Episk forvaltning i det episke teamet som jobber med Episerver i Bergen

Thomas og Kolbein startet i Bouvet i august, og allerede etter et par uker var de i gang med sine første oppgaver i Bergen sitt Episerver-team (Epi-teamet). Teamet består av front-end, back-end, UX og en teamleder som forvalter mange ulike løsninger som kjører på publiseringsløsningen Episerver. Her er deres tanker om den første tiden i Bouvet.

Regine Sagstad Berg

thumb_Kolbein_Foldøy.jpg
Kolbein Foldøy
thumb_Thomas_Reite.jpg
Thomas Reite

 

 

 

 

 

 


Starten på karrieren i Bouvet

Etter to uker med konsulentrollekurs og case-jobbing ble vi plassert i Epi-teamet. Her ble vi tidlig introdusert for resten av teamet ved teamleder. Det var humor og "office banter" fra dag én, noe som gjorde at vi følte at vi var på rett plass. Før vi fikk jobbe for kundene fikk vi noen svært lærerike dager med en av Bouvet sine mer erfarne konsulenter, Reidar. Han tok oss gjennom alt vi trengte å vite om Episerver. Reidars Episerver-kurs kunne nok vart i tre måneder, men han klarte heldigvis å komprimere det til bare tre dager.

De første dagene i teamet gikk med på å bli litt mer kjent med de andre. Vi fikk også et innblikk i deres rutiner. Deretter ble det noen rolige dager med pluralsight-kurs, som dekket ASP.NET MVC.

Hva er Episerver sa du?
Episerver er en plattform as a service, og vi jobber hovedsakling med CMS-delen av den plattformen.

Men hva er så et CMS?
CMS står for Content Management System, og brukes til å lage, redigere og publisere innhold på nettsider. Oppgavene til nå har bestått av alt i fra å lage sidemaler for innhold, til å lage søkefunksjonalitet samt mye mer.

Vårt første prosjekt, eller var det de 20 første?

Vi startet med å jobbe sammen på litt mindre oppgaver for kundene til Epi-teamet, slik at vi skulle bli kjent med oppsettet i Episerver. De første prosjektene vi fikk jobbe på var for Høgskulen på Vestlandet og Svømmedyktig (MHFA). Senere har vi fått muligheten til å jobbe med mange ulike prosjekter. Episerver-teamet skiller seg litt ut fra de andre teamene fordi vi jobber med forvaltning for ca 20 kunder.

Det er spennende og gøy at vi kan bytte mellom så mange kunder og ulike behov. Dette gjør at det er lett å trives med arbeidsoppgavene. Felles for de fleste prosjektene er at vi jobber med ASP.NET og Episerver.

Etter hvert har vi begynt å jobbe hver for oss, med å løse ulike oppgaver for de ulike kundene til Bouvet. Vi begynner sakte, men sikkert å bli mer selvstendige i det å løse oppgavene.

Hjemmekontor? Gjemmekontor? Opplæringskontor? Soverommet har fått mange nye navn

Etter intens parprogrammering på et opplæringsprosjekt under Innafor-programmet (Bouvets onboarding-program), ble Kolbein plassert på hjemmekontor grunnet en kollega som ikke var i toppform.

Husker du det kurset med Reidar som vi nevnte i innledningen? Det ble da heldigitalt etter bare noen timer. Etter at alle forhåndsregler var tatt og koronatestene var negative, fikk alle komme tilbake på kontoret. Til Kolbein sin store fortvilelse hadde Thomas, som ikke var plassert på hjemmekontor enda, sikret seg drømmepulten.

Så kom fadderuken og bølge nummer to i Bergen. Vipps så var vi alle på hjemmekontor igjen. Det er ikke alltid like lett å være ny og på hjemmekontor, men ved hjelp av daglige standups på slack og et ukentlig planleggingsmøte på Teams, holder vi kontakt med resten av teamet.

Hjemmekontoret har sine fordeler ved at vi kan stå opp et kvarter før vi skal på jobb. Bakdelen er at det blir litt høyere terskel for å spørre mer erfarne kollegaer om råd, men denne terskelen er vi heldigvis over nå. Det som er fint med Bouvet er at alle kollegaene vil deg bare vel, så du kan alltid spørre om råd.

Det har vært en fin første tid i Bouvet, og vi gleder oss til fortsettelsen!