Målte underveis
Underveis i prosjektet ble det sendt ut tre endringsmålinger der hensikten var å ta pulsen på organisasjonen slik at eventuelle tiltak kunne iverksettes der skoen trykket litt ekstra. Blant annet ble det målt om de ansatte hadde fått tilstrekkelig informasjon og at den var tilgjengelig i riktige kanaler. Resultatene viste at vi traff på mye av kommunikasjonen i prosjektet.
Statistikk godt over gjennomsnittet
Artiklene som ble publisert i forbindelse med omorganiseringsprosjektet hadde lesertall som lå godt over snittet for innhold Tolletatens intranett. Dette var ikke uventet, da resultatet av omorganiseringsprosjektet ville påvirke arbeidshverdagen til mange – og for enkelte medføre store endringer. Fordi dette var svært viktig informasjon, fikk også saker fra prosjektet prioritert spalteplass.
Viktig med samarbeid internt
I prosjektet hadde vi et godt samarbeid med kommunikasjonsenheten i Tolletaten. Dette var viktig med tanke på riktig bruk av tone-of-voice, grafisk profil, publisering av artikler internt- og eksternt, bruk av fagpersoner, korrekturlesing og utarbeidelse av strategier.
I tillegg brukte vi flere interne sparringspartnere som kunne teste innholdet, slik at vi kommuniserte et vanskelig tema enkelt og forståelig til mottakerne.
Nyttig informasjon