Organisasjon

Bouvet er et konsulentfirma som utvikler, designer og gir råd om IT-løsninger og digital kommunikasjon. Vi har mange ulike fagområder og leverer et bredt spekter av tjenester. Vi strekker oss alltid litt lenger for å kunne tilby våre kunder proaktive og fremtidsrettede løsninger som er innovative og bærekraftige. Dette betyr at bærekraft er tett integrert i hele selskapet. 

I 2019 opprettet vi et tverrfaglig team med medlemmer fra alle våre regioner som sammen med ledelsen, skal tilrettelegge for økt samarbeid innen forretningsutvikling på tvers av geografi og kompetanse, for å at vi skal være tilpasningsdyktige til raske endringer fremover. Dette er avgjørende for at Bouvet fortsatt skal være en aktør som driver samfunnet i en bærekraftig retning. 

Verdier

Vi har et tydelig miljø- og samfunnsansvar som vi tar på alvor, og vi ønsker å bidra til langsiktig verdiskapning. Vår målsetting er å skape kontinuerlig verdi for våre kunder, deres kunder og samfunnet som helhet. I henhold til globale retningslinjer innen bærekraft er vårt bidrag gjennom prosjekter i tillegg til egen drift. En av våre kjernefilosofier har alltid vært «show, don’t tell», noe som gjenspeiles i hvordan vi jobber, samarbeider og kommuniserer. 

Selv om det å skape økonomisk verdi er viktig for enhver virksomhet, skaper vi også verdier utover dette av ikke-økonomisk karakter. Vi gjør dette for å ta større ansvar som virksomhet for samfunn og miljø.

Strategi

Vår nye visjon fra 2019 er «Vi går foran og bygger fremtidens samfunn». Denne sammen med vår ambisjon «Vi skal være det mest troverdige konsulentselskapet med de mest fornøyde medarbeiderne og kundene», er retningsgivende for hvordan vi jobber med bærekraft. 

Vår tilnærming er helhetlig med integritet og åpenhet, og vi er opptatt av at vårt arbeid med bærekraftige og ansvarlige investeringer (ESG), blir plassert der det er mest nødvendig. For å oppnå dette har vi kartlagt områdene som har størst relevans for oss knyttet til de sosiale, miljømessige og økonomiske effektene vi har i vår drift og hos våre interessenter. Ett tiltak har vært å engasjere flere av våre viktigste samarbeidspartnere for å se på hvor vi kan utgjøre en forskjell og bidra til kontinuerlig forbedring. 

Vårt arbeid med bærekraft

For å lære av andre organisasjoner og egne ansatte med spisskompetanse og erfaring innen bærekraft, ble det gjennomført en workshop for Bouvets ledelse i begynnelsen av 2020. Ledelsen ønsker å løfte våre ambisjoner for hvordan vi forstår og styrer mot våre egne sosiale, miljømessige og økonomiske mål.

Vi jobber nå med å finne ut hvordan vi best skal integrere bærekraft enda bedre i vår kjernevirksomhet, og tar grep for å se vår egen miljøbelastning mer helhetlig og langsiktig. Vi vil utvikle en bedriftsvisjon og ESG-spesifikk strategi for bærekraft, der vi vil se nærmere på hvordan vi kan ta et større ansvar og bidra til å utvikle en bedre verden. 

Våre ansatte og samarbeidspartnere

Vi er kontinuerlig ute etter nye initiativ og tilrettelegger for åpen dialog, informasjonsdeling og mulighet for å gi innspill. Vi inviterer derfor ansatte og eksterne samarbeidspartnere til dialog i en rekke kanaler.

Ansatte

Våre ansatte er vår viktigste ressurs og de danner kjernen i hvem vi er som virksomhet. Konseptet «Bouvetdeler» er sentral i våre verdier, der alle uavhengig av region og rolle kan dele det de synes er interessant og relevant på vår nettside. Dette gir åpenhet som vi verdsetter som selskap. 

I tillegg til «Bouvetdeler», har vi delingsarenaer som BouvetOne, våre interne fagkonferanser der ansatte kan holde workshops eller foredrag om tema de brenner for. Vi sørger for faglig utvikling og trivsel på jobb gjennom seminarer, sertifiseringer, læring og muligheten til å danne faggrupper og sosiale grupper innenfor ulike temaer og interesser. 

To eksempler er «sikkerhet», som er et engasjerende fagmiljø med interessante og relevante arrangementer og felles deling av fagkompetanse.I tillegg har vi «Innseiling» – et konsept for å ta hånd om nyansatte slik at de kan bygge kompetanse, bli trygge i konsulentrollen og få et solid faglig og sosialt nettverk. 

