App erstatter tradisjonelle målere i elbåt

I samarbeid med det spennende norske oppstartselskapet Bjurtech har Labben vår utviklet en app for den elektriske båten Freepower.


I samarbeid med det spennende norske oppstartselskapet Bjurtech har Labben vår utviklet en app for den elektriske båten Freepower som har et autonomt ladesystem som er 100% selvforsynt av solenergi.

Referanse laget i samarbeid med Bjurtech og Labben til Bouvet


Animasjon av båt: Pivot Industridesign



Med app til elbåten Freepower hjelper Labben båtfolk til et bærekraftig og enklere liv på sjøen.

Turquoise, Aqua, Teal



Freepower har et autonomt ladesystem som er 100% selvforsynt av solenergi.

Bjurtech har valgt å gå for innovative og utradisjonelle løsninger i utviklingen av båten. Labben vår fikk derfor en utfordring fra oppstartselskapet; Kunne Labben realisere en app Bjurtech hadde på tegnebordet, som ville erstatte tradisjonelle målere i båt?

Labben vår tok utfordring på strak arm. Det tradisjonelle instrumentpanelet i båten er tatt vekk og erstattet med en app. Denne appen har Labben til Bouvet hatt gleden av å utvikle i tett samarbeid med Bjurtech.


Appen viser all informasjonen båtføreren har behov for mens hen kjører båten. Båtføreren kan også monitorere lading og mer hjemmefra eller andre steder via appen.
Martin Bjurmalm, CEO Bjurtech























































Gjennom tverrfaglig samarbeid på tvers av bransjer, virksomheter og forskningsmiljø har vi muligheten til å forme vår felles fremtid til det bedre. Dette prosjektet er et perfekt eksempel på hvordan vi som selskap ønsker å bidra til at vi lykkes med nettopp det!

Film: Martin Bjurmalm forteller om elbåten Freepower




Om Freepower

Bjurtech utvikler el-båten Freepower som skal gi minimalt med fotavtrykk i naturen ved å være nærmest helt lydløs og helt utslippsfri.

Båten er ikke bare bra for miljøet; båten er også gratis å kjøre ettersom du produserer din egen energi.

Nå kan du også bli med som investor i Freepower, se deres folkeinvesteringskampanje her.











Visste du at norske fritidsbåter slipper ut like mye C02 som alle norske ferger årlig?




















Gjennom tverrfaglig samarbeid på tvers av bransjer, virksomheter og forskningsmiljø har vi muligheten til å forme vår felles fremtid til det bedre. Dette prosjektet er et perfekt eksempel på hvordan vi som selskap ønsker å bidra til at vi lykkes med nettopp det!


Måler i realtid hvor mye strøm som produseres i soltaket

En viktig funksjon med appen er Ecobalance meter. Den måler i realtid hvor mye strøm som produseres i soltaket, og hvor mye som kommer inn til batteriet. Samtidig måler den hvor mye strøm som forbrukes ut av propellen og motoren.

Appen har en netto null-måler for å justere farten og motoreffekten, slik at den matcher med pulserende strøm som kommer inn. På den måten kan en justere til å gå netto null på batteriet. Da kan du kjøre hele dagen, så lenge sola er oppe, uten å bruke batteriet.


Med appen kan sjåførene til enhver tid vite om farten de kjører i, vil gi en positiv strømforsyning. Det vil si om de får inn mer strøm enn strøm som går ut. I teorien kan du kjøre evig, jeg synes det gjør dette til et veldig kult system.
Shahrukh Khan, utvikler i prosjektet fra Bouvet.  










































Her forteller Martin fra Bjurtech mer om appen

Portable communications device, Gesture, Font, Telephony

Foto: Skjermbilde hentet fra https://no.bjurtech.com/

Prototype av elbåten. Design og animasjon: Pivot Industridesign


Designskisser av app: Isabel Bjurmalm

Appen gir båtføreren informasjon om:

•          Båtens fart

•          Motorens energiforbruk i realtid

•          Solpanelets energiproduksjon i realtid

•          Batteristatus












Slik fungerer appen til Freepower

Appen, som nå er i prototype-stadiet, er tilpasset mobil og nettbrett, slik at båtføreren alltid har systemet lett tilgjengelig.

