Fra fjell til grensesnitt: Hvordan friluftsliv gjør meg til en bedre designer

Når folk tenker UX er det lett å tenke skjerm. Digitale opplevelser og samhandling med et produkt eller en bedrift i deres digitale kanaler. Men UX, brukeropplevelse, er overalt – og skjermen er bare en liten del av det. Og man kan likeledes hente inspirasjon og innsikt overalt.

Vivian Llarena

Publisert:

25. mai 2023

Trykk på taggene for å lese mer om hvor og hvordan vi benytter samme fag og teknologi

UX

Jeg har to store lidenskaper i livet: design og friluftsliv. To lidenskaper som kanskje ikke har så mye med hverandre å gjøre, men jeg er sikker på at tid i naturen ikke bare gjør meg godt, men gjør meg også til en bedre UX designer. Naturen byr nemlig på en hel del erfaringer og prinsipper som jeg tar med meg hjem i sekken og inn på jobb. 

1: Planlegging 

Før jeg skal ut på tur, må jeg planlegge. Jeg må avdekke utfordringer, muligheter og behov. Hva er mitt formål med turen og hvordan kan jeg være best mulig rustet for uforutsette ting? Jeg søker etter stier og ruter, sjekker værmeldingen og leser anmeldelser fra andre turgåere. Jeg vil ha en tur som gir meg den beste opplevelsen, akkurat som vi vil ha et digitalt produkt som gjør livet enklere. UX handler om å tilrettelegge for en fin og intuitiv opplevelse, både på tur og i produktene vi lager. 

2: Observasjon og empati 

To som spiller kort ute i naturen, med visning av to kort i front og en gutt i bakgrunnen.
Aktiviteter tilpasset barn på tur: Vri åtter!

Noe av det viktigste en UX-designer må gjøre for å kunne skape gode produkter, er å forstå brukerens behov og ønsker, på samme måte som jeg må forstå mine og mine turvenners behov og ønsker. Når jeg går på tur med barna mine, må jeg passe på at deres turbehov blir tilfredsstilt slik at de får en positiv opplevelse. Deres turbehov er ganske annerledes enn mine. Der hvor jeg gjerne vil gå lengst mulig eller høyest mulig, vil de kanskje se etter rumpetroll i den første sølepytten vi kommer over eller spise kjeks hver gang vi ser et kjekstre*. Gjennom å utvikle empati og evnen til å se verden gjennom brukerens øyne, kan du skape bruker- og turopplevelser som virkelig treffer blink. 

3: Brukervennlighet og brukertesting 

Brukervennlighet er kjernen i god UX. Om noe ikke er brukervennlig, så vil ikke opplevelsen bli god. Og vi må drive hyppig brukertesting for å være sikre på at ting fungerer slik som vi har tenkt. Gjør det ikke det, så må vi endre og tilpasse. Brukervennlighet er også kjernen i en god turopplevelse. Sekken må sitte riktig, jakka må være vanntett og skoene må være gode. Hva gjør jeg om jeg ikke har brukertestet nok og får heftige gnagsår etter 4 km, når jeg har 46 km igjen å gå?** Når jeg er ute på tur, må jeg være forberedt på uforutsigbare situasjoner og være i stand til å tilpasse meg når ting ikke går som jeg har tenkt. Og om man lærer evnen til å teste, tilpasse og prøve igjen på tur, er jeg sikker på at jeg tar med meg den evnen inn i prosjektene mine også. 

4: Utforskning og kreativitet 

Friluftsliv oppmuntrer til utforskning og å tenke utenfor boksen. På samme måte kan jeg som UX-designer dra nytte av å være åpen for nye ideer og eksperimentere med ulike tilnærminger. Ved å ta med meg oppdagelsesgleden og kreativiteten fra friluftslivet inn i designprosessen, kan jeg skape innovative og engasjerende brukeropplevelser. 

5: Enkelthet og klarhet 

Når jeg er ute på tur, er det en enkelhet og klarhet i omgivelsene som er noe av det jeg liker aller best. Naturen er bygget opp på en måte som gjør at den har akkurat det den trenger, verken mer eller mindre. Det er et økosystem hvor det ene elementet er avhengig av det neste. Og det er når vi begynner å tulle det til med ting som ikke hører hjemme i designet at det blir kluss. Den samme filosofien kan også brukes til UX- og UI-design. Ved å omfavne prinsippet om enkelhet og skape grensesnitt som er tydelige, intuitive og minimalistiske, kan jeg forbedre brukeropplevelsen og gjøre det enklere for brukerne å nå sine mål. 

Summa sumarum: Friluftsliv og UX er kanskje to forskjellige ting. Men, mange av prinsippene jeg bruker i faget mitt, både utvikler jeg og forbedrer jeg mens jeg ikke er på jobb. Ved å dra nytte av alt jeg lærer på tur, kan jeg utvikle ferdigheter og perspektiver som kan gjøre meg til en bedre designer. Vi ses på tur! 

*et kjekstre er et tre man har en tendens til å finne når motivasjonen for å gå begynner å bli dalende. Andre eksempler er kanelbollebusker eller sjokoladevarder. 

**Finse – Ustaoset på ski med lånte fjellskistøvler jeg ikke testet først. Dårlig idé. 

 

Illustrasjon som viser en typisk brukerreise med fasene behov, planlegging, forberedelser, på tur og etterarbeid
Et typisk eksempel på brukerreise for å planlegge og gjennomføre en tur