En praktisk inngang til sirkulĂŠr Ăžkonomi - Bouvet Norge

En praktisk inngang til sirkulĂŠr Ăžkonomi

Hvor mange tomater er det mulig Ă„ redde i en digital workshop? 🍅 Ganske mange viste det seg! I mai arrangerte Bouvet, i samarbeid med D-Box, en internasjonal workshop med sirkulĂŠr Ăžkonomi og matsvinn som tema.

Marianne Heggenhougen

31. mai 2022

Illustrasjon: Marianne Heggenhougen

SirkulĂŠr Ăžkonomi handler om Ă„ holde ressursene i kretslĂžpet, og skape minst mulig avfall. I teorien hĂžres dette enkelt ut, men det kan vĂŠre vanskelig Ă„ ta ut i praksis i et samfunn som er rigget for bruk og kast. Å tegne verdikjeder er nyttig for Ă„ forstĂ„ sammenhenger og identifisere muligheter for samarbeid og sirkulĂŠre lĂžsninger i eksisterende systemer. Nettopp dette gjorde vi i vĂ„r internasjonale workshop, hvor vi brukte designmetodikk og sirkulĂŠre strategier, for Ă„ lĂžse problemet med matsvinn i tomatens verdikjede.  

Fra fluffy til konkret 

Vi hadde en hypotese om at mange opplever sirkulĂŠr Ăžkonomi som uhĂ„ndgripelig. MĂ„let vĂ„rt var derfor Ă„ gi en lavterskel og praktisk innfĂžring i sirkulĂŠrĂžkonomi, og vise hvorfor designmetodikk egner seg for Ă„ forstĂ„ og finne lĂžsninger pĂ„ komplekse problemstillinger. Opplegget vĂ„rt baserte seg sĂŠrlig pĂ„ bĂŠrekraftsmĂ„lene 12: ansvarlig forbruk og produksjon og 17: samarbeid for Ă„ nĂ„ mĂ„lene. Vi valgte matsvinn som tema fordi det er en tematikk de fleste kan relatere til, og det er et godt eksempel pĂ„ et problem ingen aktĂžrer eier alene, men hvor de potensielle lĂžsningene bĂ„de kan ligge i og mellom verdikjeder. IfĂžlge FN gĂ„r rundt 14 prosent av maten som blir produsert i verden gĂ„r tapt i produksjonskjeden, allerede fĂžr den gĂ„r ut pĂ„ dato. 

Hva gjorde vi? 

PĂ„ forhĂ„nd tegnet vi opp en forenklet verdikjede bestĂ„ende av jordbruk, produksjon og forbruk, og transportleddene mellom disse. Workshopen startet med en gjennomgang av verdikjeden og de fire sirkulĂŠre strategiene deltakerne ble oppfordret til Ă„ bruke i workshopen: 

  • Bruk lenger: Å bruke produkter lenger. SirkulĂŠr design handler om Ă„ bruke gode materialer som varer lenge og gjĂžre produkter mulig Ă„ reparere.  

  • Bruk mindre: Redusere og optimalisere materialer som brukes i produksjon, eller delingsĂžkonomi - at flere bruker samme produkt, som gir bedre utnyttelse av ressursene. 

  • Regenerer - naturlig fornyelse: Hjelpe til Ă„ opprettholde naturlige prosesser som gjĂžr det mulig for naturen Ă„ regenerere seg selv, og opprettholde et naturlig kretslĂžp. 

  • Gjenbruk: Gjenbruk av materialer, og bruke resirkulerte rĂ„varer i produksjon. 

Etter gjennomgangen ble deltakerne inndelt i grupper og fordelt pĂ„ omrĂ„dene jordbruk, produksjon og forbruk i verdikjeden. Alle gruppene jobbet i samme Miro-brett, som fungerte overraskende bra. Vi la opp til bĂ„de individuell idĂ©generering og idĂ©myldring i grupper ved hjelp av ulike verktĂžy. PĂ„ knappe 40 minutter rakk deltakerne Ă„ komme det opp masse gode ideer for hvordan de kunne redusere matsvinn i sin del av verdikjeden, gjennom samarbeid med ulike aktĂžrer.  

Til slutt samlet vi alle deltakerne i en felles sesjon der noen av gruppene presenterte sine ideer. Vi ble blant annet presentert for et samarbeid mellom gĂ„rd, skoler og restauranter om en holdningskampanje for Ă„ lĂŠre barna at tomater smaker like godt selv om de kommer i ulike former og stĂžrrelser, et samarbeid mellom flere cafĂ©er og restauranter om en offentlig fryseboks med mat til overs som kan bli plukket opp av alle og et samarbeid mellom tomatfabrikken og en chipsprodusent for Ă„ lage chips av tomatskall. Responsen var mange digitale klapp og hjerter. Det var ingen tvil om at dette engasjerte! 

Miro_WS.png
En skjermdump fra opplegget vi lagde i Miro.

 

Hva lĂŠrte vi? 

Å tegne og tenke med verdikjeder gjĂžr det enklere for folk Ă„ forstĂ„ komplekse systemer og problemer. Med god fasilitering og et tydelig opplegg kan folk med varierende kunnskap om sirkulĂŠr Ăžkonomi komme opp med gode lĂžsninger sammen.  

Digitalt fungerer godt, men en fysisk workshop hadde vĂŠrt enda morsommere. Det er mange gode lĂžsninger som oppstĂ„r i smĂ„praten i pausene, og her kommer det digitale til kort. Neste gang Ăžnsker vi Ă„ ta for oss en ny verdikjede, samle sentrale aktĂžrer fysisk og jobbe frem nye sirkulĂŠre lĂžsninger sammen.  

Designmetodikk er genialt for Ă„ forstĂ„ behov, idĂ©generere lĂžsninger og lage prototyper som brukertestes. Da er en workshop en god begynnelse, men innovasjon skjer fĂžrst nĂ„r lĂžsningen blir implementert i virkeligheten. I Bouvet jobber vi med alle faser for bĂŠrekraftig innovasjon. 

Dette sa deltakerne:

«Interesting topic, fun to interact, Miro worked well, high level of engagement.» 

«Facilitation and assignments were top notch. Fast paced yet time to discuss.» 

«Thank you very much for a very good job. Despite the complexity of running a digital workshop with so many participants, it all went super smooth😊 I really enjoyed the set-up of the webinar starting with an interesting presentation as a good warming up for a fun and thought-provoking workshop. Â»