I stedet for tradisjonelle målere i båten, overvåkes av alle systemene direkte fra appen. Appen får blant annet informasjon om innkommet energi fra solcellepanelene samt forbrukt energi til den elektriske motoren.

For å hjelpe båtførere kjøre energiøkonomisk har appen en Ecobalance-visning. Her kan båtføreren justere gasspådraget, for å følge netto null energiforbruk. 


Appen viser i realtid hvor mye strøm som produseres i soltaket, og hvor mye som kommer inn i batteriet.












































Portable communications device, Mobile phone, Telephony, Gesture, Gadget, Font
Communication Device, Rectangle, Black, Gadget
Portable communications device, Mobile phone, Material property, Product, Telephony, Gesture, Font, Gadget



















Gjennom tverrfaglig samarbeid på tvers av bransjer, virksomheter og forskningsmiljø har vi muligheten til å forme vår felles fremtid til det bedre. Dette prosjektet er et perfekt eksempel på hvordan vi som selskap ønsker å bidra til at vi lykkes med nettopp det!

Slik ble appen utviklet i Labben

Det er to av våre dyktige utviklere, Shahrukh og Nikhil, som er engasjert i Labben vår i Øst som har laget appen i tett samarbeid med kunden. 

Shahrukh forteller at leveransen bestod av to delprosjekter:

·     Et innovasjonsprosjekt i Labben for innhenting av data

·     Et mobilutviklingsprosjekt

I første fase av prosjektet skulle vi utvikle en prototype. Her skulle vi etablere et system for innhenting av data som så ble koblet til båten med tilhørende komponenter. Etter det startet arbeidet med å visualisere nyttig data til brukerne. Det gjorde vi ved å utvikle en Bluetooth-app som henter, analyserer – og visualiserer data om el-båten.



Det har vært et veldig spennende prosjekt for oss i Labben. Vi fikk både leke oss med spennende teknologi, og samtidig utvikle bærekraftig løsning sammen med en reel kunde.
Nikhil André Luthra, utvikler i prosjektet fra Bouvet.

Datainnhenting

De elektriske båtene til Bjurtech har et RS485-grensersnitt. Dette er en kobling som brukes mye i industrien. For å koble oss til el-båtenssystemer brukte vi en Bluetooth-adapter med en RS485 port.

Tilgang til båten fikk vi gjennom en to dagers workshop med Bjurtech i Tønsberg. På workshopen fikk vi testet løsning vår på båten. Men ettersom vi ikke hadde tilgang til båten til enhver tid, lagde vi et testmiljø i Labben ved å koble adapteren til en Arduino. På den måten kunne vi simulere data uten å fysisk måtte være koblet til båten.

Vi koblet Bluetooth til Arduino-adapteren og mocket opp samme data som vi fant i protokollen til båten. Motoren til båten hadde blant annet en egen protokoll som vi tolket og satt opp i testmiljøet.

  



















































Eyewear
Electrical wiring
Personal computer hardware, Electronic device, Technology, Gadget, Electronics

Bildekarusell fra workshopen med Bjurtech og Labben. Foto: Bjurtech


Mobilutvikling med Bluetooth og Flutter

Dataen fra båten og testmiljøet blir koblet til appen medBluetooth-teknologi. Vi har brukt Flutter og Dart for mobilutvikling i selve appen, forteller Shahrukh:

Flutter er skrevet i Dart, Google sitt rammeverk for mobilutvikling. Dette tillot kryssplattform-utvikling. På den måten kunne samme kode deployes til både iOS og Android, med enkle endringer i konfigurasjonsfilen.

Jeg synes det var veldig kult å få jobbe med Bluetooth og Flutter, forteller Shahrukh:

– Bluetooth er en form for IoT, som jeg synes er et spennende felt. I dette prosjektet fikk jeg teste og lære mer om hvordanBluetooth er bygget opp og hvordan utvikle med denne teknologien.


