Interaksjonsdesign handler om å lage løsninger som treffer brukernes behov, og som lar dem løse sine oppgaver enkelt og effektivt.
Godt innsiktsarbeid er grunnmuren i interaksjonsdesignerens arbeid. Dette arbeidet sikrer at vi tidlig i prosessen kan si
- hvilket behov vi ønsker å dekke
- hvilken verdi løsningen er ment å gi
- hva målet med løsningen skal være.
- Brukertesting gjennom hele prosessen er videre en avgjørende metode for å jevnlig validere at vi er på riktig vei og at vi løser de rette utfordringene for brukeren.
Interaksjonsdesignerens oppgave
Viktige oppgaver for interaksjonsdesigneren er å
- veie de kartlagte brukerbehovene opp mot kundens mål og strategi, slik at hen kan fokusere på å lage en løsning som vil gi verdi for både kunden og brukerne.
- Hen har videre ansvar for å belyse brukernes behov og utfordringer for kunden, og hvilke muligheter vi har for å løse disse, slik at kunden kan være med på å ta kvalifiserte avgjørelser.
- Interaksjonsdesigneren må kommunisere tett med alle involverte i prosessen og blir ofte bindeleddet i teamet for å skape tverrfaglig samarbeid på tvers av roller og fag.
- Hens rolle i samarbeidet er hovedsakelig å visualisere et konsept for å skape en felles forståelse blant alle som er involvert. Dette kan gjøres på alle nivåer fra penn og papir til interaktive prototyper.