10 steg for å lage en helt perfekt, forferdelig app

Foredraget Good Rules for Bad Apps, hørte jeg på årets ADDC i Barcelona. Shem Magnezi, utvikler i WeWork, var foredragsholder og presenterte ti regler å følge dersom vårt mål var å utvikle “terrible apps that make you want to cry”.

Teddy Falsen Hiis

I dette innlegget gjengir jeg hans 10 regler, som en oppskrift du kan følge dersom du ønsker å lage en akkurat like “forferdelig” app som de Shem refererte til i foredraget:

  1. Be om tilgang til så mange av telefonens funksjonaliteter som overhodet mulig. Dersom du for eksempel skal utvikle en lommelykt-app, hvorfor ikke også be om tilgang til kamerarullen og mikrofonen, i tillegg til lyset? 
  2. Ikke kommuniser med brukeren. Dersom du for eksempel utvikler en “To do”-liste, er det ikke noe vits å informere brukeren om at lista er tom dersom skjermen er hvit. Du trenger heller ikke informere brukeren om ting som loading, teknisk krøll eller nettverksfeil.
  3. Forkast appens screen-state dersom skjermen lastes inn på nytt. På den måten får brukeren gleden av å gjøre oppgaven på nytt.
  4. Sørg for at filstørrelsen på appen din blir så stor som mulig. Hva med for eksempel å legge til to helt like kopier av kodebasen, eller hvorfor ikke fylle appen med tunge JPEGs eller et heftig directory. 
  5. Ignorer Material Design-spesifikasjoner. Altså, hvorfor kommunisere på en måte som brukeren forventer?
  6. Legg til intro-tekster, ‘overlays’ og hint over alt i appen så du er sikker på at du jevnt og trutt forstyrrer brukeropplevelsen. Push ut unyttig informasjon, utenfor kontekst, og pass på å kjøre ny ‘onboarding’ hvis brukeren har oppdatert appen eller fått seg ny mobil.
  7. Bruk mystiske, ugjenkjennelige ikoner som ingen vet hva betyr. Ikke bruk standardikoner for å illustrere navigasjon eller funksjonalitet.
  8. Skap en egen login-funksjonalitet, og design dette så det ikke ligner noe annet de har sett før. Dette er nøkkelen for å få mange brukere til å stole på deg med sitt passord. Ikke bruk SSO (single-sign-on). Brukeren din elsker å bruke dagen til å logge inn og ut av ting — ikke frarøv hen den gleden.
  9. Fokuser på å støtte ALLE gamle versjoner og enheter der appen din potensielt skal brukes. Ikke undersøk hvilke enheter som faktisk brukes, og optimaliser for disse.
  10. Ikke brukertest. Ikke se på data fra reelle brukere når du tar avgjørelser om hvordan appen din burde utvides videre. Pass på å ikke gjøre noe A/B testing.

Lykke til!

PS. Dette innlegget skal selvsagt leses med bittelitt ironi. 

Temaer