Y-konferansen er en av Norges største møteplasser for de som brenner for brukeropplevelse og innovasjon. Her samles fagmiljøet for å dele kunnskap, inspirasjon og praktiske verktøy – alt med fokus på hvordan vi skaper bedre produkter og tjenester. Var du der ikke? Fortvil ikke, i delingskulturens navn kommer reisebrev og noen høydepunkter.
I år handler Y-konferansen om å gå tilbake til det grunnleggende: Back to Basics. Vi ser nærmere på hva som virkelig betyr noe i produktutvikling. Gjennom konferansens mange foredrag får vi innsikt i hvordan vi kan forenkle, prioritere og skape verdi – uten å miste fokus på menneskene bak produktene.
La oss ta deg med på reisen: Vi starter dagen med å finne frem til Chateau Neuf som er Oslo sitt Studentersamfund. Navneskiltene finner du raskt, og mens det lukter av god kaffe fra Solberg & Hansen, møter personalet deg med et smil. Etter en liten treningsøkt opp labyrintene av noen trapper til forelesningssalen, er deltakerne klare for å ta imot inspirasjon og andre overraskelser som kan komme fra Y.
Første foredrag er om vår nye kollega: KI. Det omtalte, omstridte verktøyet det ikke mangler på meninger om. Det som både hjelper deg med å formulere mailen din, men samtidig gjør deg mer usikker enn noen gang på hvordan å formulere den samme mailen.
I How to Draw an Orange diskuterer Mike Monteiro baktepper med bruk av KI, hvordan KI «dummer oss ned» og gjør oss usikre, sammen med ironien av hvor mye penger det går med til å øke bruken av KI, kanskje uten den positive effekten som ble forespeilet.
Til gjengeld så avslutter konferansen med hvor morsom KI kan være, med Ole Hellands til-dels-på-sparket-prompt-genererte foredrag: Pixels and prompts. Totalen leder likevel til at vi må velge nå hva KI skal bli for oss i fremtiden, og hvor avhengige vi skal bli av noe som er mer opptatt av at du skal like den (eller svarene du kommer med) enn av at svaret er korrekt.
Høres det ut som en kollega du ønsker deg? Hm, kanskje om du var av den litt narsissistiske typen, men de fleste av oss må tåle å høre at det vi tenker eller har skrevet er feil. Kanskje det vi trenger er Vær varsom-plakaten til KI?
Vi lærer fra Irmelin Bergh om hvordan vi kan motivere oss selv, kollegaer og brukere gjennom å redusere intensjon–atferdsgapet, i foredraget Slik fikk vi SATS-medlemmer til å trene.
Målfrid Jordet Ågotnes introduserer oss til Ambition Profiles og variasjonen i menneskelige stressresponser i foredraget Full panikk eller helt rolig?, hvorfor vi noen gang krasjer med hverandre, og hva vi kan gjøre for å forebygge krasjer. Hint: Dialog, god arbeidsfordeling og forventningsavklaringer. Hva er din Ambition profile? Er du en Accurate Alex, eller kanskje en Able Andy?
Miss Beehives viser oss at drag og produktutvikling har flere likheter enn man skulle tro. Det snakkes videre om å nå brukerne, engasjere med følelser, og samtidig om å få organisasjonen til å spille på lag med å identifisere og jobbe mot felles mål, blant annet i foredragene Hvordan slutte å krangle med ledere? av Andrea og Anne Merethe, og How to fix broken collaboration med «samarbeidsdesigner» Jonathan Courtney. (Sistnevnte foredrag gir en bonus i live smaking og rating av norsk sjokolade, fra en irlenders perspektiv, som det riktignok diskuteres hva var budskapet med i pausene. Spoiler på hva som var vinneren av Norsk sjokolade: han klarte ikke bare spise en.)
Y leverer flere store navn på scenen som betoner temaet back to basics. Design sprint-far Jake Knapp tar oss gjennom The Foundation Sprint. Produktledelses-guru Ida Aalen som snakker om Alt som må klaffe i produktutvikling, og gir oss tre sentrale råd enten vi jobber med produktutvikling i offentlig sektor eller næringsliv:
Y Oslo har tilgjengeliggjort flere foredrag på Youtube: Se Youtubekanalen til Y Oslo.
Y-konferansen er en opplevelse for alle som brenner for produktutvikling. En liten fest av fag, men og innslag som hypnose, små stand-konkurranser, lederhosen, meet & greets, neon-neglelakk, Anna of the North – og en liten Pokémon Go-MVP i form av å samle klistremerker fra alle standene. Alt er kuratert med tanke på deltakerne: Ett hovedspor gjør at vi slipper beslutningsvegring, og små podkast-sesjoner gir rom for pustepauser for de som ønsker det.
Mellom sesjonene er det akkurat nok tid til kaffe, en prat med kjente og ukjente, vinne sokker, løse IQ-tester – eller stå i dokø og likevel rekke neste foredrag. Når 1000 personer har samme pausevindu, blir det en del logistikk, men det funker.
Det var god lunsj, middag og snacks gjennom konferansen, og man slapp å gå sulten. De hadde i tillegg benyttet seg av Andreas Viestads hjertebarn, Geitmyra Juniorkokker, som vi og flere lot oss sjarmere og imponere av til kokkelering og servering. Y avsluttet med at alle bak konferansen stod ved dørene og ønsket oss deltakere farvel og takk for nå! Et utrolig koselig steg i brukeropplevelsen.
Og ja, før dette publiseres så må nesten DumDum Boys bli sitert, for vi ♫ kan ikke la være å bruke Copilot til å foreslå å forenkle teksten. Forhåpentligvis til å være i tråd med Skrivejentes gode råd om at det enkle er ofte det beste når det kommer til språket (se Et enkelt foredrag om å skrive enkelt). Men vi lover å la noen av avsnittene stå, og sitere Trond-Viggo Torgersen, for vi må ♫ Tenke sjæl og mene.
Så får du kose deg med å gjette hva som er hva her.
Fikk du ikke deltatt på Y, men finner produktutvikling spennende?
I Bouvet har vi kurs, frokostseminar og dyktige konsulenter som jobber innen produktledelse, design og utvikling. Vi har og utviklet et rammeverk for produktstrategi som hjelper deg med å koble strategi til handling, bygge eierskap i teamet og sørge for at arbeidet med produkt og verdi blir en levende prosess – ikke bare fine ord. Dette gjøres med strukturerte og fasiliterte workshops.
Bouvet Deler: Slik kan Bouvet hjelpe deg med produktstrategi.
Lyst på en dypere snakk om KI, med dens muligehter men og fallgruver? Vi har flere dyktige kollegaer som gjerne tar den praten.