DSC_6768
>

Utvikler løsninger som påvirker samfunnet

9. juli

Sommerstudentene til Bouvet er med på å utvikle fremtidens løsninger for Sporveien, Avinor, Teknisk museum, Statens pensjonskasse - og labben i Bouvet.

- Det er veldig spennende å være med på å utvikle faktiske løsninger. På skolen løser vi fiktive oppgaver, i Bouvet får vi muligheten til å utvikle faktiske løsninger som er med på å påvirke hverdagen til mange rundt oss, sier Martin Lunde som jobber med Sporveien.

I år er der 19 sommerstudenter som jobber på Oslokontoret til Bouvet, der utviklere og designere jobber i team sammen.

Hjelper reisende hos Avinor


Fordelt på fem team får studentene prøve seg på ny spennende teknologi, samarbeide i team og jobbe med kunder. Thomas er i et team på to utviklere og to designere som jobber med Avinor for å gjøre reisen enklere for de reisende.

- I Avinor jobber vi med å bygge et dashboard, der brukerne kan se all informasjonen på ett sted. I dag er den fordelt på flere forskjellige faner og det kan ta tid å få oversikt. Derfor lager vi en dashboard løning som skal gjøre det letter for kunden å få oversikt over hele reisen, sier Thomas Wold før han legger til:

- Det er veldig spennende og utforderende å jobbe i team. På skolen er det bare utviklere her samarbeider vi også med designere. 

Utvikler løsninger på labben


Mens de fleste av gruppene jobber ute hos kundene er det ett team som sitter på Bouvethuset der de jobber med den nyeste teknologien innen IoT og skyløsninger.

- Det er veldig spennende å jobbe med ny teknologi og spesielt IoT. Det er veldig utfordrende og noen ganger kan det var vanskelig å finne ut hvordan vi skal implementere det, men det er det som gjør det så spennende, sier Martine Alvilde Gran.

I prosjektet bruker de forskjellige sensorer for å få oversikt over temperaturen i busser og kunne regulere dem fra et hovedkontor.

Chatbot redusere arbeid


På Sporveiene sitter det fire studenter som jobber med å utvikle et chatbot med fokus på å redusere tidsbruken i sammenheng med frikortet.

- Vi utvikler en chatbot som skal hjelpe HR avdelingen her i Sporveiene med å minske antall henvendelser. Vi bygger løsningen på .Net og rammeverket er Microsoft, forteller Martin Lunde, som jobber i team med tre utviklere og en utvikler/designer.

Han legger også vekt på at det er spennende å jobbe med kunder, der man får lov til å være med på å utvikle faktiske løsninger som skal brukes for å redusere arbeidstiden til
ansatte.

Visualisere data


Hos Statens Pensjonskasse (SPK) jobber det også et team med sommerstudenter som jobber med å effektivisere kundehenvendelser. I dag jobber de med et Excelark og mye Raw data, som de ønsker å visualisere.

- Jeg synes egentlig hele prosjektet er veldig spennende. Det er veldig morsomt å jobbe med noe som jeg ikke har vært så mye borti før. Samtidig er det et fantastisk team jeg har og det er veldig engasjerte kunder, som synes det er gøy at vi er der, sier Phillip.

Det er også studenter som jobber med Teknisk museum og et team som jobber i Haugesund med å bygge en intern robot. Studentene har hele sommeren på seg til å utvikle løsninger som skal bygge fremtiden og inspirere kunder i et bredt spekter av sektorer.