Effekter

Med denne appen kan båtføreren kjøre mer energismart. Appen blir også et viktig verktøy for å nå visjonen om å utvikle en bærekraftig fritidsbåt med digitale tjenester, som skal gjøre bruken av fritidsbåter enda mer skånsomt for naturen, både lokalt og globalt.

I første omgang skal prototypen (MVP) vises til potensielle investorer og på demoer, slik at Freepower blir tilgjengelig og konkurransedyktige på det internasjonale markedet.

Etterhvert må vi også få inn mer sikkerhet rundt appen, forteller Shahrukh. Prototypen kan per dags dato kobles opp mot alle båtene til Bjurtech. Det å ha en innloggingsportal og en innloggingsside med autentisering, blir viktig i neste fase.


I framtiden ønsker Bjurtech å skalere opp løsningen til å bli en bruksbåt for områder i verden der småbåter med dyrt, fossilt brennstoffer et stort problem for både miljøet og båteieren, som f.eks en lokal fisker i Sri-Lanka.

Da vil man kunne påvirke i enda større grad på reduksjon av CO2-utslipp globalt samt være med å hjelpe brukere ut av fattigdom. Her vil appen også være en viktig brikke for å få til digitale tjenester til å håndtere dette.

Et flertall funksjoner ligger på ønskelisten, blant annet oppkobling mot nettskyen for innhenting av værdata. Dette skal brukes til å beregne rekkevidden til enhver tid med data om vind, bølger, tid og strøm – i sanntid.

I tillegg til flere funksjoner og digitale tjenester i appen, har Bjurtech nå startet et spennende samarbeid med Seadrive.no som leverer en elektrisk POD som vil gi båten helt unike manøvreringsegenskaper, og som også skal kunne styres gjennom appen.










  



















































Litter, Pollution, Harbor, Waste, Boat, Watercraft

Foto: Martin Bjurmalm, Bjurtech

Communication Device, Rectangle, Black, Gadget

Om Labben vår

Siden 2014 har Bouvet hatt en lab på kontoret i Oslo, og påfølgende år har vi etablert og startet labber på flere andre kontorer, blant annet i Stavanger, Haugesund, Bergen, Sør og i Trondheim.

Labbene er åpne verksteder med blant annet 3D-printere, droner, roboter, loddeutstyr, mikrokontrollere, AR/VR-utstyr, HoloLens, gadgets, verktøy og annen elektronikk. Tingenes internett er sentralt og vi er rigget for kjapp testing og prototyping med utstyret vi har liggende.


Labben er vårt makerspace hvor vi stimulerer til innovasjon og utforskning av ny teknologi.

Når vi åpnet Labben var motivasjonen å dele kunnskap, vise frem og lage nye ting. Siden den gang har Labben stått bak flere prosjekter, blant annet det prisvinnende Zero Waste for Viasat, og det mye omtalte #toyfail for Forbrukerrådet. Vi har også levert prosjekter for både Norsk Gjenvinning og BaneNor. 

Labben arrangerer også kurs og workshops, alt fra korte kurs innen 3D-printing, actionfylt robot wars, til hjemmeautomasjon, lodding og programmering av mikrokontrollere. Vi holder også heldags introduksjoner til Tingenes Internett, og forskjellige hands-on kurs hvor man lærer lodding, programmering og tilkobling til internett.





















































Personal computer, Jeans, Laptop, Tableware, Desk, Eyewear
Electronics


Vil du høre mer? 

Vi har flere kunder innom for å lære om ny teknologi og innovasjon gjennom foredrag og besøk på labben hvor man får prøvd veldig mange forskjellige løsninger vi har laget. Ta kontakt for å planlegge en inspirerende dag hos oss.























































KONTAKT OSS HER

Har du spørsmål knyttet til denne artikkelen, eller ønsker du bare å ta en uforpliktende prat med oss om hvordan vi kan hjelpe deg og din virksomhet med å løse utfordringer eller skape gevinster gjennom labben?

