WinfabTools er Aibels logistikkverktøy som brukes til å holde oversikt over verktøy og utstyr på tvers av prosjekter og lokasjoner. Nå utvides funksjonaliteten ytterligere, og løsningen vil fremover gå under navnet Winfab Services. Vi i Bouvet har vært med på reisen siden år 2000, og satt i gang et større arbeid for å modernisere løsningen til en webarkitektur.
Utfordringen
Aibel har flere tusen ansatte fordelt på en rekke lokasjoner både på land og offshore. For å sikre effektiv drift, er det helt avgjørende med god oversikt over utstyr, ansatte og rotasjoner.
Alt må registreres og håndteres på tvers av lokasjoner og prosjekter – raskt og presist.
Aibel måtte ha en løsning som kan:
- Registrere logistikk, lagerhold, vedlikehold og sertifisering av utstyr
- Holde oversikt over omtrent 30 000 verktøy og gjenstander
- Redusere svinn og holde kostnader nede
- Tilfredsstille behovene til flere fagdisipliner som trenger ulik data raskt
Løsningen måtte også være stabil, brukervennlig og skalerbar.
Løsningen
Bouvet har vært med å utvikle WinfabTools i tett samarbeid med Aibel helt siden starten av 2000-tallet. Det langvarige samarbeidet har lagt grunnlaget for kontinuerlig utvikling og forbedring i takt med Aibels behov.
Programvaren har utviklet seg fra en løsning basert på Oracle Forms og Oracle Database til en moderne trelags-webarkitektur med Angular frontend, Java backend og Oracle Database. I 2017 startet prosjektet for å modernisere løsningen, og i 2020 ble den gamle Oracle Forms-baserte løsningen helt faset ut.
Siden 2023 utvikles all ny funksjonalitet på Aibels nye plattform, ADP – Aibel Development Platform. Bouvet har vært en sentral partner gjennom hele reisen, fra drift av Aibels SAP-plattform fra 2008, til tekniske tjenester for verftene i Haugesund og Thailand, og videreutviklingen av WinfabTools og WinfabServices.

Dette er et system vi kan stole på, og som kan utvikles kontinuerlig.
Ola Sigmund Tveit, utvikler i AibelSystemet sørger blant annet for:
- Oversikt over utstyr, ansatte og rotasjoner
- Trygg håndtering av logistikk og lagerbeholdning
- Effektiv støtte for forvaltning, sertifisering og vedlikehold
- Grunnlag for fakturering

Resultatet
Gjennom et nært samarbeid og kontinuerlig utvikling har Aibel fått et pålitelig system som gir full kontroll på alt fra utstyrshåndtering til lagerstyring og fakturagrunnlag.
Suksessen i prosjektet handler mye om det tette, tillitsfulle samarbeidet mellom Aibel og Bouvet.

– Det har vært et strålende samarbeid med gjengen i Aibel. Jeg har vært inkludert fra dag én, og fått være med fra A til Å, i både vedlikehold og videreutvikling av løsningen. Dette er virkelig dyktige og flotte folk.
– Jeg tror tillit er hovedgrunnen til at dette kundeforholdet har vart så lenge. Aibel har gitt oss frihet under ansvar hele veien. De er utrolig agile, og fantastiske å jobbe med.
Frode Vorraa, utvikler i Bouvet