. De to bartenderne ble nemlig stående å se på film på telefonen – det var nesten bare arrangementskomiteen tok seg tid til en forfriskning.

Step-1-Parts

Duell ved daggry

Hva selve konkurransen gikk ut på, utover å bygge robot, ble holdt hemmelig frem til den påfølgende morgenen. Tanken var at litt mystikk kunne stimulere kreativiteten, samtidig som det virket fornuftig at lagene først skulle fokusere på kode og deretter på taktikk.

Klokken 08.30 lørdag morgen var det slutt på hemmelighetskremmeriet. Da avslørte arrangøren at lagenes roboter skulle ut i kamp, nærmere bestemt i robotversjonen av middelaldersporten dysting (2x hest og lanse). Utstyrt med nål og ballong var målet for robotene å sprekke motstanderens ballong og holde sin egen intakt. Den roboten som kom best ut av tre runder gikk videre til neste omgang, mens den tapende parten røk ut.

jousting

I forberedelsene til konkurransen fikk kreativiteten løpe fullstendig løpsk. Harpun laget av tinnsuger, og pinsett og stikkvåpen laget av Battery-bokser, er et par eksempler på de fantastiske kreasjonene som ble skapt.

Kamp1

Og hvilken turnering det ble. Ballongsmell og påfølgende ville jubelbrøl fylte Saga C i godt og vel halvannen time, noe som ikke gikk helt upåaktet hen av juskonferansen i naborommet (sorry).

Til slutt ble det kåret en vinner. Team Dalek, som hadde gått for et heldekkende ballongskjold, viste seg å være umulig å få has på for utfordrerne. Lagets ofring av nattesøvn ble belønnet med heder, ære og gavekort fra Kjell & Company. Og med det var Bouvet Battle Royale over for denne gang. Etter en rask runde i hotellets lunsjrestaurant forsvant utviklerne en etter en ut i snødrevet.

https://www.youtube.com/watch?v=7s8vJHzSmUU&t=1s

Temaer