IMG_3365
>

Gull og sølv til Bouvet-filmen

Tormod Myrland Aadnesen 
11. nov. 2018

Filmen om Bouvets historie og kultur skulle egentlig bare vises internt. Nå har Ole Halvard Kveseth og Ole-Henrik Larsen innkassert gjeve bransjepriser for «Øya forklart».

Alle som jobber i Bouvet vet at selskapet er oppkalt etter en fjellknaus langt ute i Sørishavet. «Kult! Men hva så?» Omtrent slik lød oppdraget som ble gitt tekstforfatter Ole-Henrik Larssen (til høyre) og art director Ole Hallvard Kveseth i Bouvet Digital Kommunikasjon i Bouvet Øst. Prosjektleder var Hilde Stenvold.

I dag trenger ingen å være i tvil om båndet mellom Bouvet-øya og teknologiselskapet som digitaliserer Norge. I løpet av 2 minutter og 59 sekunder trekker «team OH2» opp historiske linjer, staker ut kursen for framtiden og forklarer Bouvet-kulturen på en måte som har vakt begeistring blant kolleger, Bouvets samarbeidspartnere og bransjefolk for øvrig.

Nysgjerrig? Sjekk ut Bouvet-filmen, da vel! Artikkelen fortsetter under.

– Kjenner på stoltheten

Torsdag 1. november ble animasjonsfilmen «Øya forklart» også tildelt gull og sølv under Norsk Direkte Markedsføringsforenings prisutdeling Max Marketing Mix. Utdelingen hedrer årets beste arbeid i flere kategorier innen datadrevet og direkte markedsføring.

«Oppmerksomheten blir dratt mot teksten, som treffer alle sansene og engasjerer fra første sekund. Kort oppsummert: en sjeldent bra tekst!» Slik begrunner MMM-juryen valget av Ole-Henriks manus som Årets tekst.

I begrunnelsen for å gi Bouvet sølv i kategorien Internmarkedsføring heter det blant annet at filmens historie og virkemidler bygger bro mellom opphav og historikk til nåtidens ståsted og posisjonering på en god måte.

«En intern kampanje som med fordel kan brukes eksternt», fortsetter juryen, som konkluderer med at «medlemmene kunne kjenne på stolthet over Bouvet, selv om de ikke er ansatt der».

– Veldig hyggelig

– Det er veldig hyggelig at filmen er så godt mottatt blant både kolleger og bransjefolk, sier Ole-Henrik og Ole Hallvard. De mener hovedutfordringen i prosjektet var at Bouvet-øyas symbolske verdi ikke er like åpenbar nå som da selskapet ble stiftet like etter at den første internettboblen sprakk. Da var navnevalget knyttet til tanker om «nytt land» og norsk suverenitet.

– Den diffuse tilknytningen ble understreket av at de fleste medarbeiderne har realfagsbakgrunn og jevnt over har lite til overs for svevende symbolikk, smiler Ole-Henrik.

Han skrev et manus som utnytter en tilsynelatende konflikt mellom «øde sydhavsøy» og «moderne teknologiselskap». Ole Hallvard baserte det visuelle på en grafisk lek med Bouvet-profilen – med gradsymbolet» «°» i hovedrollen.

Stolt oppdragsgiver

Kommunikasjonsdirektør Trude Hole forteller at det raskt ble klart at Bouvet-filmen var «oppdrag utført».

– Filmen ble umiddelbart en snakkis som ga positiv effekt på fellesskapsfølelsen blant medarbeiderne. Samtidig var det åpenbart at den også burde tas i bruk i salgs- og rekrutteringsøyemed, sier hun og slår fast at teamet fikk en ordentlig utfordring i fanget. 

– Måten de løste oppgaven på, bekrefter at det var riktig å gi oppdraget internt. Jeg er veldig stolt over å jobbe sammen med så flinke folk.