Kapittel 11- Arbeidsmiljøets betydning

Vi snakker mye om utvikling av en kultur og et arbeidsmiljø basert på samarbeid, samhold og deling. Dette er ikke bare luftige ord. Det er den eneste rette måten for oss å oppnå suksess. Vi skal gjøre det gjennom ærlig arbeid, sammen med gode kolleger.

Og vi oppnår suksess. Fokuset på kultur og sosialt miljø gjør sammen med vår insentivmodell at vi har et selskap uten spisse albuer og med svært få konflikter. Dette er avgjørende for de lange kunderelasjonene vi har og dermed avgjørende for at vi lykkes. Hvordan vi framstår som mennesker – både i relasjon til kunder og i relasjon til kolleger – er derfor like viktig som vår fagkompetanse. En fagekspert som ikke passer inn i kulturen vår, vil ikke bli ansatt hos oss.

Det fungerer! 
Vi er glade for å kunne si – med hånda på hjertet – at vår måte fungerer. Med tanke på bunnlinja i regnskapet – og med tanke på trivsel og arbeidsmiljø.  Vi ser det klart gjennom at turnoveren i Bouvet har sunket til tross for at arbeidsmarkedet for mennesker med vår kompetanse er brennhett.  
 
Hvorfor har vi fått understreket gjennom medarbeiderundersøkelsen Great Place to Work – hvor medarbeiderne selv trekker fram nettopp kultur og verdier som noe av det beste med Bouvet. Her er noen av svarene vi fikk på spørsmålet «Er det noe unikt eller usedvanlig ved arbeidsplassen din som gjør den til et meget godt sted å arbeide?»: 

  • I Bouvet er vi veldig flinke på å ta vare på folk, og bry oss om hverandre. Her er det lite gjennomtrekk, og det er ikke tilfeldig.
  • Bouvet har et oppriktig ønske om å gjøre det som er bra, for aksjonærer, medarbeidere, kunder og samfunnet. Vi har en bra kultur og forretningsmoral. Det sparer oss for mye bryderi. Vi er reale og lite jålete. Vi prøver alltid å holde det vi lover. Man kan være bekjent av å jobbe i Bouvet.
  • En unikt god, og sterk bedriftskultur, der vi tar vare på og hjelper hverandre slik at vi lykkes sammen. Dette gjennomsyrer bedriften fra "topp til bunn".
  • Frihet under ansvar. Dyktige og super hyggelige kollegaer. Ledelsen stiller alltid opp når utfordringene blir vanskelige å håndtere.
  • Vi er en bedrift som har et større hjerte enn andre virksomheter. Folk føler at de betyr noe. Viktig at folk som gir omsorg for andre kollegaer sees og blir verdsatt. Dette er en differensiator som Bouvet har og som gjør at folk kommer til og blir i Bouvet.
  • Många skratt - varje dag!
  • Et konsultbolag med samma lön oavsett om man sitter på "bänken" eller om man är ute på uppdrag. Lönen är enligt mig konkurensmässig. Med parollen att kunna vänta på rätt uppdrag och faktiskt kunna säga nej till fel uppdrag utan att det gör nåt har hittils upplevts för mig. Jag har också upplevt att kollegor som inte trivs på sina uppdrag byts ut omgående utan någon som helst omsvep, eller sura miner. Denna arbetsplats känns genuint ärlig och mycket bra 
     

Og det samme synes kunden 
At arbeidsmiljø, kultur og verdier også påvirker positivt forholdet vårt til kundene, får vi bekreftet blant annet i våre årlige kundeundersøkelser. Her er et par av veldig mange sitater.

  • Det er behagelig å jobbe med Bouvet. Konsulentene er veldig arbeidsomme og positive, åpne og ærlige. De har fått meg til å se eget selskap med nye øyne. Etter 17 år i selskapet har jeg fått ny kunnskap om og ny innsikt i eget selskap.
  • Konsulentene i Bouvet er forskjellige, sammenlignet med andre er de mer ekte. I Bouvet er de seg selv. De glir inn i vårt miljø. Mange i vårt selskap tror Bouvet-ansatte er fast ansatte hos oss.
  • Det jeg liker med Bouvet er at de tar godt vare på folkene. Det er viktig for meg at de bryr seg. 

Det er godt å vite at den måten vi ønsker å drive, også er en tydelig suksessfaktor i det tradisjonelt harde og gjerne finansstyrte konsulentmarkedet. Pengene rår overalt, men ikke eneveldig. I Bouvet føler vi at vi beviser nettopp det – hver dag.  

DSC_6298
Fra Oda Inspirasjondagen