Innholdsdesignere møter ofte krav om å vise frem arbeidsprøver og prosjekter i ansettelsesprosesser. Derfor er det nyttig å ha en portefølje som viser tydelig hva du har gjort før. Lurer du på hvordan du bygger den? Her er tipsene du behøver!
En portefølje er en samling av utvalgte arbeider og prosjekter, med praktiske eksempler. Det kan være hvilke metoder som er brukt, skisser og bilder som viser deler av arbeidene i prosjektet. Ofte er ferdige arbeider også tatt med.
Vi ser i stadig oftere, som for eksempel i utlysningene fra politiet og TET Digital, at også innholdsdesignere nå blir bedt om å presentere portefølje i søknadsprosesser. Dette er litt nytt for denne designdisiplinen, men det er sannsynlig bare å venne seg til det – både ved søknader til faste ansettelser og til konsulentoppdrag.
I undersøkelsen Design i Norge sier 20 prosent av UX-designere at de leter aktivt etter jobb. Lignende tall får vi fra Innholdsdesign i Norge. I tillegg er mange nyutdannede arbeidssøkere, og mange konsulenter søker oppdrag. Totalt sett får vi en stor gruppe designere som trenger portefølje. Og det igjen betyr at din portefølje bør se bra ut!
I episoden «Portefølje for innholdsdesignere og ikke-visuelle designere diskuterer innholdsdesigner i Bouvet, Oskar Seljeskog, og Ove Dalen som leder designere i politiet, hvordan sette sammen en portefølje for innholdsdesignere, UX-designere, produktdesignere og tjenestedesignere.
Et av de viktigste poengene fra podcast-episoden er at designere må blir enda bedre på historiefortelling og at alle typer designere må kunne forklare hva de har bidratt med i prosjektene sine:
«Du som innholdsdesigner må evne å fortelle en historie. Dokumentere det arbeidet du har gjort og fortelle hvordan du du løste oppdraget. Hva er ditt bidrag til denne leveransen? Hvilken verdi var det du skapte? Hvem jobbet du sammen med egentlig»
Ove Dalen, leder designere i politiets IT-enhet
Jobbet du alene eller i et team? Jobbet du med andre designere? Eller samarbeidet du med tekniske utviklere? Måtte du hanskes med fagmiljøer eller jurister? Har du slåss eller fikk du trøbbel underveis, eller gikk alt enkelt og greit? Fortell hvordan dere jobbet!
Gode designere har flere metoder i verktøykassen. Hvordan hentet du innsikt, og hvorfor gjorde du akkurat slik? Lagde du et tekstutkast, en skisse eller en prototype som du testet? Brukte du «kjernemodellen», «topp-oppgaver», «prioriteringsworkshop» eller «tre-testing», eller en annen metode fra designfaget? Forklar hvorfor du gjorde som du gjorde!
Det korte svaret er tre prosjekter eller arbeider, og omtrent 15 sider. Dette er inkludert tekst, skisser og bilder.
Du må vise mer enn ett prosjekt, slik at mottakeren forstår bredden av kompetansen din. Er du oppe i fire-fem prosjekter, så blir porteføljen veldig lang. Passerer du 15 sider, begynner det å ta lang tid for de som ansetter å komme seg gjennom. Og de har ofte en stor jobb foran seg, så det vil du ikke!
Et tips er å lage et hovedprosjekt som du bruker mest tid på, og to støtteprosjekter som underbygger metodene og verktøyene dine. Eller å ha 4-5 prosjekter som du kan velge mellom.
Bruk alt du har fra skolearbeider, små-arbeider og egenstudier. Er du allerede ansatt, forsøk å starte opp med mindre internprosjekter eller heng deg på erfarne kolleger.
Egenstudier kan være et portefølje-triks. Dersom du lager et «miniprosjekt» og lærer deg en ny egenskap, verktøy eller programvare så kan dette beskrives i porteføljen. Et eksempel er metoden «Topp-oppgaver» som benyttes av svært mange innholdsdesignere. Ved å samle fagartikler, videoer og ved å teste litt i praksis vil det være mulig å lage et brukbart lite prosjekt ut av et selvstudium.
Dette spiller ingen rolle for mottakeren av porteføljen, men de fleste designere vil synes det er enklere å oppdatere og tilpasse en PDF. En annen fordel med PDF-en er at du slipper kostnader ved abonnement eller hosting hos nettsideleverandører.
Det kan være tidkrevende å grave frem gamle arbeider, så det er et godt råd til alle å samle underveis – mens du har alt friskt i minne. Av samme grunn, er det lurt å starte innsamlingen av gjennomførte prosjekter så fort som mulig. De aller fleste skal ikke skifte jobb eller oppdrag akkurat nå, men kanskje en gang i fremtiden?