Hva slags innholdsdesignere trenger vi nå?

12. juni kom cirka 80 innholdesignere til Bouvet Oslo å få svar på det grunnleggende spørsmålet: Hva må jeg som innholdsdesigner kunne nå?

Publisert:13. juni 2025

Frokostmøtet inneholdt bidrag fra noen av de ypperste fagmiljøene innen innholdsdesign i offentlig, privat og kommunal sektor. 

Torstein Aas-Hansen, produktleder og innholdsdesigner i Gjensidige

Torstein Aas-Hansen holder foredrag
Torstein Aas-Hansen Foto: Ovidia Eriksen-Hirschberg/Bouvet

Frokostseminaret ble åpnet med multimediashow (som i denne sammenheng vil si både tale, gode, gammeldagse bøker og lysbildeshow) der Torstein Aas-Hansen trakk historiske linjer tilbake til da Gjensidige skrev kontrakter med fjærpenn. Noen år har gått, og i dag har Gjensidige et felles designsystem som inneholder alt det man trenger for å sette sammen digitale løsninger som løser brukernes behov på en helhetlig og effektiv måte. Systemet brukes av alt fra utviklere, visuelle designere, innholdsdesignere og webredaktører. Sjekk ut https://www.gjensidige.builders/

«Vi har laget et designsystem som brukes av alle som skal lage digitale løsninger i Gjensidige. De bruker det ikke fordi de må, men fordi det gjør hverdagen enklere.» 

Ingunn Egedius, innholdsdesigner i Oslo kommune

Ingunn Egedius holder foredrag
Ingunn Egedius Foto: Ovidia Eriksen-Hirschberg/Bouvet


Oslo kommune inkluderer innholdsdesignere i hele prosessen, fra identifisering av brukerbehov, konseptualisering og brukertesting til løsning i produksjon. I forrige ansettelsesrunde trengte de en senior, det vil si en som hadde erfaring med store nettsider, komplekse problemstillinger og fragmenterte brukerreiser. Les; en som hadde vært ute en vinternatt eller to før.

Svaret på hva slags innholdsdesigenre vi (i hvert fall Oslo kommune) trenger NÅ, er en person som kan eie designdelen like mye som innholdsdelen av jobbtittelen: språk+designmetodikk = sant.

«Vi trengte et supermenneske! Eller en innholdsdesigner, om du vil.» 

Ove Dalen, leder designere i politiet

Ove Dalen holder foredrag
Ove Dalen Foto: Ovidia Eriksen-Hirschberg/Bouvet

I politiet ansetter de to typer innholdsdesignere: 

  • Interaksjon- og tjenestedesignere som kan skrive. Teksthoder som forstår at innholdet er en del av en sammenhengende brukerreise, og som forstår brukerbehov og strategiske mål.
  • Innholdsstrateger. Erfarne innholdsfolk som har hatt ansvar for et nettsted og vet at innholdet er en del av et større økosystem av kanaler og kommunikasjon.

Dalen gjorde rede for politiets kompetansematrise, som viser hvilken kompetanse som en innholdsdesignere bør ha (i større eller mindre grad):

  • tekst og klarspråk – beherske brukersentrert tekst og innhold, mikrotekster og veiledningstekster
  • brukerinnsikt – kunne snakke med brukerne 
  • interaksjonsdesign – ha kunnskap om brukerreiser og UX-prinsipper samt enkel prototyping
  • informasjonsarkitektur – kjenne til innholdsmodellering, kategorisering, SEO
  • språkloven og tilgjengelighet – vite hva som kreves med tanke på nynorsk, klarspråk og universell utforming
  • innholdsstrategi – ha kunnskap om strategiske føringer, men også forvaltning av innhold og stil og tone.

To tips til innholdsdesignere fra alle foredragsholderne: 

  • Er du mest designer? Skriv mer, enten på egenhånd eller sammen med andre.
  • Er du mest skribent? Ta kurs og øk kompetansen din innen designmetodikk

Eksempler på konkrete tips til innholdsdesignere som kom frem i frokostseminaret

Kontakt:

Oskar Seljeskog
Innholdsdesigner