Digital læring uten ny teknologi – slik lykkes Brann- og redningsskolen

Hvordan skape et digitalt læringsmiljø som fungerer godt organisatorisk, og gjøre det kun ved å bruke teknologien som allerede brukes i organisasjonen?

Trykk på taggene for å lese mer om hvor og hvordan vi benytter samme fag og teknologi


Det er ikke alltid det er ny teknologi som er løsningen. Ofte handler det om å utnytte det virksomheten allerede har. Nettopp det gjorde Brann- og redningsskolen (BRSK, eid av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, DSB) da de bygde et digitalt læringsmiljø som fungerer både teknologisk og organisatorisk.

Gjennom flere års tett samarbeid med BRSK har Bouvet vært med på å utvikle et digitalt økosystem som har satt arbeidsprosesser, kompetanse og endringsledelse i sentrum og bidratt til en digital modning i organisasjonen.

I arbeidet med å utvikle skolens digitale økosystem, har Bouvets bistand vært uvurderlig. Konsulentene har blant annet hjulpet oss med å utnytte potensialet i de digitale løsningene vi har, og ikke minst se dem i sammenheng i et helhetlig system. Vi har hatt stor verdi i å benytte arbeidsprosesser for å sikre flyt i arbeidsoppgaver og rollefordeling.

Veronika Solvang, seksjonssjef ved Brann- og redningsskolen

Utfordring 

Da BRSK ønsket å styrke sin digitale satsing, var det ikke teknologien som stod i sentrum, men hva ny bruk av teknologi medfører. Sammen med Bouvet har skolen utviklet et helhetlig digitalt økosystem som støtter læring, erfaringsdeling og kompetanseutvikling, både på skolen og ut til brann- og redningsetaten i alle norske kommuner.

Brann- og redningsfagene er et undervisningsområde som i stor grad mangler tradisjonelle lærebøker. I stedet benyttes digitale hjelpemidler som PowerPoint-presentasjoner, PDF-dokumenter og videoer for å støtte den praktiske læringen. Undervisningen følger en modell der teori, praksis og øving veksler i en syklisk struktur: teori – praksis/øving – teori. 

Noe av undervisningen foregår i klasserom, men hoveddelen skjer ute på øvelsesfeltet. Der finnes både en brannstasjon og ulike øvelsesobjekter, samt egne lokaler med et lite teorirom og et praksisrom adskilt av glassvegg, som gir mulighet for observasjon og integrert læring. Dette gjør det sentralt å ha tilgang til undervisningsmatriellet der du er.

Collage av tre bilder som viser ulike læringsmiljøer ved Brann- og redningsskolen. 

Hvordan har Bouvet bidratt? 

Oppdraget startet med et tydelig mål: å utforme et konsept som kunne samle skolens digitale læringsinnhold og samtidig skape en felles metodikk for hvordan ansatte og etaten jobber med digitalt læringsinnhold. Konseptet skulle realiseres uten innkjøp av ny teknologi, det skullei stedet basere seg på eksisterende løsninger skolen eller DSB hadde tilgjengelig.  

Resultatet er et økosystem som inkluderer:

  • Et digitalt fagbibliotek (Digibib)
  • Skolens  læringsplattform for studenter og kursdeltakere ved BRSK
  • E-læringsportal for nettbaserte kurs
  • Branntavla for erfaringsdeling med Brann- og redningseetatene (publiseres på BRSK.no)

Alle disse er bygget på eksisterende, kjent teknologi og løsninger for å sikre bærekraft og effektiv drift og lavere brukerterskel. Men det viktigste arbeidet har skjedd i organisasjonen.

Gjennom lederstøtte, kompetansebygging, nyansettelser og justering av arbeidsprosesser har Bouvet bidratt til å gjøre digitalisering til en naturlig del av hverdagen ved BRSK.

Veronika Solvang, seksjonssjef ved Brann- og redningsskolen

Dette har krevd innsikt i organisasjonsutvikling, endringsledelse og en forståelse for hvordan teknologi først gir verdi når den er forankret i praksis.

Samarbeidet med BRSK har strukket seg over flere år, og verdien av å jobbe tett med kunden i linjen har vært avgjørende for at vi har lykkes. Gjennom sin åpne og inkluderende organisasjonskultur har BRSK gitt rom for kontinuerlig læring, tilpasning og utvikling – og ikke minst for å bygge et system som faktisk brukes.

Kristian Grindheim og Lene Gulbrandsen, rådgivere i Bouvet.

Konseptet har som mål å heve kvaliteten på læringsinnholdet på emner og kurs, styrke organisasjonens digital kompetanse og legge til rette for erfaringsdeling, både internt på skolen, i brann- og redningsetaten, i norske kommuner og ut mot befolkningen. Det handler ikke bare om teknologi. Det handler om å skape endring.

Faktaboks for den teknisk intresserte

Kjernen i økosystemet kalles digibib, og denne løsningen ligger i SharePoint med en velutviklet metadataløsning. Her ligger alt digitalt innhold som benyttes til fagskole og kursvirksomhet, klassifisert i henhold til emnekode, kurskode og faglig innhold etter en fast struktur (batteribrann, overflateredning, eksplosiver osv).

Suksesskriterie: Å ansette en egen innholdsforvalter for å vedlikeholde innholdet som skal distribueres i flere kanaler med ulike målgrupper.

Som LMS benyttes Teams for Education både for kurs og fagskole. Det er opprettet egne fagsider per emne/kurs og her ligger alt innhold som skal undervises i for gjeldende emne/kurs. Disse distribueres til klassene og gir i praksis den gevinsten at alt innhold er klart for neste semester og alltid er oppdatert gjennom flyt fra digibib.

For e-læring benyttes i dag en ekstern løsning uten integrasjon mot Digibib. Innholdsforvalter kan likevel overføre oppdatert materiale manuelt ved hjelp av tagging. Digibib er bygget på en modulær arkitektur, som gir fleksibilitet for fremtidige endringer. Det planlegges å erstatte dagens løsning med en plattform som støtter nødvendige integrasjoner mot digibib.

For Branntavla (ikke publisert per dags dato) er det laget en integrasjon mellom digibib og BRSK.no (Optimizely) som overfører alt klassifisert innhold som i tillegg er tagget med «Branntavla». 
 

Se flere prosjekter