Bedriftens egenskaper bør legge føringer for valg av CMS

Det finnes utrolig mange CMS-løsninger og det kan være en overveldende og vanskelig oppgave å finne ut hvilket som passer best. Før vi ser på løsningenes tekniske egenskaper, er det smart å tenke gjennom hvilke egenskaper ved deres organisasjon som kan spille inn på valget av løsning.

Jonas Lepsøy

Trykk på taggene for å lese mer om hvor og hvordan vi benytter samme fag og teknologi


Organisasjonens mål og strategi

Dere bør kartlegge hvilke forretningsmål CMS-et påvirker eller blir påvirket av. Vil CMS-et være en forretningskritisk applikasjon, bare en plakat på “dott no”, eller noe imellom der? Hvis CMS-et vil bli en essensiell del av den digitale infrastrukturen deres må forretningens behov vektes høyt.

Hvor mye hyllevare?

Alle organisasjoner er unike, men noen er mer unike enn andre. Dere har sannsynligvis mange fellestrekk med andre, og da er det smart å se på hvilke egenskaper og funksjoner som kommer ut av boksen i CMS-et.
Hvis det for eksempel er viktig å kunne sette opp data-API-er raskt, er det ekstra bra hvis løsningen kommer med ferdige moduler eller rammeverk for dette. Skal løsningen benyttes primært til å jobbe med innhold, bør dere se på hvor gode redaktørfunksjonene er. Hvilke standardfunksjoner som er viktigst for nettopp dere er det lurt å ha kartlagt før valg av CMS og dette bør benyttes når dere går gjennom funksjonskart for ulike løsninger.

Hvor mye kan skreddersys?

For de områdene der dere faktisk er unike, bør CMS-ets tilpasningsmuligheter ses på. Kan det tilpasses tilstrekkelig for å dekke behovene deres? Hva er låst og hva er mulig å justere på. Dette handler ikke bare om brukerflate ut mot kunde, men også i grensesnitt mellom ulike systemer (API-støtte) og i redaktørgrensesnittet. Hvis løsningen ivaretar innholdsredaktørene på en god måte, blir det gøy å jobbe i løsningen, og innholdet blir også bedre. Dette gjør at bedriften får en bedre mulighet for å oppnå sine mål.

Hvilken teknologi er dere vant med?

Selv om CMS-enes tekniske egenskaper ikke er det aller første man bør se på i prosessen med å velge CMS, er det smart å ha et forhold til teknologi. 

Grovt sett kan vi skille på to egenskaper; Proprietært og åpen kildekode (open source). For noen organisasjoner er det viktig at løsningen benytter åpen kildekode, for andre er det helt uvesentlig. Undersøk hva som gjelder i nettopp din bedrift. 

Drifte selv eller kjøpe drift som en tjeneste

Moderne CMS-er kommer i alle fasonger, men det er mer og mer vanlig å kjøpe drift som en del av abonnementet. Hvis dere har kompetanse, midler og motivasjon for å drifte selv, legger dette føringer for hvilke løsninger dere kan velge – ikke alle løsninger er mulig å drifte selv.
Enkelte CMS-er er heller ikke mulig å få noen andre enn produsenten til å drifte, så sørg for å være trygge på valget hvis dere velger å låse dere til én leverandør i lang tid.
Hvis det er viktig med fleksibilitet i fremtiden, kan det være smart å velge et CMS der dere kan bytte driftsleverandør.

Jonas Lepsoy.png

Om forfatteren av innlegget 

Jonas Lepsøy har lang erfaring med innholdssystemer og publiseringsløsninger. Han har bakgrunn som webredaktør, utvikler, prosjektleder og løsningsarkitekt. Han har jobbet med løsninger for kunder som Forsvaret, Norsk Tipping, og Meteorologisk institutt.

 

Tenk på dette før anskaffelse

Når dere har valgt CMS og kartlagt hvor mye som må skreddersys, er det viktig med en realitetsorientering.

  • Har dere tilgang på nok og riktig kompetanse for å spesialutvikle denne funksjonaliteten?
  • Skal dere benytte intern kompetanse, eller har dere en utviklingspartner som håndterer dette for bedriften?

Å komme riktig i gang fra start vil potensielt spare dere for veldig mye tid og penger i fremtiden. Et partnerskap med Bouvet sikrer at CMS-prosjektet deres får en god start og riktig retning fremover.

Verdt å få med seg