image (2)

Sparkpark

Parkering for el-sparkesykler kan reguleres ved hjelp av IoT-teknologi

El-sparkesykler som ligger og sperrer veien for gående eller dupper på bunnen av Akerselven. Det lyder kanskje kjent? Nå vil oppstartselskapet Sparkpark løse dette problemet ved hjelp av den patenterte løsningen Happy City®, som sørger for at syklene må parkeres innenfor et gitt område.

Bakgrunn

Sparkpark kontaktet Bouvet i oppstartsfasen fordi de trengte en partner som kunne hjelpe de med teknologikartlegging, utvikling, rådgivning og testing av løsningen. Vi stilte med en innovasjonsrådgiver og en fra Bouvet-labben

Våre konsulenter bisto tidlig i testing av IoT-teknologien, og siden dette er nybrottsarbeid hjalp de også til med å finne relevante og gode teknologileverandører som kunne supplere Bouvet. Fordi dette er upløyd mark har også SINTEF kommet på banen og bistår nå Sparkpark i å forske på antennestråling. Årsaken er at løsningen trenger en retnings- og styrkebestemt stråling på antennen for å kunne oppnå den nøyaktigheten løsningen trenger. Bouvet skal også bidra i dette forskningsprosjektet.
 

Så hvordan skal dette problemet løses?

Ved hjelp av IoT-teknologi kan løsningen Happy City® identifisere om en el-sparkesykkel er parkert innenfor et spesifikt parkeringsfelt. Inntil el-sparkesykkelen er korrekt parkert innenfor det markerte parkeringsfeltet kan ikke leien avsluttes. Da vil det forhåpentligvis være slutt på at sparkesykler hinder gående og er til irritasjon. 

Med Happy City® vil brukere alltid vite hvor det finnes ledige el-sparkesykler, og ikke minst vil kommunene kunne optimalisere mikromobiliteten ved at de kan styre områdene hvor syklene kan stå parkert. Siden det blir mulig å styre om et parkeringsfelt er aktivt vil kan enkelt kunne rydde områder ved behov, f.eks ved feiing eller arrangementer.

Ikke minst vil Happy City® til å redusere miljøavtrykket fordi man får større kontroll på el-sparkesyklene. Utleieselskapene trenger ikke like mange sykler siden de vet hvor de befinner seg, og siden syklene ikke kan bli dumpet i elven vil man også få lengre levetid på syklene. Ikke minst vil økt forutsigbarhet kunne øke mikromobiliteten.
 

Dette skjer videre

Bouvet har nettopp laget en ny hjemmeside til Sparkpark, og skal i tillegg til utvikle sentrale deler av løsningen i en minimumsutgave. Når Happy City® er tilstrekkelig testet vil den bli lansert i markedet.


 

Prosjekt: HappyCity

Sektor: Transport

Ansvarlig kontor: Oslo

Kontakt oss

Igor

Igor Dekovic

Key Account Manager

igor.dekovic@bouvet.no

+47 98215505

Slik fungerer løsningen