Da håper vi at du tar kontakt med én av disse hyggelige Bouveterne:

Andreas Rübner Johnsen, Avdelingsleder, Bouvet

Nikhil André Luthra, Utvikler og "labbkeiser" i labben Oslo

Shahruk Khan, Utvikler og engasjert labber


Det tradisjonelle instrumentpanelet er tatt vekk og erstattet med en app. Denne appen har Labben til Bouvet hatt gleden av å utvikle i tett samarbeid med Bjurtech.




Prototype av appen!

Kunne Labben vår hjelpe dem å realisere en app de hadde på tegnebordet, som ville erstatte tradisjonelle målere i båt?



Animasjon av Freepower: Pivot Industridesign

Headgear, Sitting, Winter, Outerwear, Jacket



Appen viser all informasjonen båtføreren har behov for mens hen kjører båten. Båtføreren kan også monitorere lading etc. hjemmefra eller andre steder via appen.

Martin Bjurmalm, CEO Bjurtech


"


Designskisser av app: Isabel Bjurmalm

Slik ser el-båten ut!


Det tallet ønsker det norske oppstarts- og teknologiselskapet Bjurtech å redusere med sin elektriske båt, Freepower, som har et autonomt ladesystem som er 100% selvforsynt av solenergi.

For at båten skal være enkel å bruke har Bjurtech valgt innovative og utradisjonelle løsninger. Labben vår fikk derfor en utfordring fra Bjurtech:




Svaret var ja!



Om Bjurtech

Bjurtech utvikler el-båten Freepower som skal gi minimalt med fotavtrykk i naturen ved å være nærmest helt lydløs og helt utslippsfri.

Båten er ikke bare bra for miljøet; båten er også gratis å kjøre ettersom du produserer din egen energi.


Bjurtech utvikler el-båten Freepower som skal gi minimalt med fotavtrykk i naturen ved å være nærmest helt lydløs og helt utslippsfri.



Båten er ikke bare bra for miljøet; båten er også gratis å kjøre ettersom du produserer din egen energi.

Line

Her brukertester Nikhil og Shahrukh både prototype av appen og el-båten i workshop med Bjurtech i Tønsberg.


Martin Bjurmalm, CEO i Bjurtech forteller oss mer om Freepower

Text, Yellow, Product
Text, Yellow, Product
Line, Screenshot, Product, Font, Text, Green


Foto: Martin Bjurmalm

Slik fungerer appen til Freepower

Appen, som nå er i prototype-stadiet, er tilpasset mobil og nettbrett, slik at båtføreren alltid har systemet lett tilgjengelig.

I stedet for tradisjonelle målere i båten, overvåkes av alle systemene direkte fra appen. Appen får blant annet informasjon om innkommet energi fra solcellepanelene samt forbrukt energi til den elektriske motoren.

For å hjelpe båtførere kjøre energiøkonomisk har appen en Ecobalance-visning. Her kan båtføreren justere gasspådraget, for å følge netto null energiforbruk.


Appen gir også båtføreren informasjon om:

•          Båtens fart

•          Motorens energiforbruk i realtid

•          Solpanelets energiproduksjon i realtid

•          Batteristatus







En viktig funksjon med appen er Ecobalance meter. Den måler i realtid hvor mye strøm som produseres i soltaket, og hvor mye som kommer inn til batteriet. Samtidig måler den hvor mye strøm som forbrukes ut av propellen og motoren.

Appen har en netto null-måler for å justere farten og motoreffekten, slik at den matcher med pulserende strøm som kommer inn. På den måten kan en justere til å gå netto null på batteriet. Da kan du kjøre hele dagen, så lenge sola er oppe, uten å bruke batteriet.

Appen viser i realtid hvor mye strøm som produseres i soltaket, og hvor mye som kommer inn i batteriet.

Sammendrag av intervjuet med Martin Bjurmalm.


Foto: Martin Bjurmalm


Foto: Martin Bjurmalm


Designskisser av app: Isabel Bjurmalm

Double-click to select video

Foto: Martin Bjurmalm



Med appen kan sjåførene til enhver tid vite om farten de kjører i, vil gi en positiv strømforsyning. Det vil si om de får inn mer strøm enn strøm som går ut. I teorien kan du kjøre evig, jeg synes det gjør dette til et veldig kult system

Shahrukh Khan, utvikler i prosjektet fra Bouvet.  

