Bane NOR har som mål å skape en kultur preget av kontinuerlig forbedring, innovasjon og rask tilpasningsevne i en stadig skiftende digital verden. Ved å legge til rette for tverrfaglige team som er optimalisert for effektivitet og flyt, ønsker Bane NOR å sikre fremdrift og effektivitet i alle ledd. Les hvordan Bouvet støtter de i arbeidet.
Publisert: 11. jun. 2025
Dette arbeidet har lagt et solid grunnlag for videre utvikling av målstyring og koordinering på tvers av tjenesteområdene i Bane NOR.
– Som smidige coacher jobber vi for å sikre fart og flyt i tjenesteutviklingen, og vi støtter dette både i team og ledelse. I dette arbeidet har vi bistått med smidig coaching på ulike nivåer, forteller Bettinar Tilrem, konsulent i Bouvet.
Sammen med kollega Alejandra Palacio Pérez har de fungert som teamledere og smidige coacher i arbeidet hos Bane NOR. De har støttet tverrfaglige team ved behov, bistått mellomledelsen med OKRs, og fasilitert utviklingen av handlingsplaner for ulike tjenesteteam.
De har onboardet kundeinformasjonstjenesteteam med opplæring og planlegging av OKRs (Objective Key Results) som verktøy for mål- og resultatstyring. De har også gjennomført spørreundersøkelser som viser at denne prosessen og verktøyet bidrar til å styre, prioritere og oppnå ønskede målresultater, samt motivere teamene.
Mange virksomheter erfarer at det er behov til å benytte andre metoder for å få fart på innovasjonsprosessene og Bane NOR gjennomførte derfor sitt første vellykkede Hackaton, arrangert av Power Plattform teamet.
– Et Hackathon kan få fart på bruk av ny teknologi og verktøy som kan automatisere og effektivisere manuelle prosesser. Vi bisto med verktøy og metodikk for å fasilitere arbeidet fra idé til ønsket løsning og resultat, sier Alejandra
Oppdraget startet med innsiktsarbeid for å identifisere behovene.
Innsikten er samlet gjennom spørreundersøkelser og omfattende intervjurunder. På toppen av dette benytter våre konsulenter seg av designmetodikk, inkludert den doble diamant-tilnærmingen, som gir en strukturert tilnærming til design og problemløsning. Basert på dette har våre konsulenter kommet med forslag og tiltak innen områdene kultur, teambygging, målstyring og verdiskaping, arbeidsmetodikk og team organisering og ledelse.
For målstyring er det brukt OKR (Objectives and Key Results), som er et verktøy innen kundeinformasjon og som hjelper til med å sette klare mål og måle fremgang. På teamnivå ble det gjennomført Team Canvas, som gir en oversikt over teamets mål, roller og verdier, samt Diversity Icebreaker, som fremmer mangfold og samarbeid.
Vi er veldig fornøyde med jobben Bouvet har gjort hos oss. OKR-verktøyet ble gjennomført med stor suksess for ett av våre tjenesteteam. Vi har et ønske om å ha en felles verktøykasse for alle team i Bane NOR, så nå skal vi ta dette videre til de resterende teamene våre.
Bouvet har et tverrfaglig fagmiljø som Bane NOR kan få hjelp fra og benytte seg av etablerte prosesser og modeller.
– I slike prosjekter oversetter vi strategi til operativ handling og skaper en sammenheng fra strategi til praksis. På organisasjonsnivå er det viktig å ha en felles retning, mens på teamnivå fokuserer vi på å bygge fart og flyt gjennom arbeidsmetodikk, kultur og teambygging. Dette håper vi vil skape verdi ved at teamene kan levere bedre, sier Alejandra.