Facebook Pixel

Dette bør du vite om Microsofts nye tjenester, Syntex og Viva

Syntex forstår og analyserer naturlig språk, mens Viva samler kommunikasjon, kunnskap, ressurser og innsikt i arbeidshverdagen. Les mer om tjenestene og hva vi i Bouvet mener de kan brukes til.

Stian Lima

Publisert:

31. jan. 2023

Microsoft Syntex 

Microsoft Syntex er en kunstig intelligens-drevet teknologi som analyserer og forstår naturlig språk. Med avanserte maskinlæringsteknikker forstår Syntex mening og kontekst i tekst, og kan bl.a brukes til å generere tekst, svare på spørsmål og utføre oppgaver. Microsoft Syntex er en del av Microsofts Azure Cognitive Services-plattform og kan integreres med andre verktøy og plattformer for å øke funksjonaliteten og automatisere prosesser. 

En av de viktigste bruksområdene for Microsoft Syntex er å generere tekst. Teknologien kan brukes til å skrive unike og relevante tekster, for eksempel artikler, produktbeskrivelser, e-postmeldinger og mer. Dette kan spare tid og øke effektiviteten for bedrifter og organisasjoner. 
 
Ifølge Microsoft selv så vil det innen 2025 være 130 milliarder TB med ustrukturert data, og da vil løsninger som Microsoft Syntex gjøre det mulig å automatisk strukturere data ved hjelp av kunstig intelligens. 

Området hvor vi i Bouvet ser størst bruktsområde for Microsoft Syntex er sammen med SharePoint Online. Du kan sette opp modeller i Microsoft Syntex som automatisk forstår innhold i dokumenter, og setter metadata på dokumentene. Du kan for eksempel laste opp en faktura, og modellen vil selv forstå hvilke felter i dokumentet som er kunde, fakturanummer, beløp, adresser og legge disse inn i riktig metadatakolonne automatisk. 

Eksempel på hvordan du trener en modell til å gjenkjenne fakturaer
Eksempel på hvordan du trener en modell til å gjenkjenne fakturaer

Et annet godt eksempel på god bruk av Microsoft Syntex er at du kan automatisk oversette mange dokumenter i SharePoint Online til andre språk. Du velger bare hvilke dokumenter du vil ha oversatt og til hvilket språk, og så gjør Microsoft Syntex resten av jobben. Du får nå dokumentene på det språket du ønsker.  

Eksempel på hvordan du enkelt kan oversette dokumenter til nye språk vha. Microsoft Syntex
Eksempel på hvordan du enkelt kan oversette dokumenter til nye språk vha. Microsoft Syntex

Microsoft Syntex kan også brukes til å svare på spørsmål. Teknologien kan analysere spørsmål i naturlig språk og returnere relevante og nyttige svar. Dette kan være nyttig for å automatisere kundestøtte eller for å skape en chatbot for å håndtere kundespørsmål. 

Microsoft Syntex er en fleksibel og kraftig teknologi som kan integreres med andre verktøy og plattformer. Dette gjør det mulig å øke funksjonaliteten og automatisere prosesser, noe som kan spare tid og øke effektiviteten for bedrifter og organisasjoner. 

Her kan du lese mer om Microsoft Syntex

Microsoft Viva 

Microsoft Viva er den andre tjenesten vi ønsker å introdusere, og de første modulene av plattformen ble sluppet høsten 2021. Microsoft har lansert flere moduler i 2022, og de har flere planer om mer utvidelse. 

Microsoft Viva er en ny ansattopplevelsesplattform i Microsoft 365 og Microsoft Teams som samler kommunikasjon, kunnskap, læring, ressurser og innsikt i arbeidshverdagen. Viva gir innsikt, hensikt og vekst, og styrker mennesker og team til å være deres beste. Microsoft Viva består som sagt av flere moduler, hvor noen er tilgjengelige med vanlig Microsoft 365 lisenser og noen krever ekstra lisens. Økt produktivitet, forbedring av trivsel og en forbedret arbeidskultur er nøkkelord for Microsoft Viva. Ofte kan man bruke de ulike modulene sammen for å få en bedre løsning. 

De modulene som kanskje er best kjent så langt er Viva Insights, Viva Connections, Viva Engage og Viva Learning.

Her kommer en kort forklaring for de ulike produktene vi mener vil prege samhandlingen i tiden fremover. 

Viva Insights 

Viva Insights var en av de første modulene som ble lansert i Viva, og kom ut i november 2021. Dette er en modul som vi i Bouvet har tilgjengelig via vår Microsoft 365 lisens. Microsoft sier selv at Viva Insights gir ledere og ansatte verktøy for å måle og forstå trivselen til teamet, samt identifisere trender og utfordringer. 

Noe av magien som ligger i Insights er at tjenesten kan: 

  • Automatisk legge til fokustid i kalenderen din slik du faktisk får tid til å gjøre arbeidsoppgaver. Du kan velge hvor mange timer en slik fokustid skal være, hvilke dager i uka og når på dagen du ønsker dem (typisk før eller etter lunsj) 

  • Insights tjenesten vil identifisere mulige oppgaver du skal gjøre i e-poster du sender automatisk. Sender du en e-post til en kollega at dere skal diskutere noe senere i uka, så dukker det opp i tjenesten som en mulig oppgave for å hjelpe deg å ikke glemme det.  
     