Chin
Chin



Med appen kan sjåførene til enhver tid vite om farten de kjører i, vil gi en positiv strømforsyning. Det vil si om de får inn mer strøm enn strøm som går ut. I teorien kan du kjøre evig, jeg synes det gjør dette til et veldig kult system

Shahrukh Khan, utvikler i prosjektet fra Bouvet.  

"

Det er Nikhil og Shahrukh fra Labben til Bouvet som har utviklet appen til Freepower i samarbeid med Bjurtech.

Les mer om appen og hvordan den er laget her


Foto: Martin Bjurmalm

Personal computer hardware, Electronic device, Technology, Gadget, Electronics

Foto: Martin Bjurmalm

Bouvet_Sirkel2_Koksgraa.png
Bouvet_Sirkel2_Oransje.png



Det har vært et veldig spennende prosjekt for oss i Labben. Vi fikk både leke oss med spennende teknologi, og samtidig utvikle bærekraftig løsning sammen med en reel kunde 

Nikhil André Luthra, utvikler i prosjektet fra Bouvet.  

Eyewear

Løsning – slik ble appen utviklet 


Det er to av våre dyktige utviklere, Shahrukh og Nikhil, som er engasjert i Labben vår i Øst som har laget appen i tett samarbeid med kunden. 


Shahrukh forteller at leveransen bestod av to delprosjekter:

·     Et innovasjonsprosjekt i Labben for innhenting av data

·     Et mobilutviklingsprosjekt


I første fase av prosjektet skulle vi utvikle en prototype. Her skulle vi etablere et system for innhenting av data som så ble koblet til båten med tilhørende komponenter. Etter det startet arbeidet med å visualisere nyttig data til brukerne. Det gjorde vi ved å utvikle en Bluetooth-app som henter, analyserer – og visualiserer data om el-båten.












Prosjekt i Labben for datainnhenting

De elektriske båtene til Bjurtech har et RS485-grensersnitt. Dette er en kobling som brukes mye i industrien. For å koble oss til el-båtenssystemer brukte vi en Bluetooth-adapter med en RS485 port.

Tilgang til båten fikk vi gjennom en to dagers workshop med Bjurtech i Tønsberg. På workshopen fikk vi testet løsning vår på båten. Men ettersom vi ikke hadde tilgang til båten til enhver tid, lagde vi et testmiljø i Labben ved å koble adapteren til en Arduino. På den måten kunne vi simulere data uten å fysisk måtte være koblet til båten.

Vi koblet Bluetooth til Arduino-adapteren og mocket opp samme data som vi fant i protokollen til båten. Motoren til båten hadde blant annet en egen protokoll som vi tolket og satt opp i testmiljøet.

Engineering
Personal computer hardware, Electronic device, Technology, Gadget, Electronics
Bouvet_Sirkel1_Koksgraa.png
Bouvet_Sirkel1_oransje.png

Bilder fra workshop i Tønsberg: Martin Bjurmalm

"


Mobilutvikling med Bluetooth og Flutter

Dataen fra båten og testmiljøet blir koblet til appen medBluetooth-teknologi. Vi har brukt Flutter og Dart for mobilutvikling i selve appen, forteller Shahrukh:

Flutter er skrevet i Dart, Google sitt rammeverk for mobilutvikling. Dette tillot kryssplattform-utvikling. På den måten kunne samme kode deployes til både iOS og Android, med enkle endringer i konfigurasjonsfilen.

Jeg synes det var veldig kult å få jobbe med Bluetooth og Flutter, forteller Shahrukh:

– Bluetooth er en form for IoT, som jeg synes er et spennende felt. I dette prosjektet fikk jeg teste og lære mer om hvordanBluetooth er bygget opp og hvordan utvikle med denne teknologien.


Designskisser av app: Isabel Bjurmalm


Effekt

Med denne appen kan båtføreren kjøre mer energismart. Appen blir også et viktig verktøy for å nå visjonen om å utvikle en bærekraftig fritidsbåt med digitale tjenester, som skal gjøre bruken av fritidsbåter enda mer skånsomt for naturen, både lokalt og globalt.








