Kapittel 3 - Inspirere

I Bouvet er vi så heldig å få betalt for å løse andres utfordringer. Hverdagen består kort sagt av å skape noe av betydning for noen. Det i seg selv er inspirerende.

Men hverdagen er også hektisk, fylt med konkrete, «små» oppgaver som krever all vår oppmerksomhet, og det er lett å miste helheten av syne. Derfor skylder vi oss selv, våre kolleger – og kunder – å minne oss selv om hva vi gjør og hva slags betydning det har.

Inspirasjon i hverdagen er selvfølgelig viktig for den enkelte, men for oss har den også en større funksjon; Kunnskapen om hva vi er og gjør – og hvordan vi gjør det – setter oss i stand til å levere på samme vis igjen og igjen. Fordi vi vet det nytter, fordi vi vet det har betydning, fordi det gjør oss stolte. 

«Kunnskapen om hva vi er og gjør – og hvordan vi gjør det – setter oss i stand til å levere på samme vis igjen og igjen.» 

«Walking the talk» skaper troverdighet 
Bouvets ambisjon er å skape verdi for kundene ved å hjelpe deres virksomheter til å forandre, fornye og forbedre – og vi gjør det på vår måte; troverdig, jordnært og langsiktig. Historiene om hvordan vi etterlever dette i praksis – hvordan vi «walk the talk», også når det er krevende – har derfor betydning for hvordan vi leverer i det daglige.
 
De bidrar til at vi er stolte av å jobbe i Bouvet. De bidrar til at vi ønsker å levere topp klasse hver gang, og de bidrar til at hver og en av oss setter vår ære i alltid å levere som lovet, uansett om det på kort sikt vil koste. Løfter kan nemlig være kostbare å holde på kort sikt, men det betaler seg nesten alltid over tid.  
 
Både heldige og uheldige erfaringer brukes i opplæring 
Det er derfor vi er opptatt av å fortelle hele historien om et prosjekt. Vi bruker historiene om både heldige og uheldige erfaringer blant annet som caseoppgaver når lederne trenes i Bouvets kultur, verdier og prinsipper. Bouvet skal være det stødige landemerket i et opprørt farvann – eller marked som det også kalles – og vi mener at historiene vi forteller om oss selv, bidrar til hvordan vi opptrer for eksempel i dårlige tider.  
 
Bouvet har nemlig en historie med å komme styrket ut av vanskelige tider. I løpet av våre 16 år i Norge har vi ikke gjennomført nedbemanningsprosess en eneste gang, til tross for finanskriser, oljekriser og andre nedganger! Vi tror det blant annet er fordi vi har våre egne bestepraksishistorier å la oss inspirere av – som oftest med historienes hovedpersoner som levende vitnesbyrd, ved kaffemaskinen eller via en rask e-postutveksling.   

Historiene fortelles i alle kanaler  
Så hvordan forteller vi historiene om oss selv – slik at våre ansatte, våre samarbeidspartnere og kunder kan høre dem og la seg inspirere av dem. Hvordan forteller vi dem slik at nye generasjoner vil jobbe hos oss, kjøpe av oss og snakke pent om oss?  

 

Gjennom bok og film. I 2018 lagde vi – selv – filmen om Bouvet-historien og hva den betyr for oss i dag. Den ble vist første gang på Uavhengighetsturen 2018, og brukes nå aktivt for nyansatte, potensielt ansatte, og ved salg. I Sverige har vi dessuten utarbeidet en egen «brand book» for å fortelle den samme historien, en bok som har vært til inspirasjon for alle som noen gang skal fortelle historien om hvem vi er.  

Gjennom formelle program. Alle ledere gjennomfører programmet «Grunnsteiner i Bouvets ledelse» som bruker våre egne historier og erfaringer til å formidle kulturen, verdiene og prinsippene vi lever etter. Bladet Personal og Ledelse har skrevet en artikkel om «Grunnsteiner i Bouvets ledelse».   
 
Gjennom ledelsens engasjement. I Bouvet streber vi etter å utøve inspirerende ledelse med god historiefortelling. Blant annet møter den kjente historiefortelleren, inspiratoren – og Bouvet-styremedlemmet – Ingebrigt Steen Jensen jevnlig ansatte hvor temaet er formidlingen av Bouvet-kulturen.  
 
