© Foto Espen Hofoss, FFI

Forsvarsmateriell

Hvordan forklare teknologi så alle forstår det

Løsningen for mobil feltkommunikasjon var så teknologisk avansert at nytten ble vanskelig å se for kjøperne. Bouvet oversatte fagterminologi og eksemplifiserte bruk av systemet ved hjelp av kjente sammenhenger. Slik ble løsningen relevant og attraktiv.

Mennesker – også høytstående offiserer – behøver å få forklart hvorfor de skal bli med på en endring, om det er å kjøpe en ny løsning, om det er å ta den i bruk, eller det er noe helt annet.

Utfordringen

De første presentasjonene av Forsvarsmateriells løsning for mobil kommunikasjon i felt, fokuserte i stor grad på løsningens tekniske funksjon. Det betød at mottakerne selv måtte se hvordan løsningen var sammenlignet med eksisterende løsninger, og hvordan den ville komme til nytte i praktiske feltsituasjoner. Kommunikasjonen gikk i stor grad «over hodet» på offiserene.

Løsningen

Konsulentene fra Bouvet I&K måtte derfor lære løsningen å kjenne, forstå dens virkemåte, og på en god måte uttrykke hvordan løsningen ville påvirke militært personells hverdag. Denne forståelsen ble skapt gjennom intervju med prosjektleder – hvor fokuset ble på å finne paralleller med kjente kommunikasjonsformer – og på systemets praktiske bruk.

Ved å identifisere kjente militære scenarier og vise systemets praktiske nytte i disse, kunne vi ikke bare vise hvordan systemet virker, men også vise hva det gir av fordeler i den militære hverdagen og ikke minst i felt (krig). Det ble lagt vekt på å dempe bruk av teknologiske uttrykk og heller benytte seg av ord fra forsvarsgrenenes ordforråd.

Siden presentasjonen skulle kunne selge systemet, ble presentasjonen dramaturgisk bygd opp som en salgstale – hvor en mangel først blir identifisert og problematisert slik at systemet (når det presenteres) blir svaret på et behov. 

Leveransen besto av:

  • Animert presentasjon (PowerPoint)
  • Tekst
  • Design
  • Animasjoner
  • Logo
  • Salgssetning (payoff)
  • Salgsmateriell 

 

Verdi for kunden

Tilbakemelding fra Forsvarsmateriell – og deres målgrupper – har vært udelt positive. Ved hjelp av klassiske fortellergrep har løsningens mange fordeler blitt tydelige for beslutningstakere i de ulike våpengrenene i Forsvaret og for andre interessenter, blant annet i Forsvarsdepartementet. Det har skapt rom for videre dialog og en mer detaljert presentasjon av løsningen. Dette er et betydelig skritt på veien mot et eventuelt «innsalg».

Kontakt oss

Nicholas Lundgard
Avdelingsleder Øst Innhold og kommunikasjon