Løsningen
ALMA (Applied for Loan Management Application) er Sbankens interne saksbehandlingssystem for lånesøknader. Fagsystemet krever kompetanse innen saksbehandling av boliglån og boligkreditt. ALMA er laget slik at ulike typer saksbehandlere skal finne sine oppgaver på et dashboard, og på denne måten sikre effektiv saksbehandling. Løsningen er intern i Sbanken, men nettbanken har tett integrasjon for å skulle gi kunde informasjon om status på pågående søknader. Det er lagt opp til at mange innstillinger skal kunne endres via adminmodulen, slik at de raskere kan tilpasse seg nye strategiske ønsker uten å involvere utvikling.
Prosjektet ble startet internt i banken tilbake i 2016 og løsningen er derfor nå i ferd med å skrives om til mer moderne teknologi. WCF'er er skrevet om til REST API'er, og hele frontenddelen skrives om til React. ALMA er ikke bare integrert mot Nettbank-løsningen, men også mindre og større eksterne kjernestystem som f.eks TietoEvry sitt reskontrosystem.