Hva kan et CMS brukes til?

Hovedformålet med et CMS er å gjøre det enklere for brukere uten dyp teknisk kunnskap å opprette og administrere nettsider, uten å måtte kode alt fra bunnen av. Dette er 7 muligheter vi mener du bør vite om.

Nina Moberg

Trykk på taggene for å lese mer om hvor og hvordan vi benytter samme fag og teknologi


Et CMS, eller Content Management System på engelsk, er en programvareplattform som brukes til å opprette, organisere, administrere og publisere digitalt innhold på internett. Dette kan inkludere alt fra nettsider og blogger til nettbutikker og bedriftsportaler. Mulighetene med et CMS kan være utallige, men noen er viktigere å vite om enn andre.

Her er 7 oppgaver et godt CMS bør kunne løse!

1. Innholdsoppretting

Et CMS gir brukere muligheten til å lage og redigere innhold på en brukervennlig måte. Dette kan inkludere tekst, bilder, videoer, lenker og annet digitalt materiale.

2. Innholdsorganisering

CMS-er gir brukere muligheten til å organisere innholdet hierarkisk ved hjelp av kategorier, tags eller mapper. Dette gjør det enkelt å strukturere innholdet for enkel navigasjon.

3. Design og temaer

CMS-er gir vanligvis et sett med designmaler (temaer) som brukere kan velge mellom for å gi nettsiden sin ønsket utseende. Noen CMS-er tillater også tilpasning av design ved hjelp av enkle grensesnitt, mens andre kan kreve litt mer teknisk kompetanse.

4. Brukertilgang og samarbeid

CMS-er gir ofte muligheten til å administrere brukerroller og tilgangsnivåer. Dette er nyttig når flere personer samarbeider om å opprette og administrere innholdet.

5. Publisering og planlegging

CMS-er lar deg publisere innhold øyeblikkelig eller planlegge publiseringen på et senere tidspunkt. Dette gjør det mulig å oppdatere nettstedet jevnlig med nytt innhold.

6. Skalerbarhet

CMS-er kan håndtere alt fra små personlige blogger til store bedriftsnettsteder med omfattende innhold og trafikk.

7. Utvidelser og tilpasning

Mange CMS-er tilbyr et økosystem av tilleggsmoduler og utvidelser som kan legge til ekstra funksjonalitet i nettstedet, som for eksempel nettbutikkintegrering, sosiale medie-widgets, kontaktskjemaer og mer.

Eksempler på populære CMS-er inkluderer Optimizely, Drupal, Enonic og Sanity. Valget av CMS avhenger ofte av prosjektets spesifikke behov, brukskompetanse og ønsket funksjonalitet.

Nina Moberg.png

Om forfatteren av innlegget 

Nina Moberg har bakgrunn som utvikler, teamleder og prosjektleder. Hun har jobbet med publiseringsløsninger for kunder som Høgskolen på Vestlandet, Vestland fylkeskommune, Sjøfartsdirektoratet og Altinn.

 

Verdt å få med seg