Til hovedinnhold
Prosjekter Ting vi kan Bouvet deler Bli en av oss Kurs Om oss Investor Min Side Søk
Prosjekter
Ting vi kan
Bouvet deler
Bli en av oss
Kurs
Om oss
Investor
Min Side

Søk

Fra pop-up-hjemmekontor til permanent endring

Koronautbruddet og bruken av hjemmekontor har gitt en ny situasjon som kan være et utgangspunkt for nye arbeidsformer også når vi er tilbake til det normale. For å videreføre det positive og få en varig endring, bør du tenke over hva neste steg skal være.

Altså, hvorfor må vi absolutt digitalisere og endre måtene vi tenker og jobber og tjener penger på? Vel, det kan for eksempel komme et virus og gjøre om på alt vi er vant med.

Sannheten er likevel at når det kommer til å gjøre om på alt, så er det større sjanse for at det er en ny konkurrent, eller en ny plattform, eller en ny forretningsmodell som gjør det. Ja, det er ikke bare en sjanse for det, det er sannsynlig.

Og da bør en virksomhet helst kunne tilpasse seg.

Vi som jobber med endring og endringsledelse, vet at en vellykket endring starter med bevissthet rundt hvorfor det må endres. Så må det skapes motivasjon blant de berørte, før det må bygges kunnskap og evne til å gjennomføre og til å opprettholde endringen.

Koronaviruset har endret hvordan svært mange norske virksomheter jobber – enten de ville eller ikke. «Hvorfor» har et klart svar; «Hvis du vil ha en jobb, så må du jobbe hjemmefra.»

Det er en voldsom overgang, så klart. Men samtidig kan du betrakte denne plutselige endringen i samhandling, og kanskje også forretningsdrift, som en gyllen mulighet til virkelig å forberede møtet med fremtiden. «Hvorfor» er besvart, endring er initiert, neste steg venter. 

Men hva blir neste steg? Det er ikke gitt, men det vil handle om motivasjon.

For varig endring oppstår ikke av noen ukers unntakstilstand, det er en lang prosess – med mennesker i hovedrollen – og selv om «hvorfor» nå er besvart, er spørsmålet om motivasjon fremdeles like relevant. Er de ansatte virkelig motiverte for permanent endring? Et klart behov er jo ikke ensbetydende med motivasjon. Bare spør i en hvilken som helst slankeklubb. 

Det konkrete spørsmålet i dagens situasjon blir da om de ansatte helst vil komme seg tilbake til det vante livet så fort som mulig, eller om de ser muligheter, de også? Det spørsmålet kan bare de besvare, men i svaret vil du finne hva neste steg på endringsreisen bør være.

Dette handler kort sagt om innsikt og verktøyene du må ha for å skaffe den.

Innsikt er en av åtte kjernekompetanser som vi i Bouvet har definert under tjenesteområdet Endringsledelse. Det betyr konkret at vi har kunnskapen, metodene og verktøyene til ikke bare å bedømme motivasjonen i en gruppe, men også avdekke kilder til velvilje og kimer til motstand. Dermed kan vi også vurdere hva slags tiltak som bør utgjøre neste steg. 

Omstendighetene i dag er spesielle, men mekanismene er fremdeles de samme. For at en endringsreise skal lykkes og gi forventede gevinster, er positiv medvirkning fra de ansatte avgjørende. Ja, ikke bare de ansatte – alle som påvirkes eller har innflytelse på endringen. De som vi fagfolk kaller interessenter. Håndtering og forståelse av disse er en annen av våre kjernekompetanser.

Et sentralt verktøy her er interessentkartlegging og -analyse.

Gjennom dette finner vi svarene på Hvem blir berørt og Hvordan? Hvem har interesse av og kan påvirke et endringsprosjekt? Hva må de selv gjøre av endringer som følge av prosjektet? Dette er også avgjørende faktorer for hva de neste stegene dine bør være.

Det er slik sett ganske enkelt; Vil du utnytte sjansen og skape permanent endring – også etter at koronakrisen er avblåst og hjemmekontorene igjen har begrenset åpningstid – så sørg for å forstå ansatte og andre interessenters motivasjon.

Har dere ikke ressursene til det, så benytt oss! Vi har en rekke erfarne rådgivere som på ulike nivå kan støtte dere gjennom disse stegene – og alle de andre på endringsreisen. Vi kan også tilby relevante kurs – til deg som endringsleder og til ansatte i endring.

Bare ta kontakt!

Kontaktpersoner

Olav haar
Olav Haarr
Bergen
+47 40639712
olav.haarr@bouvet.no
Gudrun Svinsås
Gudrun Marie Svinsås
Trondheim
+47 992 54 388
gudrun.svinsas@bouvet.no
else wiik
Else Wiik Eckhoff
Oslo
+47 95192296
else.eckhoff@bouvet.no
lene_gulbrandsen
Lene Gulbrandsen
Arendal
+47 958 77 148
lene.gulbrandsen@bouvet.no

Noen av våre historier og prosjekter

IMG_1794

Norges vassdrags- og energidirektorat

Nettdesign på brukernes premisser

scott-graham_unsplash

Domstoladministrasjonen

Domstolenes regnskaps- og lønnseksjon har fått mer effektive arbeidsprosesser

Skjermbilde av nettside for Herøya industripark

Herøya Industripark

Innovasjons- og teknologisenter for Herøya industripark

billettsalg buss

Nordland fylkeskommune (Nfk)

Forprosjekt for ny billettsalgsløsning og ny kundeapp for billettkjøp på buss for Nordland fylkeskommune

Viken fylkeskommune2

Viken fylkeskommune

Dybdeintervjuer ga verdifull innsikt om Viken fylkeskommune

Innkjøp_front page_VSFK

Vestland fylkeskommune

Utvikling av Power BI-rapport for innkjøpsseksjonen i Vestland fylkeskommune

Tilbake til ting vi kan

Kursnavn Dato Sted Dager
Workshop: Praktisk React med Typescript 3. mars | 3 dager
Lær deg Microsoft Teams 3. mars | 1 dag
Lær deg Microsoft Teams 3. mars | 1 dag
Lær deg å mestre PowerPoint! (Online kurs) 3. mars | 2 dager
Online kurs: SAFE® 5.0 DevOps with Certification 3. mars | 3 dager
Vis hele kurskalenderen

Kontakt oss

Bouvet Oslo
+ 47 23 40 60 00

Litt om oss

Organisasjonsnummer:
Bouvet ASA: 974 442 167
Bouvet Norge AS: 996 756 246
Våre sertifiseringer
ISO27001
Miljøfyrtårn
Personvernerklæring

Hvis du vil vite mer

Våre ledige stillinger
Nyheter fra oss
Hør våre spennende podcast
Bouvet er notert på Oslo Børs
Pressebilder

Følg oss

Twitter
Facebook
LinkedIn
Instagram
Youtube