Neptune Energy

Sparer millioner med hurtigutviklet app

I rekordfart utviklet vi en ny inspeksjonsløsning for Neptune Energy. Med APEX digitaliserer vi arbeidsdagen til rørinspektørene, ved å spare tid og penger.

Publisert: 5. juni 2018

Utfordringen

Neptune Energy (tidligere Engie) er et uavhengig olje- og gassutforsknings- og produksjonsfirma med et regionalt fokus på blant annet Nordsjøen. Tidligere brukte rørinspektørene deres over 20% av tiden sin på å kontrollere og 80% av tiden på å rapportere etter inspeksjonsrundene. Dette gjorde at det tok lengre tid å få viktig informasjon på plass og kontrollørene ble begravet i mengder med rapportering på papir. 

Neptune Energy ønsket å snu på dette og Bouvet brukte sin innsikt i anleggsintegritet og inspeksjon for å lage en prototype på et helt nytt konsept for å utføre offshore-inspeksjoner; EMIS (Engie Mobile Inspection Solution). Målet med løsningen er å digitalisere arbeidet, spare tid og penger.

We are very satisfied and happy to have found Bouvet as our development partner for our offshore inspection tool.

Øystein Ormseth, IT Contract Advisor, Neptune Energy

Løsningen

Prototypen ble videreutviklet sammen med Neptune Energy til løsningen EMIS. Nå kunne kontrollørene bruke nettbrett for å gi bedre inspeksjonsdata og arbeidsordre offshore. Inspeksjonsdataen inneholder bilder og video som lagres online og er tilgjengelig i en sentral applikasjon for analyse og trending.

EMIS øker sikkerheten på hver installasjon. Systemet er skalerbart og vil i fremtiden dekke forskjellige inspeksjonstyper. EMIS er en viktig bidragsyter til digitalisering av Norges kontinentalsokkel. Sammen med kunden ble det besluttet å basere løsningen på Oracle Application Express (APEX), for å kunne ha en hurtigere, moderne og responsiv webapplikasjon. 

Resultatet er moderne og responsiv web-applikasjoner med samme høye nivå av sikkerhet og funksjonalitet som kjennetegner Oracles Databaser. APEX blir nå brukt for å utvikle flere forretningskritiske digitale tjenester på en hurtig og effektiv måte.

Verdi for kunden

Ved å tilby bedre inspeksjonsdata kan EMIS redusere unødvendige rørerstatninger, og doble antallet inspeksjoner i tillegg til å forbedre inspeksjonskvalitet.

På Neptunes Gjøa alene, vil EMIS redusere inspeksjonskostander med 5-10 millioner norske kroner årlig. Med bedre inspeksjonsdata kan EMIS redusere unødvendige rørerstatninger og doble antallet inspeksjoner i tillegg til å forbedre inspeksjonskvalitet.