Internsøk - webanalysens gull

Alle som vedlikeholder og optimaliserer nettsider, prøver å forstå brukernes ønsker og behov. Men alt for få bruker søkeloggen for internsøk i forbedringsarbeidet. Internsøkeloggen fungerer gjerne som en direktekanal til brukerne.

Martin Gjesdal

I 2006 var jeg på tidenes første Webdagene i Oslo. I en bransje ellers fokusert på søkermotoroptimalisering (SEO) og tilrettelegging for søkemotorer, var det et innlegg om internsøk som fanget min interesse. Internsøk ble beskrevet som brukernes måte å si fra hva som ikke fungerte på nettsiden. Etter det var jeg hektet, og internsøk har blitt en kjepphest for meg.

12 år senere registrerer jeg at mange fortsatt er opptatt av webstatistikkens antall klikk, fluktfrekvens, unike brukere, topp-ti besøkte sider og så videre. Selv om disse dataene er interessante i og for seg, synes internsøket mange ganger fullstendig oversett. Det blir rett og slett ikke brukt til forbedringer.

Wow – for et potensiale man går glipp av!

Jeg har satt opp en liste på fire punkter som gjenspeiler litt av det tapte potensialet. Fire måter å hente verdi av internsøket på, med helt konkrete aksjoner:

  

1. Innhold som brukerne savner (gjerne på forsiden)

Dette er den vanligste og enkleste verdien du henter ut. Har mange nok søkt på et ord eller begrep, betyr det at de ikke finner det. Du som webredaktør må da avgjøre om det er noe du synes de burde funnet.

Aksjon: Gjør innholdet enklere å finne.

 

2. Sesongbasert innhold

Websidene er ikke statiske, og noen ting er mer sesongbaserte enn andre. Ta ut statistikken måned for måned. Er noen søkebegrep mer brukt i visse deler av året? Hvis du har flere år med data, er det enda enklere å finne et mønster her. 

Aksjon: Promoter deler av innholdet ditt i sesongen det er populært.

 

3. Vokabular og skrivefeil

Det er veldig vanlig at de som har laget websidene har et annet begrepsapparat enn brukerne de skriver for. Jo mer kontakt du har med brukerne dine, jo bedre vet du dette. Internsøket gir innblikk i hvilke ord brukerne forventer å finne, og gjerne også de typiske skrivefeilene de gjør.

Aksjon: Skriv om innhold/overskrifter til å støtte andre måter å skrive ord på, eventuelt legg inn søkealiaser på utvalgte sider, inkludert aliaser som støtter skrivefeil.

  

4. Forbedre søkeresultatene

Søkedybde er et eget parameter som søkeordsanalysen din kan levere. Den sier noe om gjennomsnittlig antall "Neste side" brukerne klikket på det spesifikke søkeordet. Jo høyere tall, jo høyere frustrasjon. Hvis du forstår hva slags innhold de lette etter, kan du legge inn aliaser eller skrive om innholdet for å gjøre det mer tilgjengelig. Et godt tips i denne sammenhengen er å lage en liste med de mest søkte begrepene, og deretter sortere denne på søkedybde. Det kan fort bli for smalt hvis du plukker søkeord som kun har blitt søkt på noen få ganger.

Aksjon: Preppe innhold bedre for internsøk – legge til flere aliaser eller utbedre innhold.

Jeg bruker Google Analytics til å hente ut disse dataene (Behavior > Site Search), men dette forutsetter at du har satt opp internsøke-parameteret korrekt. Det er enkelt, og krever bare ørlite teknisk innsikt. Husk, dataene strømmer først inn fra det øyeblikket det er satt opp. Les hvordan du gjør det her: https://support.google.com/analytics/answer/1012264?hl=en

Lykke til med gullgraving i internsøkeloggen!