Ny profil har styrket merkevaren og økt medlemsmassen

Da Norges Jeger- og Fiskerforbund skulle omprofileres var oppgaven til våre designere å ta vare på kulturarven. Det var viktig å synliggjøre samspillet og balansen i naturen og formidle det som er unikt for Norge når det gjelder jakt, fiske og naturopplevelser.

Trykk på taggene for å lese mer om hvor og hvordan vi benytter samme fag og teknologi


Målsetningen var å styrke og synliggjøre NJFFs merkevare og skape en merkevare som medlemmene kunne identifisere. Videre var det viktig å utvikle en profil som fungerer like godt på alle flater, både som merke på en jakke og på nettsider.
Merkevaren skulle henvende seg mer til ønsket målgruppe som er barn, unge, kvinner og familier, og ha en samlende effekt og fremstå enhetlig og helhetlig.

Logoen gjenspeiler NJFFs rike historie og foreningens fokus på naturopplevelser og bærekraftig forvaltning. Samtidig er det grafiske uttrykket modernisert og tilpasset nye flater gjennom en helhetlig bruk av organiske former og en fargepalett inspirert av naturen.

Arbeidet med ny profil har fått internasjonal anerkjennelse

Responsen på logo og profil har vært overveiende positiv i og utenfor organisasjonen – helt fra presentasjon til lansering. Dette vitner om at resultatet er i tråd med organisasjonens og medlemmenes faktiske identitet, og at vi har klart å oppnå en god balanse mellom historien og det moderne.

Etter lanseringen har det blitt produsert opp flere typer profilartikler som fiskekroker, jakkemerker, store plakater, apper med mer. Tilbakemeldingen er at profilen er lett å jobbe med og fungerer godt på alle flater. På grunn av det enkle grafiske uttrykket er logoen lett tilpasse til alle ønskelige flater. 

LICC-badge.jpg

Arbeidet med den nye profilen har blitt shortlistet hos London international creative competition. Dette er en anerkjent pris som siden 2006 har belønnet kreative kunstnere og designere over hele verden for sitt arbeid. Les mer om prisen her

 

 

Designteamet fra Bouvet

Rita Schistad-Stensvoll, grafisk designer

Rita Schistad Stensvoll.png

Rita har lang erfaring som grafisk designer og brenner for merkevarebygging og brukeropplevelse. Hun har utviklet konsept og grafisk design for store og komplekse digitale løsninger og har lang erfaring med utvikling av firmaprofiler. Rita har god forretningsforståelse og kombinerer brukerperspektiv med oppdragsgivers forretningsmål. 

Gry Elise Eilertsen, grafisk designer

Gry Elise Eilertsen.png

Gry har også mange år bak seg som designer og for henne er visuell kommunikasjon og illustrasjon noe som står hennes hjerte nærmest. Gry har jobbet med brukeropplevelse, konsept, interaksjonsdesign, typografi og grafisk design for digitale medier. Hun er sterk på visuell utforming, har et godt øye for detaljer, er nøyaktig og engasjert. Hun er også en erfaren illustratør.

I tillegg har interaksjonsdesigner Lars Tveikra stått for animasjon og lyd for Bouvets presentasjon av profilen. Lars brenner for at de visuelle opplevelsene er en viktig brikke for å skape god brukeropplevelse. Han er opptatt av å utnytte mulighetene som de digitale flatene gir, og jobber derfor aktivt med animasjon og lyddesign for å berike presentasjoner.

Fisk og vilt var viktige elementer i logoen.

Det har gått over all forventning med innføringen. Vi har fått mye kred og kontakt fra andre som er i samme prosesser. Flere av foreningene har frivillig tatt den i bruk som sin egen.

Håvard Skjerstad Andersen, Markeds-og kommunikasjonssjef i NJFF
Den nye logoen skulle gjenspeile den 150 årige historien til NJFF. Ett av kravene var at elementene sirkel, gevir og fisk måtte være med.
Det måtte være likevekt mellom fisk og vilt, og det skulle være en tydelig fisk og et tydelig gevir. Logoen gjenspeiler NJFFs rike historie og foreningens fokus på naturopplevelser og bærekraftig forvaltning.
Det grafiske uttrykket er modernisert og tilpasset nye flater gjennom en helhetlig bruk av organiske former og en fargepalett inspirert av naturen.
Etter at ny profil ble innført har NJFF opplevd en økning i medlemsmassen. Ved avslutning av 2021 registrerte NJFF 116.120 betalte medlemsskap. En oppgang på 6.070 fra 2020. En vekst på hele 5,5%.

Dette har vært et spennende prosjekt å jobbe med ikke minst fordi vi fikk jobbe ut et fullt visuelt konsept som vi kunne følge hele veien. Selv om vi hadde noen føringer, fikk vi mye spillerom til å utfolde oss kreativt sammen.

Gry Eilertsen og Rita Schistad-Stensvoll, grafiske designere i Bouvet
Flere typer profilartikler har blitt produsert opp med den nye logoen.
Siden den nye profilen ble lansert har den høstet mange positive tilbakemeldinger både fra foreningene og medlemmene.

Ta kontakt om du ønsker en prat om dette prosjektet eller hvordan vi kan bistå i deres!