  • Eksempel nedenfor viser at jeg har skrevet til Mads Erik at dette skal vi prate om på kontoret i morgen, da dukker det opp som en oppgave. Har også lovet å sende et forslag til tid til Pieter. Dette kaller jeg magi 😊 
Eksempel på automatiske oppgaver identifisert av Viva Insights
Eksempel på automatiske oppgaver identifisert av Viva Insights
 
  • Viva Insights vil på slutten av arbeidsdagen spørre om du er klar for å avslutte. Tjenesten vil da vise morgendagens møter fra Outlook, samt gi deg en oversikt over mulige oppgaver tjenesten har identifisert i løpet av dagen etter å ha tolket blant annet dine e-poster. Du kan da velge å legge inn disse som oppgaver som du skal gjennomføre

Eksempel når man avslutter dagen, og kan se møtene dine i morgen
Eksempel når man avslutter dagen, og kan se møtene dine i morgen

 

Eksempel når Viva Insights foreslår oppgave til deg
Eksempel når Viva Insights foreslår oppgave til deg

Viva Connections 

Som Insights så var Viva Connections en av de første tjenestene som ble sluppet av Microsoft innenfor Viva plattformen. Og ifølge Microsoft sine nettsider så er Viva Connections følgende: 

Viva Connections er inngangsporten til en moderne ansattopplevelse. Hele organisasjonen får hjelp til å holde seg engasjert og informert med sømløs informasjonsdeling. Dette ved å gi ansatte en kuratert opplevelse med blant annet relevante nyheter, diskusjoner og andre ressurser. Alt er samlet på ett sted. 

Et av hoved bruksområdene for Viva Connections er å integrere et intranett som er bygget på SharePoint Online som en app i Teams. Tidligere så måtte dette gjøres med kode, men nå er dette ut av boksen funksjonalitet. Intranettet er da veldig enkelt å åpne direkte fra Teams, som skjermbildet under viser. En intranettredaktør vil fremdeles åpne intranettet i SharePoint, men vanlige ansatte vil kunne bruke Viva Connections for å nå intranettet og fremdeles ha en god brukeropplevelse. 

Eksempel på å integrere SharePoint Online intranett i Teams
Eksempel på å integrere SharePoint Online intranett i Teams

Viva Connections har også en egen webdel som heter «Feed for Viva Connections» som kan brukes på intranett i SharePoint Online for å få selskapsnyheter i en egen nyhetsstrøm. Dette vil også forsterke kultur internt, samt at alle ansatte får samme nyheter til samme tid. 

Eksempel på bruk av Feed for Viva Connections webdel
Eksempel på bruk av Feed for Viva Connections webdel

Viva Engage 

Viva Engage brukes til å koble sammen alle i organisasjonen gjennom ulike community. Viva Engage er en Microsoft Teams-app som bruker Yammer teknologi for å de ansatte til å dele informasjon mellom seg. 
 

Eksempel på hvordan Viva Engage ser ut inne i Microsoft Teams
Eksempel på hvordan Viva Engage ser ut inne i Microsoft Teams

Viva Learning 

Viva Learning gir ansatte tilgang til en personlig læringsplattform, der de kan utvikle ferdighetene sine og holde seg oppdatert på ny kunnskap. Det er mulig å legge inn eget faginnhold, sammen med innhold fra andre store aktører som LinkedIn, Microsoft Learn, edx, Udacity, Pluralsight etc. 
 

Eksempel hvordan Viva Learning brukes i Microsoft Teams. Innhold kommer fra ulike leverandører.
Eksempel hvordan Viva Learning brukes i Microsoft Teams. Innhold kommer fra ulike leverandører.

Flere Viva-applikasjoner: 

  • Viva Goals er et målstyringsverktøy som gjør det enkelt å holde styr på OKR-er (Objectives and Key Results), og er integrert mot blant annet Planner og Azure DevOps.
  • Viva Amplify er et verktøy for å forenkle kommunikasjonsarbeidet i organisasjonen, og lar det publisere informasjoon på tvers av plattformen
  • Viva Sales er et støtteverktøy for selgere, som automatisk henter inn data fra Microsoft 365 og laster inn i CRM-systemet ditt
  • Viva Topics organiserer og strukturerer kunnskap og innhold på tvers av organisasjonen, og gjør det enkelt å finne informasjon
  • Viva Pulse gir ledere innsikt i hvordan folka i organisasjonen har det, og lar de finne ut hva som fungerer og hvor man må legge fokus videre

I tillegg lanseres moduler som People in Viva og Answers in Viva. Disse modulene skal gjøre det enklere å dele og finne kunnskap i organisasjonen, og mange vil nok få glede av organisasjonskartet som lanseres sammen med People in Viva. 

Stian Lima
Enhetsleder