9. klassinger utviklet 3D-spill i arbeidsuke

Denne våren fikk fire 9. klassinger teste utviklerhverdagen hos oss i Stavanger. I løpet av uken utviklet de et 3D-spill som du kan se demo av.

Trykk på taggene for å lese mer om hvor og hvordan vi benytter samme fag og teknologi


I fjor høst bestemte en av utviklerenhetene våre i Rogaland seg for å åpne dørene og la elever i 9. klasse få teste hverdagen som utvikler hos oss. Vi ser på det som et av våre samfunnsoppdrag å vise unge mulighetene i regionen og hvor kjekt det kan være å jobbe med teknologi. 

I løpet av uken utviklet de et spill i plattformen Unreal Engine. Dette er et utviklingsverktøy for spill- og 3D-applikasjoner. De fleste av elevene hadde aldri brukt Unreal Engine før arbeidsuken, så i tillegg til å fullføre oppgaven måtte de lære seg å bruke verktøyene.

Her var det god hjelp å få av både YouTube, Google og hjelpsomme kollegaer, akkurat som det er i utviklerhverdagen.

Mot slutten av uken hadde elevene klart å lage et eget spill med avansert funksjonalitet, forteller Bård Magnus Sødal som veiledet elevene og som til daglig jobber med å utvikle applikasjoner i Mixed Reality i Bouvet. 

Se demo og les mer om arbeidsuken: 

Mellom slagene fikk de også teste ut ny teknologi vi jobber med. De fikk blant annet leke seg med Mixed Reality og fikk teste noen av løsningene vi lager med AR og VR for våre kunder.

Fikk teste utviklerhverdagen

Under arbeidsuken prøvde vi å gi elevene et autentisk bilde av hvordan arbeidshverdagen som utvikler kan se ut, forteller Bård Magnus.

Bilde av en av elevene som utvikler på kontoret i Stavanger

– Hver dag startet med standup (et raskt morgenmøte, ikke besøk fra komiker), for så å inneholde masse koding. På siste dagen i arbeidsuken var det presentasjon av prosjektet de hadde laget for våre utvalgte "prosjekteiere", sier Bård Magnus.

Elevene fikk en kravspesifikasjon («spec») hvor det stod hva de skulle levere i løpet av uken. Underveis fikk elevene mulighet til å velge mellom flere nivåer eller «levels», samt en del kriterier som måtte oppfylles for å få godkjent "levelen". Eksempel på en av disse beskrivelsene kan du se nedenfor.

Eksempel på en av oppgave-beskrivelsene elevene fikk

Imponert av elevene! 

På presentasjonsdagen fikk ansatte og "prosjekteierne" se de ferdige produktene. Det var utrolig imponerende å se hva de hadde klart å få til, forteller Bård Magnus. Det var utrolig kjekt å ha dem på besøk og det er lov å håpe at vi klarte å inspirere dem til å velge en retning innen teknologi! 

 

Bilde fra presentasjonsdagen til elevene. Til venstre på bildet er Bård Magnus, som veiledet elvene.