Kurs-mai-2-1200px_edited
>

Stadig flere velger denne kursformen

Tormod Myrland Aadnesen 
5. juni 2018

– Mange kunder sier de får større utbytte av å samle flere medarbeidere på kurs. Slik kan de også spare tid og penger, sier Heidi Jakobsen Strømme og Nina Alfstad Sæther i Bouvet Kurs. Her forteller de om fordelene ved å velge bedriftsinternt kurs.

I løpet av et år er det flere tusen mennesker som lærer noe nytt i tredje etasje i Bouvet-huset på Majorstua i Oslo. Der er det fullt trøkk de fleste av ukens dager: Her finner man alt fra prosjektledere til utviklere, kommunikatører, designere og mange flere.

– Som en av landets største kursleverandører skal vi alltid tilby kurs innenfor et bredt spekter av fagområder. Målet er å ha «hyllevare» som er relevant for så mange som mulig, sier produktansvarlig Heidi Jakobsen Strømme.

– Samtidig etterspør mange virksomheter et tilpasset tilbud. Vi opplever stadig større pågang fra kunder som ber oss skreddersy kurs til grupper av ansatte.

Bedriftsinternt kurs ga stort utbytte for ansatte i Sykehjemsetaten

Full fleksibilitet

 Et bedriftsinternt kurs legges opp slik at det dekker spesifikke behov i virksomheten. Kurset kan bygges opp fra «scratch» eller ta utgangspunkt i standard kurs og kursmateriell.

– Mange velger å holde kurset i egne lokaler – det kan være smart når mange interne deltakere skal samles på ett sted. Andre ganger er det mer hensiktsmessig å gjennomføre opplæringen hos oss, sier Jakobsen Strømme.

Nina_Heidi
Nina og Heidi, Bouvet Kurs


Tar utgangspunkt i bedriftens hverdag

Hvem passer et bedriftsinternt kurs for? Ifølge Heidi og Nina kommer kundene som velger denne kursformen fra forskjellige bransjer og fagområder. Det de ofte har til felles er:

* et ønske å knytte kursinnholdet tettere opp til egen arbeidshverdag og erfaring
* at bedriften/etaten har en gruppe ansatte med likt behov for opplæring
* et ønske om å styrke samarbeidet og fellesskapet blant medarbeiderne.

– Ifølge mange kunder blir utbyttet av kurset svært godt når deltakerne kan knytte undervisningen til egen erfaringer og får anledning til å diskutere seg imellom. Det ser ut til at dette bidrar til å styrke samarbeidet og samholdet internt, sier Alfstad Sæther.

Hun peker på at flere får øynene opp for at et bedriftsinternt kurs ofte passer godt i forbindelse med en kick-off eller andre medarbeidersamlinger.

– Vi kan nok ikke skryte av å gå eventbyråene i næringen. Men faktum er at en del virksomheter erfarer at et bedriftsinternt kurs har god effekt i teambuilding-øyemed, sier Alfstad Sæther med et smil.

­­– I tillegg mener mange at det er en fordel at en hel gruppe ser og hører det samme. Slik unngår man at et lite antall ansatte får ansvaret for å lære opp kollegene sine, legger hun til.

MøllerGruppen fikk en "flying start" med bedriftsinternt kurs 

Sparer tid og penger

Det faglige utbyttet er alltid i fokus. Samtidig må den kursansvarlige i en virksomhet alltid forholde seg til et budsjett. Dette kan være en god grunn til å vurdere intern opplæring, ifølge Jakobsen Strømme.

­– Mange av våre kunder erfarer at de kan spare penger ved å velge denne kursformen framfor opplæring av medarbeiderne «stykkevis og delt». Et internt kurs kan med andre ord være effektivt både fra et læringsperspektiv og sett gjennom økonomisjefens briller, sier hun.

Kontakt Bouvet Kurs for mer informasjon og et uforpliktende tilbud på bedriftsintern opplæring: Telefon 23 40 60 50 eller kurs@bouvet.no

Temaer