vr1
Hvem skal få ut potensialet i Virtual Reality? Du? - Bouvet Norge blogmask-mobile

Hvem skal få ut potensialet i Virtual Reality? Du?

Adam Gullerud Haeger 
16. des. 2016

– Ja, hvorfor ikke? (Det er fritt frem.)

“We are getting ready for the platforms of tomorrow. VR can create the most social platform ever, and change the way we work, play and communicate.”

- Mark Zuckerberg

Jasså, sier du. Med all respekt for Zuck, sier du, men har ikke det vært sagt i 20 år nå? Hva er nytt nå, spør du. Og det er et godt spørsmål, det.

Svaret er at det først nå har kommet produkter gode, billige og allment tilgjengelige nok til at nok mennesker kan ta i bruk teknologien. Og bedre, billigere og mer allment skal det bli! Og det er da – når VR kommer naturlig inn i bedriftslokaler, butikker, hus og hytter – at utviklingen virkelig vil sette fart. Det er da vi kan begynne å få ut det enorme potensialet i VR.

For vi er enige med Mark – potensialet er virkelig enormt!

Og så er det så bredt! Det kan påvirke alle bransjer. Hvor mange flere ferdighus kan du selge om kunden kan gå rundt i huset før det er bygget? Eller kjøre den nye bilen før du har produsert en eneste en? Hvor mye kjappere går opplæringen om den er en opplevelse istedenfor en bok? Hva skjer når du kan interagere med en datamaskin på samme måte som du setter inn tallerkener i oppvaskmaskinen? Hvordan blir arbeidshverdagen når du kan samarbeide med folk hvor som helst i verden, selv om du befinner deg i garasjen din?

Ja, hvordan blir det, hva kan vi få til, hvordan vil det oppleves, og hva vil det føre til?

Vel, det er nå vi skal finne det ut.

For ”i framtida når” er egentlig ”akkurat nå” – det er vi er i begynnelsen av enda en ny revolusjon, det er nå vi har sjansen! I Bouvet bruker vi mye tid på nettopp dette, vi har investert i utstyr, vi inviterer dyktige foredragsholdere, og vi jobber for å inspirere kolleger og kunder. Men først og fremst jobber vi hardt for å komme frem til de gode ideene som enten kun er mulig i VR, eller som blir mye bedre ved hjelp av VR.

Se filmen fra ”Reality check”-kvelden i Bouvet:


Men dette er nybrottsarbeid, det må det være.

VR er et medium, en kanal, en plattform – en et eller annet – som er så ny at den eneste måten å lage noe på er å eksperimentere. Det finnes ingen faste “best-practice” guidelines for VR ennå, vi må forske dem frem, og derfor er det helt essensielt å kjøre innovasjonsprosesser, ta små skritt og prøve seg frem.

Og det ønsker vi å få med oss flere på. Flere mennesker, flere kunder.

Vi er selvfølgelig fullt klar over at det aldri er lett å se for seg hvordan noe så nytt, stort og kanskje fremdeles vagt som VR skal tas i bruk for din bedrift. Samtidig er det til gjengjeld altfor lett bare å sitte på gjerdet og håpe at noe dukker opp.

Det handler egentlig bare om å prøve. I liten eller stor skala, samme det. Vær der ute, se hva som skjer, og tenk ut mulighetene for deg og bedriften din. Bare forsøket vil gi dere oppmerksomhet og goodwill. Vi er fremdeles ikke kommet lenger. Nei, vi er fremdeles ikke kommet lenger enn at det er plass i førersetet. Og det er jo der vi alle vil være, ikke sant? Det er skummelt, ofte som fy, men det er der vi vil være. For når du først er i førersetet, så må noen dytte deg vekk for å ta styringen, og få oppmerksomheten. Og det er langt verre å få til!

Foredraget til Dan Helsing, Samsung her

 

Ta gjerne kontakt med oss om du vil snakke om VR og VR-muligheter. Eller bare for å få prøve VR-utstyret vårt. Ta det som en Virtual Reality-check. Om du ikke har sett   potensialet i VR ennå, så kan vi nesten love deg at det blir veldig reelt når du har fått på deg VR-brillene.  

Med hilsen, Adam og Nikhil

PS: I høst arrangerte vi ”Reality check” for kolleger i Bouvet – med innledende foredrag av foregangspersonene Kim Baumann Larsen og Dan Helsing. Klikk på lenkene under og se hva de sa – og hvordan Bouvet-folket reagerte på den virtuelle virkelighetens realiteter og muligheter.

Foredraget til Kim Baumann Larsen her:

 

Temaer