UNICEF er verdens største hjelpeorganisasjon for barn. Mange ønsker å hjelpe, og da er nettbutikken deres en avgjørende kanal. Via sin kompetanse på CMS-plattformen Drupal, har Bouvet integrert den gamle nettbutikken verdensgaver.no inn i én felles plattform på Unicef.no, slik at alt skjer på en og samme nettløsning.
Publisert: 28. april 2023
Den gamle nettbutikken til Unicef var 15 år gammel og hadde behov for en oppgradering. Samtidig var det viktig å sikre bedre integrasjon av alle Unicefs givertilbud, og utnytte én felles plattform til å lage bedre kampanjer og drive salg og tjenesteutvikling.
Det ble først gjennomført en teknisk analyse av de involverte nettstedene og resultatene av denne analysen ga grunnlag for beslutningen om å utbedre nettsidene. Innsikten ble adoptert inn i prosjektet.
En del av oppgaven var å gjennomføre en designprosess.
– Her brukte vi design thinking-tilnærming og la mye tid i grovskissene før vi begynte med det visuelle uttrykket. Deretter ble det gjennomført mindre workshops og brukertester i tett samarbeid med Unicefs designere, sier Merete Kulset, UX-designer i Bouvet Trondheim.
Verdensgaver.no var bygget på gammel teknologi. For å integrere nettbutikken inn i de eksisterende sidene på Unicef.no, benyttet man seg av Drupal Commerce - en open source-utvidelse til Drupal. Dette er en plattform som Bouvet har inngående kompetanse på, så å bygge videre på den eksisterende plattformen, var et naturlig valg.
– Vi skrev koden som var nødvendig for å få nettbutikken opp. Her var vår kunnskap på Drupal avgjørende. Vi klarte å løse utfordringen raskt og effektivt. Den nye utvidede plattformen gir Unicef større muligheter til videre utvikling, forteller Vegard A. Johansen, prosjektleder og utvikler i Bouvet
Julerushet er den perioden av året hvor verdensgaver.no har høyest omsetning og størst trafikk, og det var derfor svært viktig at løsningen ble lansert i god tid før jul.
–Tiden var knapp, og vi var spente på om vi kom i mål og om sidene ville takle mye trafikk. Men løsningen fra Bouvet var stabil og vi hadde ikke noe nedetid i kanskje den mest kritiske tiden på året, forteller Irene Ohnstad digital lead i Unicef. Hun sier videre at det var betryggende å få bekreftet at deres valg om å bruke Drupal var riktig, og at de kunne utvikle videre på plattformen de hadde fra før.
Ansvarlig kontor: Trondheim, Tromsø
I verdensgaver.no kan du kjøpe reelle gaver som blir gitt til mottakere i områder som trenger det. Dette kan være skolesaker, helsehjelp, vaksiner, klær eller annet i alle verdens land. Giver får gavebevis i posten, eller digitalt på e-post, med mulighet for å skrive en personlig hilsen til mottakere. Nettbutikken har svært stor trafikk, og selger tusenvis av produkter i året og er integrert med fysisk lager, trykkeri, tjeneste for mailutsending, Salesforce, Datalayer for tracking, Vipps, samt flere betalingsløsninger.