Slik har vi jobbet
Tidslinjen for prosjektet strakk seg over 14 uker, hvor de tre første ukene gikk med til workshops. Målet med dette vår å kartlegge alle behov og ønsker sammen med kunden, slik at vi kunne bli enige om hvordan løsningen skulle se ut. Deretter lagde vi en løsningsbeskrivelse og et estimat før vi gikk videre til implementeringen. Etter at strukturen i systemet var på plass, fokuserte vi på brukerdokumentasjon og opplæring, samtidig som løsningen ble enhetstestet av oss. Norsk Gjenvinning gjennomførte deretter en funksjonell test av løsningen, før den til slutt ble godkjent og gjort klar for å gå live. Nå som systemet allerede kjører, er det planlagt å rulle ut systemet til et nytt anlegg. Denne implementeringen er estimert til å ta fire uker basert på utarbeidet template fra piloten.
I dette prosjektet har vi brukt en forenklet variant av «SAP design-led development process» som prosjektmetodikk. Dette er en prosjektmetodikk som SAP har basert på «Design Thinking». Det betyr at vi har jobbet i et lite team med fokus på brukervennlighet, gjennomføring og kvalitet samt at arbeidsoppgavene har blitt løst fortløpende.
Av teknologi har vi tatt i bruk SAP ECC og Neptune Software. Vi har blant annet levert tre Neptune-apper som er brukervennlige og integrerte med back end-løsningen i SAP.