offf_forsidebilde2-1024x751
OFFF Barcelona 2016 del 1 - Bouvet Norge blogmask-mobile

OFFF Barcelona 2016 del 1

Jørgen Dalen 
1. juni 2016

Europas mest inspirerende konferanse innen digitale medier, OFFF,  leverte varene. Over tre innlegg skal Jonas Laberg og jeg forsøke å gjenskape stemningen.

Hvem er OFFF for?

OFFF, for de som ikke kjenner konferansen, faller i 'inspirasjons'­enden av skalaen. Her nevnes ikke et ord om CMS, SEO eller MVP. Her drar man for å bli "wow-et" og det ble vi av og til.

OFFF har tyngdepunktet innen digital markedsføring, motion graphics og illustrasjon, med mange presentasjoner i randsonen som visualisering av musikk, fiktive merkevarer og interaktiv kunst. Vi vil si at målgruppen er alle som jobber med design og kommunikasjon i digitale medier.

subversivt
Subversivt, ekspressivt, kreativt. Et typisk OFF-prosjekt. Andoni Beristain er en spansk motefotograf.
ekspressivt_2
Det var mye bruk av fysiske gjenstander i illustrasjonene, i kombinasjon med avansert datamanipulering. Fra Six Five Studio

Passion projects

Det var påfallende hvor mange av prosjektene som var gjort på fritiden. Noen selskaper ser nytten i at ansatte får realisere hva de brenner for, og lar de bruke ledig tid og ressurser til friere sideprosjekter. Her er ett sitat jeg tror mange bet seg merke i:

"What a group does with its billable time determines its income for the year. What it does with its non billable time determines its future". 

David Maister, Managing The Professional Service Firm

batman
Typisk passion project. Bruce Wayne burde kanskje brukt mer tid på Wayne Enterprises

Se på meg

Ok, markedsføing handler mye om å få oppmerksomhet. Her var det ekstremt høy lyd, sterke farger, raske animasjoner og subversive virkemidler så det holdt. Men markedsføring handler også om å skille seg ut. Faktisk var det de mer lavmælte og reflekterte presentasjonene jeg husker best, som den av Non-format og Anti, som viste at det fortsatt er mulig å være kreativ innen typografi, og fordelene med å jobbe med typografi innen språk man ikke forstår, som gjøre det enklere å arbeide rent visuelt.

non-format
Non-format: omslag på Computer Art

Gimmicks

Størst fuzz var det animatørene i Aardman som skapte. De rundet av konferansen med en fantastisk video og påfølgende utdeling av hovedpersonen i videoen: en blå plastilinafigur som fungerte som "maskot" for konferansen. Blaserte AD-er ble som barn igjen og kastet seg over figurene. Kanskje var det savnet etter noe fysisk og "tangible" som ble utløst der og da.

aardman
Aardmans festivalmaskot

Kvalitet på presentasjonene

De fleste av presentørene er tydligvis vant til tøffe salgspitcher. Her var forføring av publikum et mål, mange innfridde også. Enkelte gjennom profesjonell slickness, andre ved å være mer personlige og passionate. Fikk enkelte ganger følelsen av at presentasjonene var holdt 100 ganger før, noen prosjekter var også flere år gamle.

Den mest underholdende seansen stod Mr. Bingo for (mannen som tar betalt for å sende deg hatefulle postkort). Prosjektet er noen år gammelt men vel verdt et gjensyn, spesielt historien om Kickstarter-videoen der han rapper forretningsideen var morsom.

postcard
Betal og få tilsendt hatbrev

Betal og få tilsendt hatbrev[/caption]

Som førstereisgutter har vi ikke mulighet til å si om konferansen er bedre eller dårligere enn foregående år, men vi vender helt klart tilbake med masse energi og inspirasjon!

I del 2 får du en brukers opplevelse av en workshop, usensurert. Lite nytt og litt moro.

Følg meg på Twitter: @JorgenDalen