Fra hobbyprosjekt til høyteknologi – bruk av maskinlæring for å forutsi fotballresultater!

Som fotballentusiast er det naturlig å være interessert i resultater av ukens runde. Hvem vinner, hvem taper, hvem spiller uavgjort? Det er spennende å følge med på tabellen, se på formkurver, analysere styrker og svakheter, og kanskje tippe litt på utfallet. Men kan man bruke teknologi til å forutsi fotballresultater på en mer systematisk og nøyaktig måte?

Stian Andrå

Trykk på taggene for å lese mer om hvor og hvordan vi benytter samme fag og teknologi

Her testes løsningen av ivrige kolleger

Det var dette spørsmålet som inspirerte vår konsulent og systemutvikler Sigmund Grønland, dedikert Liverpool- og fotballsupporter til å starte sitt hobbyprosjekt. Han hadde lest boken «Maskiner som tenker» av Inga Strümke, som handler om hvordan kunstig intelligens kan brukes til å løse ulike problemer og utfordringer i samfunnet. Og da var det bare å sette i gang!

Hvordan fungerer systemet?

For å lage systemet brukte Sigmund ulike verktøy som Python, IntelliJ, pandas, numpy, matplotlib, og SciKit-learn. For å lykkes var det nødvendig med noen avhengigheter og innsamling av data fra historiske kamper og sesonger. Statistikk og avhengigheter. Hvordan gikk tidligere oppgjør? Hjemme, borte, uavgjort? Alle data som kan hentes som kan bidra til å forutse resultater ble hentet inn.

– Når disse tingene settes opp mot hverandre får man mye data og statistikk som gjør at man over tid kan skape gode forutsetninger for å forutsi resultater, sier Sigmund. 

Systemet ble testet med eget Hackaton

Sigmund ønsket å dele sin interesse og kunnskap med andre systemutviklere, og arrangerte derfor en hackaton på kontoret til Bouvet på Innlandet. Han samlet 13 kolleger som brukte tid på å sette seg inn i løsningen, og brukte tid til å sjekke ut hypoteser og jobbe med forutsetninger for å lage et best mulig produkt. Kvelden ble startet med pizza servert fra et av Hamars beste pizzasteder, før de samlet seg rundt en hackaton basert på læring og tekniske utfordringer.

– Jeg tror den største a-ha opplevelsen er hvor tilgjengelig teknologien er og hvor lite som skal til for at en utvikler kan ta det i bruk, sier Simen, som var godt fornøyd med testingen. 

Så gjenstår det å se da - om det blir Liverpool som denne gangen kommer øverst i tabellen. 
 

thumbnail_IMG_6849.jpg
Sigmund gir en presentasjon av løsningen

 

Temaer