Vi arrangerer en rekke interne konkurranser, deltar i hackathons, og vi har en årlig tur for å feire etableringen av Bouvet. I tillegg har Bouvet tre ansatterepresentanter i styret.

Investorer

Bouvet er notert på Oslo Børs med langsiktige investorer. Årlig gjennomfører vi et aksjeprogram for ansatte slik at vi alle kan ta eierskap i Bouvet. Dette gir oss et unikt forhold der vi kan ha en høy grad av engasjement. Det gjennomføres kvartalspresentasjoner for våre investorer slik at de får innsikt i Bouvets utvikling, og kan stille spørsmål til daglig leder og økonomidirektør.

I 2020 kjørte vi ESG-intervjuer med noen av våre største aksjonærer og ansatte som har tatt del i aksjeprogrammet.  Dette ga oss tilbakemeldinger om hvordan våre investorer oppfattet bærekraftstrender generelt, og samtidig innsikt i hvilke forventninger de har til Bouvets arbeid med bærekraft fremover.

Kunder

Bouvet gjennomfører årlig en kundetilfredsundersøkelse, og våre langsiktige kundeforhold gir oss gode og nyttige tilbakemeldinger om hva kundene forventer av oss. Både med tanke på bærekraft og vårt samfunnsbidrag.

Ettersom mange av våre ansatte sitter hos kunden, gjør dette oss i stand til å ha nære relasjoner og regelmessige dialog med våre kunder. Vi tror at nærhet til kunden er avgjørende for å levere løsninger med god og riktig kvalitet. 

Lokal tilstedeværelse med 10 kontorer i Norge og tre i Sverige, gjør oss rustet til å forstå kundens språk, kultur og virksomhet. Som en langsiktig leverandør og digitaliseringspartner for mange av våre kunder, opplever vi økte krav til fokus på bærekraft og til å ta et aktivt miljøansvar. 

Sammen med kundene er vi opptatt av å inkludere bærekraft i oppdrag der dette er relevant. Vi jobber derfor kontinuerlig med å utvikle kompetanse på dette området. Slik kan vi tilby løsninger som hjelper våre kunder med å bli mer bærekraftige. Vår vinkling er å bidra med å se hvordan digitalisering kan være et viktig virkemiddel hos våre kunder.

Partnere, leverandører og samfunnet for øvrig

Våre samarbeidspartnere og leverandører er også viktige aktører for videreutvikling av Bouvet. Sammen har vi jevnlig dialog for å møte de krav som stilles innen bærekraft. Det er viktig for oss å ta en aktiv samfunnsrolle som inkluderer  støtte til lokale initiativ og ideelle organisasjoner. Vi gjør dette med kommunikasjon, styrerepresentasjon og deltagelse og bidrag på nasjonale og internasjonale konferanser.

Covid-19 utbruddet

For å integrere bærekraft i samfunnsutviklingen, innser vi at det er behov for å være tilpasningsdyktig til kontinuerlig endringer. I dette ligger at vi som selskap må fange opp og møte innspill og behov fra våre ansatte og samfunnet for øvrig. 

For tiden pågår et globalt utbrudd av luftveisinfeksjon forårsaket av et tidligere ukjent koronavirus (Covid-19). I Bouvet møter vi denne situasjonen med fleksibilitet og tilpasningsevne. Våre ansatte får gjennomført sine arbeidsoppgaver hjemmefra, i en balanse mellom jobb og privatliv. Fokuset er at vi alle skal – inkludert våre ansattes familier – føle oss trygge i både arbeids- og familiesituasjonen. 

Behovet for å forsterke tilhørighet og bygge videre på vår kultur er ekstra viktig nå når våre arenaer for samarbeid kun er digitale. Dette innebærer at vi må  etablere nye og inkluderende møteformer og sosiale arenaer. Sammen må vi forsterke vårt delingskonsept «Bouvetdeler» med nye samhandlingsformer, og bygge og etablere nye nettverk på tvers av regioner og fagdisipliner. 

Verden rundt oss oppleves usikker, men en krise som dette har gitt positive miljø- og klimaeffekter som f.eks. mindre luftforurensing. Mens vi jobber for å mestre og navigere i et mer uforutsigbart samfunn, øker kreativiteten. Det trigger innovasjonsevnen som kan bidra til at vi ser nye muligheter i utvikling av et mer bærekraftig samfunn, også etter at denne situasjonen er over.