I første omgang skal prototypen (MVP) vises til potensielle investorer og på demoer, slik at Freepower blir tilgjengelig og konkurransedyktige på det internasjonale markedet.

Etterhvert må vi også få inn mer sikkerhet rundt appen, forteller Shahrukh. Prototypen kan per dags dato kobles opp mot alle båtene til Bjurtech. Det å ha en innloggingsportal og en innloggingsside med autentisering, blir viktig i neste fase.

I framtiden ønsker Bjurtech å skalere opp løsningen til å bli en bruksbåt for områder i verden der småbåter med dyrt, fossilt brennstoffer et stort problem for både miljøet og båteieren, som f.eks en lokal fisker i Sri-Lanka. Da vil man kunne påvirke i enda større grad på reduksjon av CO2-utslipp globalt samt være med å hjelpe brukere ut av fattigdom. Her vil appen også være en viktig brikke for å få til digitale tjenester til å håndtere dette.

Et flertall funksjoner ligger på ønskelisten, blant annet oppkobling mot nettskyen for innhenting av værdata. Dette skal brukes til å beregne rekkevidden til enhver tid med data om vind, bølger, tid og strøm – i sanntid.

I tillegg til flere funksjoner og digitale tjenester i appen, har Bjurtech nå startet et spennende samarbeid med Seadrive.no som leverer en elektrisk POD som vil gi båten helt unike manøvreringsegenskaper, og som også skal kunne styres gjennom appen.

Hva er labben?

KONTAKT OSS HER

Har du spørsmål knyttet til denne artikkelen, eller ønsker du bare å ta en uforpliktende prat med oss om hvordan vi kan hjelpe deg og din virksomhet med å løse utfordringer eller skape gevinster gjennom labben?

Da håper vi at du tar kontakt med én av disse hyggelige Bouveterne:

Andreas Rübner Johnsen, Avdelingsleder, Bouvet

Nikhil André Luthra, Utvikler og "labbkeiser" i labben Oslo

Shahruk Khan, Utvikler og engasjert labber

Labben, vårt makerspace, stimulerer til innovasjon og utforskning av ny teknologi.

Siden 2014 har Bouvet hatt en lab på kontoret i Oslo, og påfølgende år har vi etablert og startet labber på flere andre kontorer. Et åpent verksted med blant annet 3D-printere, droner, roboter, loddeutstyr, mikrokontrollere, AR/VR-utstyr, Hololens, gadgets, verktøy og annen elektronikk. Tingenes internett er sentralt og vi er rigget for kjapp testing og prototyping med utstyret vi har liggende.

Når vi åpnet Labben var motivasjonen å dele kunnskap, vise frem og lage nye ting. Siden den gang har Labben stått bak flere prosjekter, blant annet det prisvinnende Zero Waste for Viasat, og det mye omtalte #toyfail for Forbrukerrådet. Vi har også levert prosjekter for både Norsk Gjenvinning og BaneNor. 

Labben arrangerer også kurs og workshops, alt fra korte kurs innen 3D-printing, actionfylt robot wars, til hjemmeautomasjon, lodding og programmering av mikrokontrollere. Vi holder også heldags introduksjoner til Tingenes Internett, og forskjellige hands-on kurs hvor man lærer lodding, programmering og tilkobling til internett.
















Vil du høre mer? Vi har flere kunder innom for å lære om ny teknologi og innovasjon gjennom foredrag og besøk på labben hvor man får prøvd veldig mange forskjellige løsninger vi har laget. Ta kontakt for å planlegge en inspirerende dag hos oss.

Finn en lab nær deg!

Vi har flere labber rundt om i landet:

  • Stavanger
  • Haugesund
  • Bergen
  • Oslo
  • Trondheim


Engineering, Electronics, Learning
Job
Technology, Gadget, Electronics
Yellow
Electronic device, Technology, Product, Smartphone, Gadget
Electronic device, Technology, Product, Smartphone, Gadget

H1 48/58

H2 40/48

H3 32/40

H4 24/32

Ingress 24/32

Body 18/24







Maler design og fargeprofil