Håvard Skjerstad Andersen
>

En fulltreffer av et kurs

Ole-Henrik Larssen 
13. mai 2020

Koronaviruset gjorde Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJFF) som så mange andre, digitale over natten. Men for virkelig å komme videre, måtte de ha hjelp – spesifikk for dem.

Med 19 regionale kontorer og instruktører og ansatte spredt over hele landet, hadde forbundet i følge markeds- og kommunikasjonssjef Håvard Skjerstad Andersen lenge sett behov for å effektivisere samhandlingen, uten helt å lande noen løsninger.

– Det tar tid å endre vaner. De fleste synes det meste tross alt fungerer greit, så jeg hadde sett for meg at vi måtte jobbe i minst to år for det vi nå har oppnådd på noen dager, forteller Andersen om forbundets digitale utvikling etter at koronakrisen var et faktum. Det var rett og slett sjumilssteg.

Forbundet jobber både politisk og praktisk for sine 110 000 medlemmer fordelt på hele 600 lokalforeninger. 80 administrativt ansatte, 4000 tillitsvalgte og 1500 instruktører har i alle år har måttet trosse store geografiske avstander for å trekke lasset sammen.

Behøvde mer kompetanse

Med hjemmekontor og digitale møter ble disse avstandene plutselig visket ut. Han på nabokontoret var like nær eller fjern som hun 1000 kilometer unna. Etter den første brå digitale akselerasjonen erfarte de likevel at de behøvde mer kompetanse for virkelig å utnytte verktøyene.

– Teams og lignende fungerer veldig intuitivt til møter, men vi forsto raskt at Teams på mange måter knytter hele Microsoft-universet sammen, og at hvis vi klarte å ta det i bruk som et arbeidsverktøy, ville vi ta nye steg, forteller Andersen. Men da måtte vi tilpasse opplæringen vår organisasjon og våre behov, påpeker han.  

NJFF jobbet allerede med Bouvet på andre prosjekter.

– Vi opplevde dem som proffe og kunnskapsrike, og da var det naturlig å spørre dem om hjelp.

Knyttet opp mot bedriftens behov

NJFF kom raskt i kontakt med relevante fagfolk og kursholdere i Bouvet Kurs. De fikk diskutert organisasjonens behov og hva Microsoft-verktøyene kunne bidra med. Kursholderen, Reidar Schei, satte så i hop et bedriftsinternt kurs med utgangspunkt i dette.

– Jeg satte ganske enkelt opp en smørbrødliste, sier Andresen, – med hva vi ønsket og hva vi måtte, og så tok Reidar seg av resten.

Resultatet ble et fem timer langt kurs for alle de åtti ansatte – fordelt på to grupper.

– Det var et ganske heftig opplegg, men kursholderen klarte å holde humør og fokus oppe, både hos kursdeltakerne og seg selv. Det er ganske imponerende i seg selv, men det er klart det er lettere å holde fokus når du kan se direkte nytte av stoffet, i din egen hverdag, fremholder Andersen.

Han understreker samtidig at store deler av kursinnholdet opplevdes relevant for alle.

– Ja, det fikk vi mye tilbakemeldinger på, og inntrykket er at alle som deltok fikk noe ut av det. Det er selvfølgelig avgjørende.

Håvard Skjerstad Andersen 2.jpg

Uslåelig digitalt – nesten

Avgjørende var det også at kurset var digitalt. For Håvard Skjerstad Andersen viser det egentlig hele poenget med digitale samhandlingsløsninger.  

– Vi skal absolutt ikke slutte å møtes. Men som praktisk løsning i hverdagen så er digitale løsninger nærmest uslåelige både med tanke på tiden og ressursene vi bruker, og selvfølgelig med tanke på miljøet. Det er jo en organisasjon som vår ganske opptatt av.

Andersen forteller at de nå føler at de har grunnlaget for å fortsette å digitalisere organisasjonen. Noen ting er likevel ikke like lett å gjøre digitalt. På spørsmål om hva som blir det vanskeligste å digitalisere, smiler Andresen lurt.

– Det blir nok en stund til at vi kan kjøre jegerprøven helt digitalt.


Våre kurs i samhandling finnes HER
 

Foto: CatchLight Fotostudio AS/Eirik Førde.