Vi er dessuten så heldig å ha den beste – synes vi – historiefortelleren av dem alle som vår toppleder. Sverre Hurum har et stort engasjement og en nær tilstedeværelse ved alle kontorer. Når Sverre holder sine små taler og innspill, da lytter folk. Og når han feller en rørt tåre over alt vi har fått til, da kjenner vi alle virkelig på stoltheten av å jobbe her.  
 
Ledelsens engasjement legges også merke til utad. I 2017 kom for eksempel Bouvet på 2. plass i Universums kåring av inspirerende lederskap.  
 
Gjennom ekstern tilstedeværelse. Alle ansatte oppfordres til å søke ut etter ny kunnskap – og ikke minst å dele av egen. I kombinasjon med høy kompetanse og bred erfaring gjør dette at vi stadig er tilstede i store og små, brede og smale konferanser – i mediebildet. I 2018 var vi blant annet tydelig tilstede under Arendals-dagene, den store politikk og næringslivskonferansen. Og vi er ikke bare med, vi gir oss til kjenne – med en klar stemme og en tydelig mening. Denne synligheten – uansett sammenheng – blir selvfølgelig også lagt merke til internt.   
 
Gjennom sosiale medier. Bouvet kommuniserer bredt, og sosiale medier er en viktig kanal for oss. Facebook, Twitter, Instagram og Linkedin brukes til å fortelle om det vi gjør, det vi deltar på – og det vi mener. Det er dessuten viktig for oss ikke bare å ha en «offisiell» stemme, og vi oppfordrer derfor alle ansatte til å delta – gjennom blant annet hashtags som #bouvetdeler og #bouvetlivet.    
 
Gjennom web – internt og eksternt. På nettsidene våre fokuserer vi på å vise hva vi gjør og hvordan gjennom eksempler. Vi viser prosjekter vi har levert, går gjennom utfordringene som ble løst og hvordan de ble det, samt skildrer betydningen løsningen har for hvem. I tillegg deler vi kunnskap! Du skal kunne gå på våre nettsider og bli mer enn imponert, du skal kunne lære noe og bli inspirert til å lære mer! 
 
Gjennom deling av kunnskap eksternt. Det å være en inspirator er inspirerende i seg selv – for hele konsernet – og derfor bruker vi mye ressurser på faglige arrangement for kunder, for potensielle kunder og for studenter. Frokostmøter er faste innslag med god deltakelse over hele landet. I september 2018 satte vi uoffisiell norgesrekord (?) i antall deltakere på et frokostmøte da nesten 900 mennesker møtte opp i Colosseum kino for å lære om digitale plattformer.   

 

Colosseum kino - Frokostmøte med Ted
Frokostseminar på Colosseum med Googles Ted Souder 

 

Men arrangementene kan like gjerne være små. Kanskje er det en fagkveld for én kunde, kanskje stiller vi som foredragsholdere på seminarer sammen med kunden, kanskje utfordrer vi studenter til intern konkurranse eller til en dags jobb for et godt formål. Til sammen utgjør arrangementene en tilstedeværelse vi vet blir satt pris på.    
 
Gjennom å være oss selv. En kunde i statlig sektor sa for en tid tilbake at «det er behagelig å jobbe med Bouvet, de er veldig arbeidsomme, positive, åpne og ærlige, og de har fått meg til å se oss med nye øyne.” Det er ikke den eneste tilbakemeldingen av den sorten, og det er kanskje det aller viktigste – når alt kommer til alt – at det å opptre på den måten vi ønsker å opptre, faktisk blir lagt merke til – og er til inspirasjon. Da vet vi at vi gjør noe som er verdt å gjøre mer av.  

GPTW-2018-2
Konsulenter forteller om "livet i Bouvet" på kåringen av Norges beste arbeidsplasser 
DSC_3010Studentreff hos Bouvet i Trondheim
IMG_2060
Innovasjonsdebatten på Arendalsuka: Slik skal Norge AS holde hodet over vann med en innovasjonstakt på høygir

Den årlige kundekvelden i Bergen

Sverre Hurum forteller om Bouvets opprinnelse og kultur