Effekt
Et «koronafall» i besøket på 80–90 prosent ble for mye å demme opp for ved hjelp noen uker med kommunikasjon i sosiale medier. Tallet på gjester sank likevel 15 prosent mindre enn forventet. Det er grunn til å tro at kommunikasjonsarbeidet bidro til dette. I tillegg ble målet om økt digital synlighet oppnådd: 1,8 millioner unike personer. I tillegg fikk SoMe-postene nærmere sju millioner eksponeringer – en økning på mange hundre prosent sammenliknet med året før.
Over 60 prosent av eksponeringene traff den definerte kjernemålgruppen. Den gjennomsnittlige rekkevidden på organiske poster i sommermånedene ble økt med 122 prosent sammenlignet med tremånedersperioden før.
Arbeidet ga også viktig læring for museets videre arbeid med digitale medier – ikke minst med hensyn til profilen på innholdet. Bouvet har deltatt også i dette arbeidet, hvor det legges vekt på regelmessig og gjenkjennelig tilstedeværelse. Over tid kan det bidra til å øke antallet følgere og gi Folkemuseet muligheten til å drive museumsfaglig formidling over for nye målgrupper i nye kanaler.
Spol frem til juletider: Antallet følgere – og engasjementet de viser for postene – er økt betraktelig. På Instagram har museet fått 50 prosent flere følgere, og hver enkelt post får nå 3-5 ganger så mye respons enn tidligere. En ny rekord er også blitt satt: Videoen som ble delt i forbindelse med arrangementet «Søndagsmiddag gjennom flere generasjoner» fikk nesten 300 000 seere.
Norsk Folkemuseum er i dag også et digitalt museum.